of 58940 LinkedIn

Meeste cloudgebruikers hebben problemen met beveiliging

Terwijl een betere beveiliging voor veel SaaS-gebruikers het motief is over te stappen op cloud, stuit zo’n 60 procent van hen op beveiligingsincidenten zoals het ongeoorloofd extern delen van data die veilig in de cloud zouden moeten zijn opgeslagen.
Reageer

Terwijl een betere beveiliging voor veel SaaS-gebruikers het motief is over te stappen op cloud, stuit zo’n 60 procent van hen op beveiligingsincidenten zoals het ongeoorloofd extern delen van data die veilig in de cloud zouden moeten zijn opgeslagen.

Bijna 50 procent heeft bovendien te maken gehad met incidenten waarbij ongeautoriseerde elektronische apparaten toegang hadden tot hun data in de cloud. Dat blijkt uit onderzoek van de Cloud Security Alliance en Bitglass onder 176 beveiligingsexperts. Het onderzoek richtte zich op de gebruikers van SaaS. Deze markt groeit sterk doordat veel organisaties er van overtuigd zijn dat SaaS-apps veiliger kunnen zijn dan on premise-software.

Volgens de onderzoekers moeten SaaS-gebruikers echter een evenwicht zien te vinden tussen het blokkeren van de mogelijkheden om data extern te delen en tegelijkertijd het stimuleren van samenwerking tussen medewerkers en zakelijke partners. Dat betekent dat preciezer bepaald moet kunnen worden welke data met wie gedeeld kan worden.

Shadow it
De beveiligingsincidenten hangen ook nauw samen met het nog steeds veel voorkomende gebruik van shadow IT zoals Dropbox. Veel organisaties hebben hier wel beleid voor, maar die regels worden maar zelden werkelijk gehandhaafd. Bovendien heeft maar een derde van de organisaties werkelijk inzicht in de logins van gebruikers en audit logs. En slechts een kleine helft (49 procent) weet waar en wanneer vertrouwelijke informatie gedownload wordt vanuit de cloud.

Andere veiligheidsproblemen waar 20 tot 30 procent van de cloudgebruikers mee te kampen kregen waren dat gestolen danwel verloren apparaten konden synchroniseren met data in de cloud. Ook troffen zij kwaadaardige insiders en gecompromitteerde inloggegevens van medewerkers.

Bron: Tanja de Vrede, AG connect

 

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.