of 58959 LinkedIn

Gemeenten ontevreden over ict-leverancier

Veel gemeenten menen dat twee ICT-bedrijven die de markt beheersen, Centric en PinkRoccade, hun macht gebruiken om hoge prijzen te vragen.   Maar weinig gemeenten zijn tevreden over de prestaties en prijzen van hun leveranciers van software. Veel gemeenten menen dat twee ICT-bedrijven die de markt beheersen, Centric en PinkRoccade, hun macht gebruiken om hoge prijzen te vragen. Dat blijkt uit onderzoek van NRC Handelsblad en Reporter Radio onder alle gemeenten, waarbij bijna 60 procent reageerde.  Geen verbetering verwacht Meer dan de helft is ontevreden over wat ze voor hun geld krijgen, slechts 16 procent is tevreden. Centric en PinkRoccade zijn bij 90 procent van de gemeenten hoofdleverancier van zogeheten ‘kernapplicaties’, waarmee alle andere programma’s moeten praten. Toch overwegen gemeenten meestal geen overstap omdat ze geen verbetering verwachten, maar wel problemen en extra kosten. Gemeentelijke dienstverlening digitaliseert steeds verder, zeker nu ze er meer taken hebben bijgekregen zoals op het gebied van zorg.  Klachten herkend Beide bedrijven waren zaterdag vooralsnog niet bereikbaar voor commentaar. Centric liet de onderzoekers weten de klachten over hoge prijzen te herkennen, maar dat het marktconforme tarieven hanteert. Van misbruiken van marktmacht is volgens het bedrijf 'geen sprake'. PinkRoccade wilde tegenover de onderzoekers niet inhoudelijk reageren. Bron: ANP
Reageer

Veel gemeenten menen dat twee ICT-bedrijven die de markt beheersen, Centric en PinkRoccade, hun macht gebruiken om hoge prijzen te vragen.

Maar weinig gemeenten zijn tevreden over de prestaties en prijzen van hun leveranciers van software. Veel gemeenten menen dat twee ICT-bedrijven die de markt beheersen, Centric en PinkRoccade, hun macht gebruiken om hoge prijzen te vragen. Dat blijkt uit onderzoek van NRC Handelsblad en Reporter Radio onder alle gemeenten, waarbij bijna 60 procent reageerde.

Geen verbetering verwacht
Meer dan de helft is ontevreden over wat ze voor hun geld krijgen, slechts 16 procent is tevreden. Centric en PinkRoccade zijn bij 90 procent van de gemeenten hoofdleverancier van zogeheten ‘kernapplicaties’, waarmee alle andere programma’s moeten praten. Toch overwegen gemeenten meestal geen overstap omdat ze geen verbetering verwachten, maar wel problemen en extra kosten. Gemeentelijke dienstverlening digitaliseert steeds verder, zeker nu ze er meer taken hebben bijgekregen zoals op het gebied van zorg.

Klachten herkend
Beide bedrijven waren zaterdag vooralsnog niet bereikbaar voor commentaar. Centric liet de onderzoekers weten de klachten over hoge prijzen te herkennen, maar dat het marktconforme tarieven hanteert. Van misbruiken van marktmacht is volgens het bedrijf 'geen sprake'. PinkRoccade wilde tegenover de onderzoekers niet inhoudelijk reageren.

Bron: ANP


Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.