of 59045 LinkedIn

Dit jaar 3400 datalekken gemeld

Sinds de invoering van de Meldplicht Datalekken zijn bij de Autoriteit Persoonsgegevens 3400 incidenten gemeld.
1 reactie

Sinds de invoering van de Meldplicht Datalekken zijn bij de Autoriteit Persoonsgegevens 3400 incidenten gemeld.

De Meldplicht Datalekken laat zien dat er nogal eens wat mis gaat met de persoonlijke gegevens van Nederlanders. Wat er mis gaat, en bij wie, dat laat de Autoriteit Persoonsgegevens in het midden.

Sinds de inwerkingtreding van de Meldplicht Datalekken heeft de Autoriteit Persoonsgegevens al 3400 keer een melding van bedrijven en organisaties ontvangen. Dat zijn een dikke 14 incidenten per dag. Vicevoorzitter Wilbert Tomesen van de Autoriteit Persoonsgegevens relativeert dat aantal. Op 135.000 organisaties die onder de meldplicht vallen is 3400 incidenten niet veel, verklaarde hij tegenover BNR Nieuwsradio.

De Autoriteit Persoonsgegevens maakt de meldingen van de betrokken organisaties niet openbaar. De meldplicht is vooral bedoeld om ervoor te zorgen dat organisaties open worden over het probleem, zei Tomesen. In bepaalde gevallen zullen organisaties na een datalek overigens wel zelf de betrokkenen op de hoogte moeten stellen. Dat geldt in gevallen dat ernstige gevolgen voor de persoonlijke levenssfeer van de betrokkenen zijn te verwachten.

De Autoriteit Persoonsgegevens kan ook boetes opleggen aan organisaties die in gebreke blijven. Dat is dit jaar nog niet gebeurd.

Bron: AG Connect, Jelle Wijkstra

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Burgers (Informant BING?) op
Lang niet alles melden gemeenten!



Enschede is tot voor kort, bijv. jaren lek geweest en ondanks eerdere meldingen van burgers hebben ambtenaren deze berichten bewust genegeerd.


Brieven zijn dan ineens "zoek", gesprekken hebben niet plaatsgevonden, fouten en ambtelijke fraude willen ze niet onderzoeken, WOB’s beantwoorden ze niet of liegen er over dat ze het wel gelezen en en beantwoord hebben terwijl ze in een val zijn getrapt (jurist) waaruit onomstotelijk blijkt dat deze ze niet heeft gelezen echter wel als gelezen heeft beantwoord! Maar hij mag nog steeds blijven, liegen, valselijk opmaken, verdraaien, opzettelijk fouten en leugens in het systeem invoeren, zijn slechts kleine verschrijvingen?


Ach, zelfs als er doden gewonden vallen blijft de ambtenaar achter het loket zitten en bestuurders op het pluche.
En het Pikmeerarrest? Een licence to kill. Pikmeeraarrest is leuk maar gaat vaak te ver en is niet meer van deze tijd en als men zelfs aan veiligheid voor burgers niets wenst te doen, kan men beter een ander baantje proberen te zoeken, het is nl. wel de burger die het salaris van dit soort lieden betaald. Waarom zouden dit soort ambtenaren nog recht hebben op een baan en salaris?


Bovendien zetten ze de melders in de hoek van vervelende burger, om die achteraf ook nog eens pakken zonder aanwijsbare reden en ambtelijke motivatie. Natte kranten.


Pieter Omzigt zou hier ook eens een keer naar moeten kijken omdat deze ambtenaren (niet de meldende burgers, die doen slechts hun burgerplicht) een gevaar zijn voor de maatschappij en de democratie ondermijnen!


Dit soort ambtenaren ondermijnen de democratie met een vooropgezet plan en tegenwerking, brieven niet zoeken, geen WOB kopieën willen verstrekken, WOB brieven niet beantwoorden, WOB brieven valselijk beantwoorden, wettelijke meldingsplicht negeren, etc.., zijn in Enschede aan de orde van de dag (diverse partijen zijn al jaren bezig om de waarheid boven tafel te krijgen). Zie de rapporten vd Nationale Ombudsman, de klachten commissaris, stichtingen, burger initiatieven, enz., enz., enz.


Belachelijke is ook dat een leidinggevende ( v S.) werkplein, aansprakelijkstelling brieven, (inzake computer lekken) als niet ter zake doende officieel afwijst (wij herkennen ons hier niet in, bla, bla, bla.) , daarmee op de stoel van de wethouders/raad gaat zitten en door deze brieven niet door te zenden naar de raad en b en w terwijl dit schriftelijk meermaals verzocht is, maakt hij zich ook nog eens schuldig aan misbruik van een mandaat, plichtsverzuim, enz.


-Terwijl kort na de laatste melding/brief, wijzigingen/verbeteringen in bedoelde systeem zijn aangebracht waardoor deze gegevens niet meer voor burgers toegankelijk zijn.
Geen herkenning?
Wel een LEK bekentenis!
Afwijzing niet logisch!
Duidelijk opzettelijk misbruik!


Er is dus wel degelijk een lek geweest en daardoor hebben persoonlijke gegevens van burgers op jaren op straat geleden! (NAW, geboorte data, huis gegevens, vergunningen, heeft allemaal zeker 5 a 10 jr volledig op straat gelegen).


En wat kan de burger? Die moet net als journalisten voor ieder wissewasje naar de rechter, volgens dit soort lieden. Democratie? Aan mijn hoela!


Tip voor de politiek.
Laat ze rustig zitten, het systeem is toch al verrot, vul de zakken, haal dagelijks de media met negatieve bericht, laat een web-care team dit rechttrekken met onzinnige “positieve” berichten, negatieve bericht zakt dan in de google ranking en klaar. Dus wat maakt het uit?


Burgers zijn ambtenaren toch al geheel zat en zullen aansturen op versnelde automatisering, robotisering en invoer van snelle zelflerende algoritmes.
Alles in een keer opgelost, ambtenaren werkloos thuis (bijna niemand wenst ze in dienst, hoe zou dat toch komen?) en de burger regelt vanachter zijn PC de zaakjes, snel en correct zonder ambtelijk gezever en verzonnen hindernissen.