of 59054 LinkedIn

Bedrijven gaan aan de haal met data van klanten

Bedrijven verzamelen een heleboel gegevens van hun klanten, vaak zonder dat die laatsten dat echt in de gaten hebben. Het besef dat er soms verkeerde dingen gebeuren begint wel door te dringen, zo blijkt uit onderzoek dat is gedaan door het Chartered Institute of Marketing (CIM) uit Groot-Brittannië.
1 reactie

Bedrijven verzamelen een heleboel gegevens van hun klanten, vaak zonder dat die laatsten dat echt in de gaten hebben. Het besef dat er soms verkeerde dingen gebeuren begint wel door te dringen, zo blijkt uit onderzoek dat is gedaan door het Chartered Institute of Marketing (CIM) uit Groot-Brittannië.

Het CIM heeft 2500 mensen ondervraagd over hun ervaringen met bedrijven en hun verzamelwoede van persoonlijke gegevens, meldt de BBC. Daaruit bleek dat 57 procent geen vertrouwen heeft in een verantwoorde behandeling van die verzamelde data. Ook heeft zo'n 90 procent van de deelnemers geen flauw idee wat de bedrijven met hun persoonlijke data doen.

Bij de communicatie tussen bedrijf en klant is er ook het nodige mis. De bewoordingen op veel websites is volkomen ondoorzichtig. Een extra handicap is dat de klanten niet goed of zelfs helemaal niet lezen, want maar 16 procent neemt de moeite om de website van een aanbieder helemaal door te spitten en alle voorwaarden te lezen. Het gevolg is een hoop angst, die volgens het CIM eenvoudig voorkomen kan worden door de klanten beter voor te lichten.

Consumenten vinden het niet prettig als een bedrijf continu weet waar ze zich bevinden, bijvoorbeeld door analyse van gegevens van een smartphone. Ongeveer 1 op de 5 bedrijven doet dat echter al wel, terwijl 71 procent van de klanten daar beslist tegen is. Ook blijkt, dat 44 procent van de bedrijven bezig is om sociale media af te grazen, om gegevens te verzamelen over hun klanten. Ook daar moeten de meeste mensen niets van hebben.

Bron: Richard Keijzer, AGConnect

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Kitty op
Mijn man werd onlangs gebeld op zijn mobiele telefoon door een autohandelaar die de bedrijfsauto wild kopen. De gegevens zijn verstrekt door het RDW. Dus verplichte registratie leidt tot de verkoop van privé-gegevens. Door de overheid.