of 58940 LinkedIn

Waarom adviezen vaak verkeerd zijn (1)

Het is een interessant experiment, waarvoor ik even uw aandacht vraag. Een waarschuwing: er komt enig denkwerk aan te pas, maar de beloning is een dieper inzicht waarom adviezen vaak verkeerd uitpakken.

Het experiment gaat als volgt. Aan een grote groep mensen wordt gevraagd een getal tussen 0 en 100 te noemen, en daar vervolgens tweederde van te nemen. Welk getal komt daar uiteindelijk uit? Wie het antwoord geeft dat het dichtste bij de waarheid zit, krijgt een prijs.

Kansberekening

Als je even nadenkt, maar niet lang, dan luidt het antwoord: 33. Dat komt als volgt tot stand: als een grote groep mensen een getal kiest tussen 0 en 100, zal dat wel rond de 50 liggen. Tweederde daarvan is 33. Puur op basis van kansberekening moet dat dus het juiste antwoord zijn.

Dan ga je verder denken, en dan kom je tot de conclusie dat dit niet helemaal klopt. Want als iederéén 33 noemt, dan ben jij slimmer. Jij neemt dan tweederde van 33. Het juiste antwoord is dus 22.

Nash-evenwicht

Maar nee, denk je vervolgens: tweederde van 22 is (afgerond) 14, dat is dus het juiste getal. Of nee, tweederde van 14, dus 10. En tweederde van 10… En zo ga je verder.

Wat is dus uiteindelijk het goede antwoord, het antwoord waarmee je het meeste kans maakt op de prijs? Juist ja, 0. Dit wordt het Nash-evenwicht genoemd, naar de bekende wiskundige met dezelfde naam, een van de grondleggers van de speltheorie.

Er is echter één groot probleem met deze redenering: hij is fout. Dat wil zeggen: in theorie klopt hij wel, maar in de praktijk klopt hij niet. In de praktijk denken mensen niet zo ver door. Ze nemen enkele stapjes, en komen uit bij 22, bij 14 of bij 10. Ze redeneren niet door tot 0.

Betuweroute

Hoe dat komt? Dat komt doordat mensen geen volstrekt rationeel denkende wezens zijn. Ze denken wel een beetje rationeel, maar niet volledig rationeel. Soms hebben ze even geen zin om verder door te denken, omdat ze moe zijn, of omdat ze een leuke man of vrouw voorbij zien komen, of omdat ze ineens te binnen schiet dat ze nog lucifers moeten kopen bij Albert Heijn.

Wat dat betekent voor de wereld van de consultancy? Erg veel. Het leidt tot domme beslissingen als de Betuweroute, de vorming van de Nationale Politie en het onbezonnen aangaan en doorzetten van grote ICT-projecten.

Hoe? Dat vertel ik u de volgende keer.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

AfbeeldingBezoekadres
Sparrenheuvel 32
3708 JE Zeist

Postadres
Postbus 477
3700 AL Zeist

T (030) 2 270 500
E info@mxi.nl
I www.mxi.nl

Meer nieuws

Bloggers

Whitepapers