of 59045 LinkedIn

Vier valkuilen rond architectuurprincipes

AfbeeldingPrincipes zijn populair onder IT-architecten. We zijn er dol op en strooien ze te pas en te onpas in het rond. Maar wie ze verkeerd gebruikt, doet meer kwaad dan goed. Dit zijn vier fouten die vaak gemaakt worden die je maar beter kunt vermijden.

1. Te veel principes

Veel IT-architecten zitten vol goede ideeën en een nieuw principe is zo bedacht. Omdat Google bovendien altijd binnen handbereik is, heb je al snel een verzameling van tientallen of zelfs honderden principes.

Maar met hoeveel principes kan een mens leven? Echte principes, zoals vegetariër zijn, of tegen de doodstraf of geheelonthouding of pacifisme. Hoeveel principes kan de gemiddelde mens aan? Met moeite drie, misschien? Hetzelfde geldt voor organisaties.

Het werkt veel beter om enkele echte principes te hebben en die strikt toe te passen, dan een lange lijst principes die meestal genegeerd worden omdat het praktisch niet mogelijk is ze te onthouden, laat staan ze na te leven.
Helaas is het eenvoudiger om principes te verzinnen of te stelen dan te bepalen welke er werkelijk bij een organisatie passen. Maar dat is geen excuus om het niet te doen.

2. Bestaande, informele principes negeren

Elke organisatie heeft eigen ongeschreven regels. Hoe gedraag je je, wat vinden we belangrijk, dat soort dingen. Vaak zitten er principes verborgen onder zulke ongeschreven regels. Wie deze principes negeert, zal op onverwacht verzet stuiten, omdat je je tegen de diepste waarden van de organisatie keert.

Een bedrijf waarvoor ik werkte, kreeg een buitenlandse manager. Zijn thuisland had een wat minder directe cultuur dan wij in Nederland gewend zijn. Hij zou zijn cultuur ‘beleefd’ of ‘elegant’ genoemd hebben, en de onze ‘onbeschoft.’

Een van de principes die hij met zich meedroeg – waarvan hij dacht dat hij universeel was – was dat je de baas nooit publiekelijk tegenspreek. Een op een kon je alles tegen hem zeggen. Je mocht tegen hem schreeuwen, hem beledigen, het ronduit oneens zijn met alles wat hij zei, dat was geen enkel probleem. Vond hij zelfs stoer. Maar met anderen erbij, werd je geacht ja te knikken en te doen wat hij zei. Een kwestie van beleefdheid, vond hij dat.
In ons bedrijf gold het egalitaire principe ‘niemand staat boven kritiek.’

De eerste gezamenlijke bijeenkomst was niet erg gezellig. Hij stapte trots het podium op om ons welkom te heten en de eerste vraag die hij kreeg was: ‘Waarom hebben we weer een extra manager nodig?’ Gevolgd door: ‘Wat kom je eigenlijk doen?’

Onze nieuwe baas voelde zich aangevallen. Wij vonden dat we eerlijke, open vragen stelden.

 

3. Pas toe of leg uit

Dit is een welbekende tactiek om de pijn van een principe te verzachten. Een principe is een fundamentele keuze, dus elk principe veroorzaakt pijn. Een manier om die pijn te vermijden, is de 'pas toe of leg uit' regel. Daarmee sta je in feite toe dat principes worden genegeerd als het zo uitkomt. Alsof je een bord langs de snelweg plaatst met '100 kilometer' en eronder een bord met 'Dit geldt niet als u haast heeft'.

Een principe dat je zelf met gemak aan en uit kunt zetten is geen principe maar een vuistregel, een richtlijn, of een tip. Noem het dan ook zo.

 

4. Principes als goede bedoelingen

Veel organisaties claimen dat ze klantgericht zijn, terwijl het in werkelijkheid om van alles en nog wat draait, behalve om de klant. Gemeenten, ziekenhuizen, verzekeringsmaatschappijen: veel van zulke en andere organisaties zijn simpelweg niet in staat om dit principe na te leven, hoe graag ze het ook zouden willen.

Onhaalbare principes keren zich tegen je. Ze leveren frustraties en cynisme op. Er is niks mis met ambitieuze doelen en BHAGs en ‘putting a ding in the universe’, zolang je maar duidelijk maakt dat het tijd gaat kosten om ze te bereiken. En tot het zover is, mag het geen principe heten. Noem het wat het is: een doel. Of een BHAG. Of gewoon, een goed voornemen.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

AfbeeldingBezoekadres
Sparrenheuvel 32
3708 JE Zeist

Postadres
Postbus 477
3700 AL Zeist

T (030) 2 270 500
E info@mxi.nl
I www.mxi.nl

Meer nieuws

Bloggers

Whitepapers