of 59045 LinkedIn

Verwacht geen wonderen van uw leverancier

Het is een van mijn oudste klanten: een grote organisatie in het publieke domein. De directie besloot enige jaren geleden de gehele ICT te outsourcen, en daar waren ook goede redenen voor. Het eigen ICT-apparaat was gedateerd en aan vervanging toe, de mensen die er werkten waren gemiddeld wat ouder en minder digitaal ervaren en er waren enkele aanbieders op de markt met een interessante propositie.

Zo gezegd, zo gedaan. Nadat er uitgebreid marktonderzoek was gedaan natuurlijk, en aan de bezwaren van de ondernemingsraad en andere betrokkenen tegemoet was gekomen.

Niet proactief genoeg

Inmiddels zijn we een paar jaar verder, en in grote lijnen gaat het goed. De ICT van de organisatie werkt naar behoren, en de vele praktische problemen die zich regelmatig – soms zelfs dagelijks – aandienen, worden over het algemeen binnen een verantwoorde tijdspanne opgelost.
Toch sprak ik onlangs de ICT-directeur, en hij was niet tevreden.
‘Waarom niet?’ vroeg ik hem?
‘Onze leverancier is niet proactief genoeg,’ was het antwoord.

Nieuwe versie Windows

De kwestie die mijn gesprekspartner aansneed, is een interessante. Ik hoor de klacht vaker: onze leverancier neemt te weinig initiatief. Als er een nieuwe versie van Windows op de markt komt, krijgen we geen voorstel om over te schakelen en onze processen efficiënter in te richten. Als zich nieuwe cloud-oplossingen aandienen, dan horen we niet wat dat voor onze uitgaven kan betekenen.

Dergelijke klachten zijn gerechtvaardigd, maar ik begrijp ook hoe het komt. Om te beginnen is het draaiende houden van een ICT-afdeling veel werk, vooral ook vanwege die vele kleine en grote problemen waarover ik sprak.

Maar er is meer: proactief zijn is voor een leverancier niet lucratief. Je moet er mensen voor vrijstellen, die voortdurend nieuwe ontwikkelingen bijhouden. Je moet er soms contracten voor openbreken of aanpassen. Je moet er, kortom, schaarse middelen en menskracht aan besteden. Dus schiet het er op z’n best gemakkelijk bij in.

Stop met vragen

Mijn advies in dergelijke gevallen is simpel: stop met vragen. Of je nu hoog springt of laag springt, je leverancier gaat niet doen wat je wilt, en heeft er goedbeschouwd ook zijn redenen voor. Zoals marketingman Paul Aren schreef in het boek It's Not How Good You Are, It's How Good You Want to Be: ‘Verwacht niet dat je leverancier wonderen zal verrichten. Dat doet hij niet.’

Ik denk dat dat verstandige woorden zijn. Je kunt beter reëel zijn en de verantwoordelijkheid voor dingen die een ander niet doet zelf op je nemen.

Hoe? Daarover een volgende keer.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

AfbeeldingBezoekadres
Sparrenheuvel 32
3708 JE Zeist

Postadres
Postbus 477
3700 AL Zeist

T (030) 2 270 500
E info@mxi.nl
I www.mxi.nl

Meer nieuws

Bloggers

Whitepapers