of 58959 LinkedIn

Verbeteren door te vergelijken

Reageer

ICT Benchmark Gemeenten.

Bij de ICT Benchmark Gemeenten staat ‘het verhaal achter de cijfers’ centraal. Het doel is om te komen tot het delen van inzichten en best practices. Door mee te doen aan de benchmark krijgt een gemeente zicht op ICT-kosten en de ‘kwaliteit/baten’ van ICT. Bovendien maakt de benchmark deel uit van een platform dat gericht is op kosten- en batenmanagement van ICT.

Met alleen gegevens verzamelen en vergelijken ben je er natuurlijk niet. Benchmarken begint pas als het rapport er ligt. De aanpak van M&I/Partners maakt én verklaart verschillen. De Benchmark vergelijkt appels met appels. Het is niet erg wanneer er een ‘Jonagold’ en ‘Elstar’ tussen zit, zolang je daar maar van bewust bent

Deelnemer: 'Doordat de ICT Benchmark Gemeenten uitgaat van de werkelijke kosten ontstaat een goed beeld van wat we werkelijk besteden. Hiermee is de benchmark veel krachtiger dan een snelle, op de begroting georiënteerde, uitvraag.'

 

Over de ICT Benchmark Gemeenten

Benchmarken is een manier om te kunnen verbeteren door te vergelijken en op basis daarvan verbeterpunten in kaart te brengen. Daarbij gaat het om drie stappen.

1.   Plaatsbepaling: het in kaart brengen en het vergelijken van de eigen positie om vervolgens te vergelijken met de situatie van de andere organisaties.
2.   (Zelf)normering: het analyseren van de (eventuele) verschillen tussen de organisaties door inzicht te bieden en te begrijpen waaruit de verschillen bestaan.
3.   Op weg naar ‘verbetering’: het kunnen verbeteren en het verkrijgen van grip op ICT-kosten aan de hand van de informatie die is verworven tijdens het benchmarkproces.




De Benchmark is gebaseerd op een gedegen model voor het benchmarken van kosten en volwassenheid/effectiviteit van ICT. Bijeenkomsten met de deelnemende gemeenten bieden een platform om gegevens te kunnen vergelijken, het verhaal achter de cijfers te bespreken en te komen tot best practices. Dit helpt de deelnemers bij het efficiënter en effectiever werken van de ICT-organisatie.

Benchmarken met M&I/Partners = verbeteren door te vergelijken = appels met appels vergelijken + het verhaal achter de cijfers kennen + best practices inzichtelijk hebben.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

AfbeeldingBezoekadres
Sparrenheuvel 32
3708 JE Zeist

Postadres
Postbus 477
3700 AL Zeist

T (030) 2 270 500
E info@mxi.nl
I www.mxi.nl

Meer nieuws

Bloggers

Whitepapers