of 58959 LinkedIn

Paul de Kort

"Enthousiast en praktisch met verstand van regievoeringsvraagstukken"

 

Paul de Kort heeft jarenlang leiding gegeven aan (middel)grote consultancyorganisaties. Speciale aandachtsgebieden waren operations, commercie en HRM. Daarnaast heeft hij vanaf 1989 een groot aantal klanten (met name in de sectoren Not for Profit, Finance, Zakelijke dienstverlening en Energy) geadviseerd over hun bedrijfs-(en ICT-)strategie en sourcingsbeleid, de laatste tien jaar op raad van bestuur/directieniveau. Daarnaast heeft hij ruime ervaring in het ontwerpen, managen, uit-voeren en auditen van omvangrijke transitieprocessen op het snijvlak van organisatie, HRM en ICT. Zijn stijl is resultaatgericht, coachend, inspirerend, open, verbindend en praktisch.

 

paul.de.kort@mxi.nl

  • Afspraak niet nagekomen? Stoppen

    Reageer

    Verwacht geen wonderen. Dat was de strekking van mijn vorige column, waarin ik inging op de ontevredenheid van veel van mijn klanten over hun ICT-leverancier. Hun leverancier neemt te weinig initiatief, hoor ik vaak. Of het nu gaat om een nieuwe versie van Windows of om alternatieve cloud-oplossingen: we horen te weinig wat dat voor ons kan betekenen.

  • Verwacht geen wonderen van uw leverancier

    Reageer

    Het is een van mijn oudste klanten: een grote organisatie in het publieke domein. De directie besloot enige jaren geleden de gehele ICT te outsourcen, en daar waren ook goede redenen voor. Het eigen ICT-apparaat was gedateerd en aan vervanging toe, de mensen die er werkten waren gemiddeld wat ouder en minder digitaal ervaren en er waren enkele aanbieders op de markt met een interessante propositie.

  • Waarom adviezen vaak verkeerd zijn (3, slot)

    Reageer

    Wat maakt een goede adviseur tot een goede adviseur? Dat was de onderliggende vraag van twee eerdere blogs die ik de afgelopen weken schreef. Een goede adviseur, was mijn conclusie, houdt er rekening mee dat de meeste mensen niet al te rationeel denken. Een beetje rationeel: ja. Honderd procent rationeel: absoluut niet. Die eerdere blogs vindt u hier en hier.

  • Waarom adviezen vaak verkeerd zijn (2)

    Reageer

    In mijn vorige column vertelde ik over een experiment uit de speltheorie waaruit blijkt dat rationele overwegingen vaak tot een verkeerde keuze leiden. Kort samengevat: een grote groep mensen wordt gevraagd een getal tussen 0 en 100 te noemen, en daar vervolgens tweederde van te nemen. Wat is de te verwachten uitkomst? Strikt rationeel geredeneerd is dat antwoord 0. De redenering vindt u hier. Maar in de praktijk geven de meeste mensen dat antwoord niet, omdat de meeste mensen niet strikt rationeel redeneren.

  • Waarom adviezen vaak verkeerd zijn (1)

    Reageer

    Het is een interessant experiment, waarvoor ik even uw aandacht vraag. Een waarschuwing: er komt enig denkwerk aan te pas, maar de beloning is een dieper inzicht waarom adviezen vaak verkeerd uitpakken.

  • Afspraak is afspraak, punt uit

    Reageer

    Ik kwam wel vaker op het ministerie, waarvan ik de naam hier niet zal noemen. Net als op elk departement werden er veel externe ICT-adviseurs ingehuurd. Maar hier was een nieuwe inkoopmanager aangetreden, die meende dat het goedkoper kon. Hij was op de adviesbureaus afgestapt en had maar liefst twintig procent van het uurtarief afgepraat. Iedereen blij natuurlijk, want dat scheelde een slok op een borrel.

  • De klant komt altijd van rechts

    Reageer

    Ze had natuurlijk beter op moet letten, maar ja, dat soort dingen gebeuren nu eenmaal. Mijn dochter van veertien had een ingelaste hockeywedstrijd, en daardoor vergat ze een afspraak bij de opticien. Na afloop van de wedstrijd belde ze om zich te verontschuldigen. De excuses werden enigszins tandenknarsend aanvaard, en de volgende dag lag er een boze brief in de bus, waarin de opticien te kennen gaf dat het hier een ernstig vergrijp betrof. Nog één keer een afspraak vergeten, en er zou een boete volgen. En hoe zat het eigenlijk met haar motivatie? Nou?

  • Met de vuist op tafel. Of juist niet?

    Reageer

    Het is alweer meer dan een jaar geleden, en ik las het gewoon in krant, maar toch maakte het indruk op me. In de Tweede Kamer sprak de staatssecretaris van Financiën, Eric Wiebes, over de problemen met de automatisering bij de Belastingdienst. De volksvertegenwoordigers wilden dat die problemen snel werden opgelost, en de staatssecretaris antwoordde dat hij dat heel goed begreep. Maar, voegde hij daaraan toe, die snelle oplossing ging er toch niet komen. Integendeel zelfs. De eerste resultaten van zijn verbeterprogramma zouden geruime tijd op zich laten wachten.

  • Waarom machogedrag niet werkt

    Reageer

    Het was een interessante klus, die we laatst voor een overheidsinstantie mochten uitvoeren. Niet alleen inhoudelijk, maar ook vanwege het feit dat het om een onderwerp ging dat veel publiciteit genereerde. Ik wil hier niet dieper op dat onderzoek ingaan, maar wel op die publiciteit en de consequenties ervan.

  • Waarom de overheid niet alleen maar moet uitbesteden

    Reageer

    Dat het Rijk taken uitbesteedt, weten we allemaal. De kranten staan er vol van, op het Binnenhof maakt men zich er wekelijks druk om, en in mijn adviespraktijk is het een van de meest besproken thema’s.

Contactgegevens

AfbeeldingBezoekadres
Sparrenheuvel 32
3708 JE Zeist

Postadres
Postbus 477
3700 AL Zeist

T (030) 2 270 500
E info@mxi.nl
I www.mxi.nl

Whitepapers