of 59045 LinkedIn

Gemeente Den Haag - Samenwerken en standaardiseren met iWmo levert winst op!

Gemeente Den Haag - Samenwerken en standaardiseren met iWmo levert winst op!
Reageer

Er was nog geen sprake van paniek in Den Haag, oktober vorig jaar, maar er moest wel iets gebeuren. De gemeente maakt sinds 2015 gebruik van de iWmo-standaardberichten in de gegevensuitwisseling met de gecontracteerde aanbieders van zorg en ondersteuning. Vanaf januari 2016 wilde de gemeente ook gebruik maken van de standaardberichten voor declaratie en moesten zij overstappen op de nieuwe iWmo berichtstandaard 2.0. De voortgang haperde. Sama Kester, informatiemanager, schakelde Idius Felix van M&I/Partners in om samen het probleem aan te pakken.

‘Er waren eind oktober nog steeds geen testresultaten beschikbaar voor de nieuwe situatie, waarin ook declaratieberichten van de aanbieders konden worden verwerkt,’ vertelt informatiemanager Sama Kester van de gemeente Den Haag. ‘En wat nog erger was: ik had er geen vertrouwen meer in dat dit op tijd zou gebeuren. Terwijl we op 1 januari live zouden gaan.’

Situatie in kaart en, actie

Sama Kester schakelde Idius Felix van M&I/Partners in om samen het probleem aan te pakken. ‘Ik vroeg hem of hij de situatie in kaart kon brengen. Wie had wat gedaan, wat moest er nog gebeuren en wanneer moest dat af zijn? Dat waren de belangrijkste vragen. Plus natuurlijk: hoe zorgen we ervoor dat het project op tijd zou zijn afgerond? Kort en goed: we wilden inzicht.’

Binnen een maand kwam Idius met een projectplan waarin deze vragen waren beantwoord en waarin een tijdpad werd uitgezet. Sama: ‘Dat gaf veel rust in de organisatie. Het goede nieuws was: de benodigde kennis bleek al voorhanden in het projectteam. Die kennis bevond zich alleen in de hoofden van afzonderlijke medewerkers. Er was geen routekaart waar iedereen op kon koersen.’

Voor de contacten met aanbieders over het berichtenverkeer, ook voor die situaties waarin het nog niet lekker liep, werd Sandra van Andel aangesteld als iWmo-relatiemanager. Dat bleek een belangrijke stap in het goed laten lopen van het berichtenverkeer met aanbieders.

Succes door samenwerken

De kracht van het team heeft het succes bepaald, bevestigen Sama en Sandra: ‘We hebben door nauwe samenwerking in korte tijd veel bereikt. Je kunt zo’n klus niet in je eentje klaren. De kennis van Idius van het berichtenverkeer, in combinatie met onze goede relaties met het ambtelijke apparaat en de betrokken aanbieders, hebben geleid tot een snel en goed resultaat.’

Idius regelde ook de contacten met uitvoeringsorganisatie Wigo4it. Deze organisatie is namens de vier grote gemeenten verantwoordelijk voor de elektronische systemen op het gebied van werk, inkomen en zorg. ‘In die contacten was het van belang dat de belangen van Den Haag goed werden behartigd,’ aldus Sama Kester. ‘De punten uit het projectplan moesten worden ingebouwd in de programmatuur, en daarbij was het zaak dat er snelheid werd gemaakt. Dat gebeurde en dat heeft enorm geholpen bij het halen van de deadline.’

Niet langer handmatig declareren

Vanaf begin dit jaar wordt er gewerkt met de elektronische declaratieberichten en hoeven aanbieders hun declaraties niet langer op papier in te dienen. ‘We zijn nog niet klaar,’ aldus Sama Kester, ‘maar we kunnen prima verder. De infrastructuur functioneert goed, het is nu een kwestie van releasemanagement en doorontwikkelen. We gaan binnenkort afscheid nemen van Idius, zodat hij aan een volgende klus kan beginnen.’

 

Sandra van Andel, Idius Felix en Sama Kester

 

Voor meer informatie neem contact op met Idius Felix: idius.felix@mxi.nl

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

AfbeeldingBezoekadres
Sparrenheuvel 32
3708 JE Zeist

Postadres
Postbus 477
3700 AL Zeist

T (030) 2 270 500
E info@mxi.nl
I www.mxi.nl

Meer nieuws

Bloggers

Whitepapers