of 59054 LinkedIn

Afspraak niet nagekomen? Stoppen

Verwacht geen wonderen. Dat was de strekking van mijn vorige column, waarin ik inging op de ontevredenheid van veel van mijn klanten over hun ICT-leverancier. Hun leverancier neemt te weinig initiatief, hoor ik vaak. Of het nu gaat om een nieuwe versie van Windows of om alternatieve cloud-oplossingen: we horen te weinig wat dat voor ons kan betekenen.

Mijn advies was om reëel te zijn, en niet te hoge verwachtingen te hebben van je leverancier. Je kunt de verantwoordelijkheid voor dingen die een ander nalaat, beter zelf op je nemen. Maar hoe? Dat is natuurlijk de vraag.

 

Een lastige combi

Het antwoord beslaat een aantal stappen. Allereerst: vertel je leverancier precies wat je wilt. Weet je dat niet – en dat komt vaker voor dan je denkt, want ICT en bedrijfsvoering zijn een lastige combi – denk dan heel goed na over wat je zóu willen. Praat erover in je organisatie en daarbuiten, lees en overleg, en huur eventueel iemand in die je kan helpen de zaken scherp te stellen.

Als je vervolgens hebt geformuleerd wat je wensen zijn, steek dan je licht op bij meerdere leveranciers. Marktwerking is er tenslotte niet voor niets. Wellicht is de ene leverancier goedkoper dan de andere, of levert hij meer service, of heeft hij gunstiger voorwaarden. Het maakt niet zozeer uit wat je vergelijkt, het gaat er vooral om dàt je vergelijkt.

 

Wat wordt opgeleverd?

Stel vervolgens, als je een keuze hebt gemaakt, de voorwaarden op waaronder de opdracht wordt verricht. Wat wordt er straks precies opgeleverd en wanneer? Hoe verloopt de samenwerking met andere partijen? En vooral: wat doe je als je leverancier afspraken niet nakomt?

Mijn advies wat dat laatste betreft is simpel: direct stoppen. Ruimte die je geeft, is mijn ervaring, wordt namelijk maar al te vaak direct ingenomen. Geef je leverancier één keer de kans om een afspraak niet na te komen, dan is de kans groot dat hij dat zal doen. Geef je hem drie keer de kans, dan doet hij het drie keer. En elke keer heb je meer geïnvesteerd, in tijd en in geld, en wordt het lastiger de relatie te verbreken.

 

Snel actie ondernemen dus. En duidelijk zijn. Ik heb niet veel klanten die zo optreden, moet ik eerlijk zeggen. Ze zijn op de vingers van één hand te tellen. Maar ze staan in de markt wel bekend als partijen waarmee je beter niet kunt dollen. En op termijn levert dat toch het meeste op.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

AfbeeldingBezoekadres
Sparrenheuvel 32
3708 JE Zeist

Postadres
Postbus 477
3700 AL Zeist

T (030) 2 270 500
E info@mxi.nl
I www.mxi.nl

Meer nieuws

Bloggers

Whitepapers