of 59108 LinkedIn

De mensloze bank en meer

Reageer

Nemen de robots de wereld over? Dat vroeg ik me af toen ik onlangs bij een presentatie was over een ‘mensloze’ bank in de Verenigde Staten. Alle administratie bij de bank verloopt straight-through, dus zonder tussenkomst van medewerkers. Ook aanbiedingen aan klanten voor producten van de bank, zoals hypotheken of beleggingsrekeningen, komen automatisch tot stand.

Ik hoorde van de mensloze bank op het grote jaarlijkse congres van onderzoeksbureau Gartner, dat begin november plaatsvond in Barcelona. Een boeiende bijeenkomst, waar 6000 CIO’s en Senior IT Executives kennis namen van de laatste trends in het vakgebied. Van die 6000 bezoekers waren er naar schatting 5500 mensen zoals ik. Dat wil zeggen: middelbare leeftijd, technisch aangelegd, een donker pak en vrijwel altijd man. Dit met als onverwacht gevolg dat de rijen voor de herentoiletten langer waren dan die bij de dames – maar dat terzijde.

 

Gemeentehuis

Rode draad in de talloze presentaties, workshops, debatten en andere bijeenkomsten op het congres in Barcelona, was de efficiencyslag die dankzij IT wordt gemaakt. Met behulp van de techniek kunnen we overal met minder mensen toe. Vaak - maar lang niet altijd – in bedrijven en organisaties waar veel administratieve en semi-administratieve handelingen worden verricht.

 

Doorgeredeneerd naar Nederland betekent dit dat het aantal ambtenaren op het gemeentehuis bijvoorbeeld in een hoog tempo daalt. In mijn eigen woonplaats krijg je nieuwe paspoort niet meer uitgereikt door een persoon, maar via een volautomatisch luikje.

 

Voor grote uitvoeringsorganisaties als het UWV en de Belastingdienst, maar ook voor grootbanken en andere dienstverlenende bedrijven, betekent IT eveneens een enorme verandering. Veel van het werk zoals wij dat nu nog kennen, zal verdwijnen, misschien nog wel sneller dan we denken. Dat werk kan immers even goed, en soms zelfs beter, met software worden gedaan.

 

Softwarehypotheek

Natuurlijk moet er ook beleid worden ontwikkeld in dergelijke organisaties, en daar zijn mensen voorlopig – hopelijk! – nog beter in. Maar alle zaken die met de uitvoering van regels te maken hebben, en zelfs met de interpretatie van die regels, kunnen we prima aan machines overlaten. Grote kans dat een softwarehypotheek een veel betere hypotheek is dan een eentje die wordt aangeraden door een adviseur.

Een heel nieuwe arbeidsmarkt dus. En daarmee is iets vreemds aan de hand, althans voor mij persoonlijk. Want toen ik begon met het werk dat ik nu al vele jaren doe, was dit het droombeeld dat mij voor ogen stond. Saai, betekenisloos werk zou worden uitgebannen, tot zegen van de mensheid.
 

Inmiddels ben ik daar niet meer zo zeker van. Waar ik eerst nog dacht dat we in een beter functionerende samenleving terecht zouden komen, stel ik nu vast dat dit maar voor een beperkte groep zal gelden.

Hoe hier nu verder mee om te gaan? Daarover vertel ik de volgende keer.

Contactgegevens

AfbeeldingBezoekadres
Sparrenheuvel 32
3708 JE Zeist

Postadres
Postbus 477
3700 AL Zeist

T (030) 2 270 500
E info@mxi.nl
I www.mxi.nl