of 59108 LinkedIn

Big data in de zorg

Reageer

De gezondheidszorg in Nederland kent een periode van ongekende dynamiek. Met een groot geloof in financiële prikkels en regels worden tal van ingrijpende veranderingen in gang gezet. Het managen van een zorgorganisatie vraagt daardoor steeds meer om een fundamenteel begrip van tal van relevante zaken, zoals: vraagstukken die samenhangen met de kwaliteit en effectiviteit van zorg voor verschillende (kwetsbare) groepen. Het gebruik van e-health en andere medische innovaties. Een andere ontwikkeling heeft ook verstrekkende gevolgen: Big data in de zorg.

De afgelopen tijd is het gebruik van big data in de zorg in een stroomversnelling geraakt. Wat betekent dat voor patiënten en gebruikers?

 

Door de grote veranderingen van het ziekenhuiswezen en de noodzaak om zelf geld te verdienen, wordt het steeds belangrijker om goed, snel en gedetailleerd inzicht te krijgen. Inmiddels wordt big data in de zorg dan ook voor veel meer doeleinden ingezet en is de hoeveelheid te gebruiken big data in de zorg explosief gegroeid.

 

Van wie is die data? Is die van de patiënt, het ziekenhuis, of het bedrijf dat die data opslaat en analyseert? Waar die grenzen liggen is niet zo makkelijk vast te leggen; sommige gegevens zijn logischerwijze van de patiënt, andere gegevens behoren, zoals nu ook al het geval is, toe aan de zorginstellingen.

Met big data is ook veel geld te verdienen. En juist daar komt de privacy in het geding.  Bij het verkopen van patiëntendata wordt veronderstelt dat dat zonder risico’s is omdat die data anoniem zijn. Critici zeggen dat door combinatie van verschillende databanken toch te achterhalen is om wie het gaat.

 

De bedrijven die de informatie analyseren en opslaan hebben die gegevens nodig om hun systemen goed in te kunnen richten. Er moet ook voor hen duidelijkheid komen over die grenzen zodat zij in staat worden gesteld correct te handelen. De discussie over big data in de zorg moet met zeer veel urgentie worden gevoerd.