of 58959 LinkedIn

Er wordt meer verdiend aan dan met Big Data

Er wordt meer verdiend aan dan met Big Data
Reageer

Zo’n zes jaar geleden werd het fenomeen big data groot de markt in geblazen. Technologiebedrijven kwamen met platformen en software waarmee je grote hoeveelheden vluchtige en gevarieerde (ook ongestructureerde) data kan opslaan. Consultancybureaus volgden al snel met advies aan de business. Ondernemingen werd voorgehouden dat er miljoenen aan extra inkomsten te verdienen waren.

Inspringen of afwachten?

Door slimme marketing kregen veel organisaties het gevoel hier als eerste bij te moeten zijn. Al heel snel gingen zij over tot aanschaf van (dure) big data-adviezen en -oplossingen. Er werd ruimte en tijd vrijgemaakt om met grote teams aan de slag te gaan. Zelfs Gartner voorspelde in die tijd dat de oude wereld van datawarehousing en business intelligence met deze nieuwe technologische mogelijkheden tot het verleden behoorde.

 

Gebrek aan concreet resultaat

Inmiddels weten we, door allerlei onderzoeken onderbouwd, dat het anders is gelopen. Het is slechts een handjevol organisaties gelukt om big data succesvol, met echte toegevoegde waarde, in te zetten. Datawarehousing en Business Intelligence zijn nog steeds onmisbaar en er wordt meer dan ooit in geïnvesteerd. Als we kritisch kijken naar wat deze hype nou heeft opgeleverd, kunnen we stellen dat er nog steeds meer verdiend wordt aan dan met big data.

 

Effectief gebruik van data

Hot ITem volgt alle ontwikkelingen op het gebied van data en technologie nauwgezet vanuit waarde voor de klant. In onze klantprojecten houden we altijd de toepasbaarheid en waarde voor de business voor ogen. De toepassing van big data kan in bepaalde gevallen heel interessant zijn en veel toegevoegde waarde bieden. In plaats van halsoverkop met big dataoplossingen aan de slag gaan, is het slimmer om eerst met kleine pilots de beoogde waarde te beproeven. Pas nadat je kunt vaststellen dat big data echt een bijdrage levert aan de doelstellingen, maak je een businesscase en ga je over tot investering en borging. Parallel daaraan zorg je dat je maximale waarde haalt uit de data die binnen de organisatie al beschikbaar is.

 

Op weg naar een datagedreven organisatie

Nu we een beetje over de hype heen zijn, zien we dat het wel degelijk ook iets goeds heeft opgeleverd. Binnen organisaties heeft het tot verschillende belangrijke inzichten geleid:

  • Data is een belangrijke asset voor een organisatie waardoor de Chief Data Officer (CDO) in snel tempo zijn intrede doet.
  • Het is van belang goed na te denken wat je met (big) data kunt en wilt bereiken en dat eerst te beproeven met behulp van kleine pilots.
  • Een big dataproject kost uiteindelijk net zoveel tijd en geld als een traditioneel DWH-traject.
  • De ‘oude’ DWH/BI-wereld blijft een belangrijke rol spelen naast big dataoplossingen.
  • Master Data Management is cruciaal voor het datafundament en het wordt tijd om dit nu echt aan te pakken.
  • Het Business Intelligence Competence Center (BICC) is in de praktijk vooral met IT bezig en verschuift langzaam naar een Analytics Center of Excellence (ACE) waar het echt gaat om de businesswaarde van data.

 

Big data of geen big data; het is de kunst om uit de zeer snel groeiende hoeveelheid data, de juiste informatie te halen en deze effectief te gebruiken. Juist dit zal hét verschil maken voor ambitieuze organisaties. Wilt u weten hoe u zelf echte waarde uit data kunt halen of wilt u reageren op bovenstaande, neem dan contact met mij op.

 

Willem Duvalois

duvalois@hotitem.nl

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

AfbeeldingHot ITem B.V.

Danzigerkade 19

1013 AP Amsterdam

020-5810200

www.hotitem.nl

info@hotitem.nl


 

Meer nieuws

Business Analytics congres 2016

Op 27 september 2016 is Future Facts, dochteronderneming van de Hot ITem Holding, als partner aanwezig op het Business Analytics congres 2016 van Heliview. Future Facts is gespecialiseerd in Business Analytics dienstverlening.

Lees meer