of 58959 LinkedIn

Wat is hét recept voor een gezonde binnenstad?

Wat moeten we met al die lege winkelpanden in onze binnensteden? Het is een vraag die mij en mijn collega’s steeds vaker gesteld wordt. Zeker na het faillissement van V&D, PerrySport en ActieSport is het de vraag of de binnenstad als winkelgebied nog bestaansrecht heeft. Er zijn kansen, maar dan moet er wel iets veranderen.

Twee voor twaalf

De teloorgang van V&D heeft veel binnensteden pijn gedaan. In plaatsen als Amstelveen en Leidschendam staat na het V&D-echec een kwart van de winkels leeg. Maar ook de binnenstad Utrecht: hier is inmiddels 16% van het winkeloppervlak buiten gebruik. Wat dat betreft is het twee voor twaalf voor onze binnensteden. Zeker omdat onze leefstijl in een paar decennia ingrijpend is veranderd, maar het concept binnenstad nog niet.

 

Slim shoppen, intelligente winkels

Ik merk het zelf. Ik hou van binnensteden, maar ik kom er steeds minder. Wanneer de winkels open zijn, heb ik nauwelijks tijd. En wanneer ik tijd heb, zijn de winkels dicht. Flexibele openingstijden zijn een goed begin. Maar ook het winkelconcept mag op de schop. De spaarzame uurtjes die ik over heb, wil ik niet in de rij staan voor paskamers. We leven in de tijd van big data, the internet of things. Waarom zijn er (nog) geen slimme winkels die weten welke maat en voorkeuren ik heb en die op basis hiervan alvast een selectie maken?

 

Internetshoppen is niet heilig

Blijft internetshoppen over. Maar online heeft zijn beperkingen. Zo kocht ik vorig jaar online een horloge. Toen ik het na twee maanden eindelijk binnenkreeg, was de teleurstelling groot: het horloge stond stil. En dan? Dan ga je het liefst naar een plek waar je te woord wordt gestaan door iemand die je verder helpt. Recent onderzoek wijst uit dat gebrek aan persoonlijk contact voor mensen reden is om níet online te winkelen. Niet voor niets dat de Zalando’s en de Coolblue’s fysieke winkels openen: een kans voor de binnensteden.

 

AfbeeldingMeer beleving, een eigen smoel

Een binnenstad lijkt iets te hebben wat je op het internet niet vindt: beleving. Ik geloof daarom in het stadscentrum als totaalconcept. Een plek waar je kinderen worden vermaakt, vrienden kunt ontmoeten én slim kunt shoppen. Het vertrek van landelijke ketens biedt kans om diversiteit te brengen in binnensteden. Het fenomeen pop-up-store vind ik een mooi voorbeeld. Ze houden het aanbod vernieuwend en geven binnensteden weer een eigen smoel.

 

Een integrale aanpak

Een gezonde en eigentijdse binnenstad vraagt wel om een integrale aanpak. En die mis ik in veel steden. De binnenstad is niet alleen zaak van óf vastgoedeigenaren óf gemeenten óf winkeleigenaren óf horeca. Ze moeten het samen doen. Het liefst met oplossingen die toegesneden zijn op de vraag die mensen hebben. Want, het publiek in Hengelo heeft andere wensen dan het publiek in Amsterdam. Maar voor beide plekken is het recept in de basis hetzelfde: meer diversiteit, meer creativiteit en vernieuwing én meer beleving. 

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

Antea Group

(voorheen Advies- en Ingenieursbureau Oranjewoud)

Afbeelding

Tolhuisweg 57,

8443 DV  Heerenveen

Postbus 24,

8440 AA  Heerenveen

Tel. (0513) 63 45 67

www.anteagroup.nl

info.nl@anteagroup.com

Meer nieuws

Bloggers

Whitepapers