of 59045 LinkedIn

De aannemer die oog heeft voor zijn omgeving

Reageer

Naast advies- en ingenieurswerk is Antea Group een bureau dat de uitvoering van werken als hoofdaannemer op zich neemt. Een tak  van sport die een enorme ontwikkeling heeft doorgemaakt. Vooral als het de omgeving betreft. Of het nu gaat om de uitvoering van rioleringswerken, de aanleg van een woonwijk of boorlocatie: de omgeving is een factor van belang voor een soepele realisatie van projecten.

AfbeeldingIn twintig jaar tijd is de maatschappij veranderd: van verzorgingstaat naar participatie-maatschappij. Dit heeft z’n effecten op ons werk. De belangen in de openbare ruimte zijn groter. Steeds vaker zijn belanghebbenden in het voortraject nauw betrokken bij projecten. Mensen zijn kritischer én mondiger geworden.

 

Rioolrenovatie, herinrichting of wegopbreking? Twintig jaar geleden volstond een informatiebriefje: ‘Er volgt overlast, graag uw begrip hiervoor.’ Daarna ging de schop de grond in. Vandaag de dag kom je hier niet meer mee weg. Bereikbaarheid, veiligheid en planning: mensen willen goed geïnformeerd worden én een aanspreekpunt hebben dat problemen snel oplost. Wie dit niet doet kan een traject vol tegenwind verwachten. Klachten, negatieve pers en zelfs peperdure vertragingen.

 

Dit voegt een nieuwe dimensie toe aan ons werk. Communiceren, in verbinding staan met mensen, luisteren en flexibel anticiperen op hun wensen en vragen. Grote projecten starten we inmiddels standaard met een inloop- en informatieavond. Inloopuurtjes en een klachtenlijn zijn eveneens vaste ingrediënten. Daarnaast hebben we geïnvesteerd in projectleiders die gevoel hebben voor communicatie en omgeving.

 

In de aannemerswereld staat omgevingscommunicatie vaak nog in de kinderschoenen. Dat is jammer. Met een gestructureerde aanpak en voldoende aandacht voor een omgeving kun je positieve resultaten bereiken. De herinrichting van het centrum in Vorden is daar een uitstekend voorbeeld van. Van nieuwe riolering, bestrating en parkeervakken tot nieuwe straatverlichting: het winkelcentrum onderging in 2013 een ingrijpende make-over. Dit had de nodige impact op de bereikbaarheid van tientallen winkels.

 

Van meet af aan betrokken we de ondernemers bij dit werk. Na een inventarisatie ontwikkelden we samen een plan om de winkels bereikbaar te houden voor toeleveranciers en winkelend publiek. We gaven alle betrokkenen inzage in de planning, maakten afspraken over welk deel we wanneer zouden opleveren en hielden de omgeving met nieuwsbrieven op de hoogte. We waren continu aanspreekbaar en losten klachten binnen 12 uur op.

 

Dat de herinrichting overlast op zou leveren, daar waren de winkeliers wel op voorbereid. Juist door met elkaar op te trekken, duidelijk te communiceren en afspraken na te komen, beperkten we die overlast tot een minimum. En, we wonnen goodwill. Uiteindelijk kreeg onze opdrachtgever, de gemeente, geen enkele klacht binnen. De ondernemers waren zo tevreden over voortgang en resultaat dat ze onze medewerkers op de laatste werkdag in het zonnetje zetten. Zo kan het dus ook…

 

Sietse van der Wal, Businesslijn-directeur Realisatie, Antea Group

 

Discussieer mee via #anteagroup of stuur een mail naar sietse.vanderwal@anteagroup.com. Kijk ook op onze partnerpagina op de website van Binnenlands Bestuur.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

Antea Group

(voorheen Advies- en Ingenieursbureau Oranjewoud)

Afbeelding

Tolhuisweg 57,

8443 DV  Heerenveen

Postbus 24,

8440 AA  Heerenveen

Tel. (0513) 63 45 67

www.anteagroup.nl

info.nl@anteagroup.com

Meer nieuws

Bloggers

Whitepapers