of 59232 LinkedIn

Verkiezingen winnen met je gezicht

Helga van den Elzen Reageer

Als lijsttrekker bij de lokale verkiezingen krijg je slechts een eenmalige kans om een impact te maken op het kiezend publiek. Vrijwel onbekend is hoe cruciaal de rol van het gezicht van de lijsttrekker is.

We gaan even terug in de tijd. Het is 26 september 1960. ‘s Ochtends is John F. Kennedy een relatief onbekend politicus, ‘s Avonds verwerft hij de politieke sterstatus in het tv debat tegen Nixon. Niet door zijn briljante redevoeringen maar puur door z'n hoofd. Wat blijkt? Mensen die naar de radio luisterden, verkozen massaal Nixon als winnaar van het debat, terwijl televisiekijkend Amerika de voorkeur aan Kennedy gaf. 


Beide groepen hoorden inhoudelijk exact hetzelfde. Zonder dit TV debat zou Kennedy nooit tot president zijn gekozen. De helft van de kiezers zei dat de tv-debatten hun keuze hadden beïnvloed. Voor 7 procent waren ze zelfs beslissend. Kennedy won met het minieme verschil van 100 duizend stemmen op 68 miljoen kiezers. Dit zegt alles over hoe het beeld regeert. De wetenschap weet dit al lang. Puur op basis van wat we zien kennen we gezichten bepaalde karaktereigenschappen toe , die vergaande consequenties hebben, zoals het succes tijdens verkiezingen .

Psycholoog Kyle Mattes  stelde vast dat we onze politieke keuze enkel baseren op de eigenschap bekwaamheid die wij binnen enkele seconden aan een persoon toekennen op basis van het gezicht. Zo kon de winnaar van de Amerikaanse Senaatsverkiezingen worden voorspeld door mensen die slechts een snelle blik op een foto van de twee kandidaten hadden mogen werpen. Op basis van die snelle blik (1 seconde) moesten de proefpersonen aangeven wie zij het meest competent vonden. Op basis van deze competentieperceptie score werd maar liefst 70 procent van de verkiezingsuitslag correct voorspeld.

Ook als lijsttrekker bij de lokale verkiezingen is je gezicht en wat dat uitstraalt cruciaal. Je belangrijkste uitdaging is om draagvlak te creëren voor je programma. Dat doe je door zo competent mogelijk over te komen en je boodschap helder en daadkrachtig uit te dragen naar je publiek. Juist als politicus. En zeker als je, als boegbeeld, slechts eenmalig de kans krijgt om jezelf en het programma neer te zetten.

Tijdens het Ondernemers Verkiezingsdebat Rotterdam 2014 viel het mij op hoe weinig er gebruik gemaakt wordt van kennis over de impact van gezichtscommunicatie. Essentieel, want de vorm, mimiek en stand van je gezicht bepalen niet alleen of je als competent gezien wordt, maar zij bepalen ook je intonatie en kracht van je stem. Zo staat bijvoorbeeld een krachtige kaaklijn voor sterk, competent en dominant. Een zwakke kaaklijn wordt door ons, meestal onbewust, geassocieerd met weinig kracht en met onderdanigheid . De lijsttrekkers met een zwakkere kaaklijn waren zich hier klaarblijkelijk niet van bewust. Je wint alleen al aan kracht (in uitstraling en intonatie) door je kin iets naar voren te steken als je een punt maakt.

Ook op het vlak van congruentie blijkt nog een wereld te winnen. Denk aan de glimlach. Glimlachen komt vriendelijk over denken we. Maar we herkennen een fake glimlach zonder problemen, vooral bij politici. Een fake glimlach tonen verdunt het effect en straalt ongeloofwaardigheid uit. Ben je nerveus en wil je toch een echte glimlach produceren denk heel even (een seconde) aan iets waar je heel blij van wordt, zoals de geboorte van je kind of je trouwdag. Zonder problemen komt daar die echte glimlach met een versterkend effect. En speciaal voor de dames: glimlach niet te veel en te vaak. Maak je een statement, lach dan niet.

Glimlachen op het verkeerde moment straalt onderdanigheid uit en zeker geen competentie 

Kortom: het loont om je te verdiepen in hoe je overkomt en te weten welk verhaal je gezicht vertelt. Als alles klopt, in lijn met elkaar, dan noemen we dat charisma. En charisma kun je aanleren . Door je charisma te managen trek je de kiezer mee in je verhaal en je standpunten en maak je de impact die je wilt. Dan kloppen beeld en geluid. Succes 19 maart!

Dr. Helga van den Elzen, charisma Manager

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.