of 59045 LinkedIn

Gemeenten zijn niet echt social op social media

Bram van Hemmen Reageer

Inmiddels begeven bijna alle gemeenten zich op sociale media. Collegeprogramma's, raadsprogramma's, begrotingen en kadernota's; ze staan vol met grote ambities op het gebied van sociale media. Omdat 'de burger' dat van ons vraagt. Maar wat vraagt die inwoner nou precies? Halen gemeenten alles uit de mogelijkheden die sociale media bieden?

Ik durf te stellen van niet. Mijn advies: gooi je dikke sociale mediastrategie in de papierbak. Vervang dit voor een strategie in één zin: investeer in menskracht en budget voor aantrekkelijke content, ga naast je inwoner staan en spreek dezelfde taal!
 

Zo nu en dan neem ik de tijd om wat Facebookpagina's van een aantal willekeurige gemeenten te bekijken. Ik kom daarbij van alles tegen, zoals de mededeling dat de afdeling Publiekszaken gesloten is. Content die nog steeds gericht is op het zendprincipe en niet de kracht van sociale media benut. Het gevolg: nauwelijks likes, reacties of gedeelde items, een steeds lagere ranking bij Facebook en daarmee een steeds kleiner wordend bereik. Werk aan de winkel dus. Moeten gemeenten vaker de knip trekken om toch zichtbaar te zijn op Facebook? Jazeker, we betalen immers ook fors voor de gemeentenieuwspagina's in de krant. Is betalen de enige oplossing? Nee, wat mij betreft niet.

Ook zonder te betalen aan Facebook kan een gemeente invloed uitoefenen op haar zichtbaarheid. Door te zorgen voor meer interactie, stijg je als gemeente op de ranking van Facebook en ben je vaker zichtbaar. Met het voorbeeld van eenzijdige content die ik zojuist noemde gaat er geen interactie komen. Gemeenten doen er goed aan om voor het bedenken en creëren hiervan – net als veel bedrijven – meer menskracht en budget vrijmaken. De tijd dat de communicatiemedewerker simpel een nieuwsbericht doorplaatste op Facebook is definitief voorbij. Je hebt in de organisatie mensen nodig met kennis, lef en creativiteit. Adviseren over sociale media moet een basiscompetentie zijn, maar ook een specialisme. Geef deze specialisten de ruimte om dingen te experimenteren én fouten te maken. Pas dan kan je community echt gaan groeien.

Dikke social mediastrategieën ten spijt; veel gemeenten op social media slagen er dus niet in om écht social te worden. Dat ligt aan de content, maar ook aan de toon waarop de content wordt gebracht. Ik hanteer daarbij één vuistregel: gedraag je online als mede-inwoner, niet als ambtenaar. Spreek de taal die je inwoners spreken. Maak eens een goede grap, zonder flauw te worden. Durf fouten te maken. Zeg sorry. Ook bestuurders en ambtenaren zijn gewoon mensen. Communiceer niet vanuit je ivoren toren, maar ga naast je inwoner staan. Vraag jezelf niet alleen af wat je als ambtenaar wilt vertellen, maar ook wat je als inwoner zou willen horen.

Ik begon met de stelling dat de meerderheid van gemeenten nog lang niet alles uit de mogelijkheden van sociale media haalt. Natuurlijk zijn er gemeenten die het wél goed doen. Doet de gemeente Sliedrecht alles goed? Natuurlijk niet. Maar de mogelijkheden die sociale media aan gemeenten bieden, worden nog maar voor een klein deel benut. We vinken onze beleidsdoelstelling af, maar heeft die burger hierom gevraagd? Investeer in menskracht en budget voor het maken van aantrekkelijke content, ga naast je inwoner staan en spreek dezelfde taal. Een sociale mediastrategie in één zin. Het is geen hogere wiskunde, ga het gewoon doen!
 

Bram van Hemmen is sinds 2012 burgemeester en portefeuillehouder communicatie van de gemeente Sliedrecht

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.