of 59045 LinkedIn

Meters maken

In de vakantie moet je tot rust komen. Of je wil of niet, of je het druk hebt gehad of niet, ontstressen zullen we. Veel mensen kunnen dat niet, omdat ze in hun hoofd al bezig zijn met de drukte van na de vakantie, omdat ze – in foeilelijk managementjargon – nog snel ‘meters willen maken’. Speciaal voor die mensen een klein overzicht van wat er langzaam gaat, van projecten die jaren duren, om die mensen te verlossen van de gedachte dat alles tegenwoordig snel snel gaat.

Denk bijvoorbeeld eens aan bouwprojecten. Veel gemeenten en veel projectontwikkelaars hebben de afgelopen jaren veel grond gekocht om er woningen op te kunnen bouwen en met winst te verkopen. Die verkoop gaat helaas wat langzamer dan gedacht. Het kost wat extra jaren, het kost wat extra miljarden, er zijn wat projectontwikkelaars failliet gegaan, maar inmiddels zijn er toch al heel veel vierkante meters bouwgrond verkocht.

Of de basisregistraties. Daarmee willen we elke persoon, elk gebouw en elke meter straat helemaal uniform in beeld brengen. Ooit zal het zover zijn. Ooit. Het duurt alleen wat langer dan gedacht. En het werkt nog niet feilloos. Zo zitten nog steeds honderdduizenden mensen fout in die administratie. De basisadministratie gebouwen lukt ook nog niet helemaal. En van de ondergrond en de straten zit nog geen enkele meter in de basisadministratie. Dat komt goed, heus, ooit, een jaar meer of minder maakt blijkbaar niet uit.

Of denk aan een automatiseringsproject, zowel bij overheid als bij bedrijven. Het maakt niet uit welk automatiseringsproject – vertraging en kostenoverschrijding zijn bijna gegarandeerd. Dat komt onder andere omdat de opdrachtgevers altijd meterslange aanvullende wensenlijsten hebben. En als die ingewilligd zijn, is er weer zo veel tijd verstreken dat er weer een meter nieuwe aanvullende wensen is. Dus geen stress meer – als u te laat bent met het indienen van extra wensen krijgt u altijd een nieuwe kans.

Denk bijvoorbeeld ook eens aan de Noordzuidlijn in Amsterdam. 9,7 kilometer tunneltje bouwen en spoortje aanleggen. De aanleg begon in 2003, de lijn zou in 2011 klaar zijn. Dat is net niet gehaald, er waren wat tegenvallers, wat lekkages, enkele verzakkinkjes, en het kost iets meer dan gedacht. Maar, positief, de tunnels zijn al geboord. In theorie zou je nu de 9,7 kilometer van Amsterdam-Noord naar Amsterdam-Zuid al door de tunnel kunnen lopen. Er is alleen nog wat eindafwerking nodig. Over drie jaar zal dat klaar zijn.

Maar het record ontstressen scoort het ministerie van Binnenlandse Zaken. Zij zijn sinds 2004, dus al tien jaar lang, bezig met het verbieden van de gemeentelijke precariobelasting op ondergrondse waterleidingen en elektriciteitskabels. En in die tien jaar zijn ze nog geen meter opgeschoten!

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.