of 58940 LinkedIn

Zondag blijft een rustdag

Al zijn steeds meer winkels open op zondag, voor de Nederlander blijft de zondag toch voornamelijk een dag om uit te rusten, zo blijkt uit onderzoek van I&O-research.

Al zijn steeds meer winkels open op zondag, voor de Nederlander blijft de zondag toch voornamelijk een dag om uit te rusten, een beetje te hangen, wandelen, familie bezoeken, naar de kerk gaan of om te sporten. Pas op de zevende plaats komt winkelen als tijdsbesteding op de zondag, zo blijkt uit onderzoek van I&O-research onder ruim 3000 Nederlanders. 

Niet radicaal veranderd
Bij de behandeling van de Winkeltijdenwet 2013 zegde minister Kamp toe om in 2016 de effecten van de ruimere openstellingsmogelijkheden op zondag te evalueren. Die evaluatie wordt nog voor de zomer verwacht. Uit het onderzoek van I&O kunnen al de nodige conclusies worden getrokken. Zo blijkt dat de toegenomen zondagopenstelling het winkelgedrag niet radicaal heeft veranderd. De zondag blijft een dag om uit te rusten.

Afbeelding

Winnaars en verliezers
Wel zijn er volgens de onderzoekers winnaars en verliezers aan te wijzen. Vooral de supermarkten profiteren van de ruimere openingsmogelijkheden. Winkels die toeloop hebben van jongeren, tweeverdieners en toeristen profiteren daarnaast ook van de zondagopenstelling. Verliezers zijn winkels die extra kosten hebben aan personeel voor de zondag, terwijl de omzetstijging te beperkt is om deze kosten te dekken. En voor niet-supermarkten geldt dat de extra toeloop op zondag over het algemeen heeft geleid tot minder verkopen op de maandag en op koopavonden.

Vast onderdeel
Winkelen mag dan pas op de zevende plaats komen van zondagse activiteiten, voor een deel van de Nederlanders is het wel een vast onderdeel van de zondag geworden. Ruim een derde van hen (37 procent) gaat minimaal een keer in de maand op zondag naar de supermarkt, een op de tien zelfs iedere zondag. Slechts 17 procent van de Nederlanders vindt dat de alle winkels op zondag gesloten behoren te zijn, zo blijkt uit het onderzoek van I&O-research. Veertig procent vindt het prima dat winkels open zijn, maar zegt er zelf geen gebruik van te maken. 

Lees hier het hele onderzoeksverslag. 

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Marcel Lötters (Ondernemer) op
Als eigenaar van een edelstenenwinkel in toeristisch Elburg mag ik niet op zondag open
De 800.000 toeristen zorgen voor een goede economie en werkgelegenheid, uit respect voor de levensbeschouwelijke visie van de bevolking wil ik wat later open
Ik mag dat niet,er is dus geen sprake van naastenliefde wel van religieuze discriminatie
Door Jeannette op
@ meneer de Graaf. Mag de ondernemer nog slapen. Moeten winkels dan ook 24/7 open zijn? Bovendien is het internetgebeuren ook niet alles bleek deze week. Er worden weer winkels geopend omdat internetbedrijven de spullen die retour komen niet meer kwijt kunnen en dus goedkoper aangeboden moeten worden in een winkel. Het houdt ergens op met het kunnen kopen. We zijn allemaal een beetje de weg kwijt lijkt het wel. Ik ben absoluut niet tegen openstelling op zondag, maar ik kan wel eens medegevoel hebben met een hardwerkende ondernemer die open moet zijn, maar niets extra's verdient. En dat hij dan maar een ander vak moet kiezen (@opmerker) heeft hier niets mee te maken.
Door Hans de Graaf (fractievoorzitterr VVD Langedijk) op
Beetje kort door de bocht Ton, Als de consument die jas op zondag bij je concurent koopt dan koopt hij die jas op maandag in ieder geval zeker niet bij jou. Als jij op zondag open was had je in ieder geval een kans gehad om die jas te verkopen. een winkel moet open zijn op de momenten dat de klant het wil. Het internet is tenslotte 24/7 open dus als je in business wil blijven dan lijkt het me vrij simpel.
Door Opmerker op
een nadenkende ondernemer weet wat hij inzake openingstijden en verkoopcijfers moet concluderen. Anders een ander vak kiezen.
Door Niels op
Op zich volg ik de reacties van anderen, maar er spelen meer effecten mee. Ik kan me zomaar voorstellen dat, vanwege de koopzondag, geldstromen in ruimtelijke zin anders zullen verlopen, zich dan wel clusteren in de grotere steden. Dat betekent dat afhankelijk van de soort winkel en de locatie wel degelijk sprake kan zijn van omzetstijging dan wel -daling. Gemiddeld genomen lijkt me geen noemenswaardig effect op te treden. Lijkt me goed dit te onderzoeken...
Door Sjaak (waakzaam burger) op
De uitslag van het gedane onderzoek is verre van verrassend. Wie in het algemeen een beetje oplet -helaas is dat niet iedereen -, kan waarnemen dat verruiming van winkelopeningstijden opzich niet tot toenemend koopgedrag leidt, hooguit tot andere koopmomenten. Bij recreatief shoppen kan het plaatje er iets anders uitzien. Echter daarbij doet zich - voor het oog - veel 'kijken, kijken en niet kopen' voor. En dat levert voor winkeliers geen gunstige kosten-batenverhouding op.
Geconcludeer kan worden dat een liberale minister van economische zaken met toepassing van zijn denkbeelden over vrijheid bij winkelopeningstijden winkeliers onnodig op kosten jaagt.
Door Ton (geen) op
En voor niet-supermarkten geldt dat de extra toeloop op zondag over het algemeen heeft geleid tot minder verkopen op de maandag en op koopavonden.

Logisch toch? daar hoef je geen economie voor te hebben gestudeerd. Als ik een nieuwe jas nodig heb en die op zondag koop, koop ik die niet op een doordeweekse dag. Omzetstijging? nee. Hogere personeelskosten? ja.