Advertentie
financiën / Nieuws

Topambtenaren ergeren zich aan bedelende gemeenten

Gemeenten zouden in hun lobby-activiteiten meer aan het belang van de ander moeten denken en minder alleen moeten opereren. Dat blijkt uit bijdragen van Kamerleden en topambtenaren in het boek De Lobbyende Gemeente.

23 oktober 2014

Gemeenten lobbyen te vaak alleen en te eenzijdig vanuit hun eigen belang. Dat blijkt uit het boek De Lobbyende Gemeente dat Kamerleden en topambtenaren aan het woord laat over dit fenomeen.

Bedelen werkt niet
Regelmatig krijgen ambtenaren en Kamerleden gemeentedelegaties over de vloer die op een bepaald onderwerp komen lobbyen. ‘Vaak vragen zij dan om meer geld en meer macht’, vertelt Erik van Venetië, associé van Berenschot en met Jur de Haan samensteller van het boek De Lobbyende Gemeente. ‘Er is op zich niks op tegen dat je daarom vraagt, maar het is een grote ergernis in Den Haag. Bedelen werkt niet.’

Meer samenwerken
Zaak is dat lobbyende gemeenten inzien dat er voor de ander ook een belang moet zijn. ‘Ga dus slimmer lobbyen. Denk meer in het belang van de ander. Ambtenaren kunnen niet zoveel met de vraag om meer geld en macht. Kom dus zelf met ideeën en voorstellen.’ Ook moeten gemeenten meer samenwerken met elkaar en met maatschappelijke organisaties. ‘Gemeenten zijn vaak wat naar binnen gekeerd, terwijl met meerdere gemeenten lobbyen een betere binnenkomer is.’

Groeiend bewustzijn over lobbyen
Het idee voor het boek kwam doordat beide samenstellers in hun adviespraktijk merken dat de behoefte aan meer kennis over goed lobbyen groeit. ‘Het aantal gemeentelijke lobbyisten neemt toe. Dat heeft te maken met de aanstaande decentralisaties, maar ook met een groeiend bewustzijn over de waarde van een goede lobby.’

Brusselse subsidiepotten en rijke provincies
Van Venetië wijst er ook op dat allerlei bedreigingen op gemeenten afkomen, waaronder de centralisering van diensten als het UWV, de Belastingdienst en juridische organen. ‘Vooral kleinere steden moeten lobbyen voor het behoud van deze instanties.’ Daarbij ontdekken gemeenten dat in Brussel veel subsidiepotten klaarstaan en ook rijke provincies gelden te verdelen hebben voor de goede lobbyist. ‘Deze trends maken het noodzakelijk goed te lobbyen.’

Meningen en adviezen
In het boek verwonderen en ergeren de ambtenaren en Kamerleden zich over en aan de aanpak van gemeenten. Ze kwamen in het boek terecht door de cursus “Strategisch positioneren en lobbyen” die de samenstellers geven aan gemeenteambtenaren. ‘We gaan dan ook een dag naar Den Haag. We besloten al die informatie te bundelen. Het is dus niet onze mening, maar een journalistiek boek met meningen en adviezen aan gemeenten.’

Rotterdam goed voorbeeld

Rotterdam is een voorbeeld van een gemeente die het heel goed doet, aldus Van Venetië. ‘Zij weten goede contacten te leggen en “aanbiedend” te lobbyen. Ze zeggen: kom eens kijken in die nieuwe wijk of naar de aanpak van die sociale problematiek. Kijk eens wat we doen met hoogbouw. Den Haag kan dan profiteren. Amsterdam doet het in lobbyland een stuk minder.’ Bang dat Den Haag straks wordt overspoeld door goed lobbyende gemeenten met dit gratis e-book in hun achterhoofd is Van Venetië niet. ‘Nee, ze hebben liever veel goed lobbyende en samenwerkende gemeenten, dan veel slecht lobbyende gemeenten.’

Reacties: 10

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

K.M. Schaap / afdelingshoofd burger- en bestuurlijke zaken
Gemeenten ergeren zich ook al jaren aan topambtenaren bij het rijk. Als die op hun eigen organisatie moeten bezuinigen doen ze dat door taken naar gemeenten af te schuiven en daar minder geld voor ter beschikking te stellen dan ze zelf uitgaven
K. de Beer / organisatie adviseur
Het zou goed zijn het gemeentelijk belastinggebied aanmerkelijk te vergroten zodat dit soort excercities niet meer nodig zijn. Snijdt het mes aan twee kanten.
criticus
ja, het Rijk pakt dat beter aan:

Wij willen graag praten over, maar als u er niet mee instemt veranderen we toch wel de wet.



Die lobby is dus altijd "aanbiedend"; de stok om mee te slaan, de wet om te boeien, en hoe dan ook eindigt het met het mes in de rug.
H. Wiersma / sr. beleidsadviseur (gepens.)
Het Rijk moet alleen met gemeenten praten als het gaat om puur individuele zaken van een gemeente (bijv. bijzondere zaken rond openbare orde, verkeersbelangen). In alle andere gevallen behoort het Rijk alleen met het VNG rond de tafel te gaan. Kortom, korte metten maken met alle nutteloze en inefficiënte gelobby. Gewoon niet op ingaan.
Koert Vrijhof / juridisch adviseur
Eens met Broadcaster (waarom een alias?). Mijn ervaring is bij bezuinigingen op de overheid: het staatshoofd, de Tweede en Eerste Kamer gaan vrijuit, de Hoge Colleges worden minimaal aangeslagen, dan de ministeries (behalve de directe ondersteuning van de bewindslieden), dan de ZBO's - en de gemeenten komen op de laatste plaats.
Niels / Ambtenaar
Weinig nieuwswaarde aan dit artikel. Om een lening voor je bedrijf bij een bank te kunnen krijgen moet je ook laten zien wat de bank er zelf mee opschiet. Anders krijg je em niet. Een goed onderhandelaar verplaatst zich ook in de ander. En voor wat betreft de VNG...."Nee, die zijn nuttig en efficiënt"
jan peters / wethouder
Lobbyen en hobbyen verschillen maar één letter. Toeval?
Jan Goeijenbier / Adviseur interimmanager
Observatie van de auteurs klopt en is in lijn met effectieve lobby. Denk niet alleen aan eigenbelang, maar biedt wisselgeld. Blij dat Rotterdam, waar ik 25 jaar terug het PA-beleid opzette, het nog altijd goed doet.
Arjan / Topambtenaar gemeente
Die ergernis is (mutatis mutandis) wederzijds. Rijk heeft alleen meer macht, dus koester je zegeningen.
Piet van Noort / Bestuurder DCCM
Topambtenaren worden bestuurd door zandhandelaren. Natuur, milieu, de staatskas en gemeenten worden daar niet beter van.

http://www.youtube.com/watch?v=GAXuJiJon6w

Advertentie