‘Rijk moet gaan boekhouden volgens baten-lastenstelsel’
Het invoeren van een baten-lastenstelsel door de rijksoverheid zou een democratische kwaliteitsverbetering zijn, omdat het een betere controle oplevert op overheidsuitgaven die zijn betaald met belastinggeld. Dat pleidooi houdt president Arno Visser van de Algemene Rekenkamer in zijn jaarlijkse essay in Elsevier Weekblad.
Het invoeren van een baten-lastenstelsel door de rijksoverheid zou een democratische kwaliteitsverbetering zijn, omdat het een betere controle oplevert op overheidsuitgaven die zijn betaald met belastinggeld.
Dat pleidooi houdt president Arno Visser van de Algemene Rekenkamer in zijn jaarlijkse essay in Elsevier Weekblad. Boekhouden volgens he baten-lastenstelsel zou volgens hem het budgetrecht van het parlement versterken en kan ook de basis leggen voor hernieuwd vertrouwen van burgers in de democratie.
Middeleeuws systeem
Visser noemt het huidige kas-verplichtingenstelsel – bedacht in de Middeleeuwen en dankzij de Verenigde Oost-Indische Compagnie al in de zeventiende eeuw in het huidige Nederland geïntroduceerd – ‘achterhaald’. Een baten-lastenstelsel zou vanuit democratisch oogpunt een grote verbetering zijn, omdat het volksvertegenwoordigers en belastingbetalers veel beter inzicht geeft in de structurele baten en lasten van een politiek besluit.
‘Als we willen dat publiek geld zinnig, zuinig en zorgvuldig wordt besteed, helpt invoering van een baten-lastenstelsel de volksvertegenwoordigers om daar namens de belastingbetalers beter op te letten’, aldus Visser. Hij wijst erop dat bijna alle EU-landen – op Duitsland na – het baten-lastenstelsel hanteren.
Stapsgewijs overgaan
Visser sluit met zijn pleidooi aan bij de aanbevelingen die de zogeheten Adviescommissie Verslaggevingsstelsel rijksoverheid voorjaar 2017 deed. Deze commissie nam op verzoek van Financiënminister Dijsselbloem (PvdA) en de Algemene Rekenkamer de spelregels voor de boekhouding van de rijksoverheid onder de loep en adviseerde om stapsgewijs over te gaan op een baten-lastenstelsel.
Hoekstra
Dijsselbloem liet een politieke reactie op de aanbevelingen over aan het nieuwe kabinet. Volgens Visser is het nu aan Dijsselbloems opvolger, minister Hoekstra (CDA) van Financiën, om aan te geven wat Nederland wil, zowel nationaal als internationaal.
De lasten van de financiering vormen pas een probleem als ze niet gedekt kunnen worden uit de jaarlijkse baten. Dit geldt zowel voor de gewone burger als de overheid.
Een (structureel) sluitende begroting/rekening is veel belangrijker dan zich te focussen op het financieringstekort. Tegenover waardevolle bezittingen mag immers best een schuld (geldlening) staan.
Wanneer gaat de rijksoverheid eens met zijn tijd mee?