of 59045 LinkedIn

Parkeergeld voor 136 gemeenten niet kostendekkend

Het betaald parkeren is in de ogen van menig autobezitter een makkelijke inkomstenbron voor gemeenten. Maar dat is lang niet altijd zo, blijkt uit een overzicht van CROW-KpVV.

Het betaald parkeren is in de ogen van menig autobezitter een makkelijke inkomstenbron voor gemeenten. Maar dat is lang niet altijd zo, blijkt uit een overzicht van CROW-KpVV waarover de Telegraaf bericht.

Geen melkkoe
Hoe stedelijker een gemeente, hoe hoger de parkeerbaten. Dat voorspelbare verband valt op te maken uit een overzicht van CROW-KpVV van de 'baten parkeerbelasting' per gemeente (gebaseerd op CBS-cijfers). De meest verstedelijkte gemeenten hebben gemiddeld 66,50 euro aan inkomsten, terwijl de niet-stedelijke gemeenten gemiddeld slechts 3,50 euro binnenhalen. Lijstaanvoerder is Amsterdam met (begrote) baten van 266 euro per inwoner. Maar de kosten zijn vaak aanzienlijk en er echt aan verdienen lukt veel gemeenten niet. Volgens het overzicht zijn er 136 gemeenten waar het parkeren een verliespost is. De kosten van infrastructuur en handhaving vallen er hoger uit dan de inkomsten.

Publiekstrekkers winnen
Het zijn vooral de publiekstrekkers die erin slagen goed te verdienen op het parkeren. Valkenburg aan de Geul voert de lijst aan met 77,90 euro positief parkeersaldo per inwoner, Zandvoort (74,70 euro), Noordwijk (61,00 euro), Bergen (60,90 euro), Sluis (40,90 euro), Amsterdam (40,00 euro) en Muiden (39,40 euro), Hoogeveen (34,40 euro), Waalwijk (32,40 euro) en Goes (31,60 euro) vormen de rest van de top-tien. Onderaan de lijst staan Papendrecht (-24,70 euro), Almere (-15,40 euro) en Nieuwegein (-12,00 euro). Het feit dat Hoogeveen en Waalwijk in de top-tien staan, vindt CROW niet direct verklaarbaar. Dat stedelijke gemeenten als Papendrecht, Almere en Nieuwegein laag scoren, is mogelijk te wijten aan een hoger aantal - kostbare - parkeergarages.

Grote investeringen
'Wij zijn er al langer van overtuigd dat er van die roep dat parkeren een melkkoe is niet zoveel klopt', zegt een woordvoerster van CROW. 'Als je eens wist wat een gemeente moet investeren om een parkeergarage neer te zetten of parkeervakken aan te leggen. Op de balans voor het parkeren zie je die kosten meestel niet eens terug.'

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door ernst (vergunningparkeerder) op
Gemeenten waken over het algemeen belang. Het is onzin dat niemand op parkeerbeleid zit te wachten. Alleen degene die dat roepen klinken het hardst (zo gaat dat met holle vaten). Hele wijken zouden onleefbaar worden zonder parkeerbeleid. Bij mij in de burt is een bewonersvergunningsysteem ingevoerd. Het is binnen een week rustig in de straat. Geen zoekverkeer voor binnenstad en nabijgelegen ziekenhuis, maar totale rust, de kinderen kunnen weer buiten spelen. En de kosten van €100 per jaar, prima. Al wilde ze €500 per jaar, ze krijgen het van harte van me. Al was het maar omdat mijn huis flink in waarde toeneeemt omdat je als bewoner ook weer gewoon in de buurt kan parkeren. Wij zitten er dus wel op te wachten aogosta! De meeste gemeenten doen ook wel eenonderzoekje vooraf naar het draagvlak, maar zeurpieten zijn van alle tijd.
Door aogusta (projectleider) op
als het je teveel kost gemeente hou er dan mee op. !!Wij als bewoners zitten er niet op te wachten! Ga hier niet zitten klagen maar stop met dat parkeer beleid. Vraag even aan je beoners of ze het willen voor je te dure maatregelen invoert waar niet op gewacht word.
Door H. Wiersma (gepens.) op
De opbrengsten van de netto-parkeerinkomsten zijn afhankelijk van het onderliggende business-model. Dat veel gemeenten niet sterk zijn in ondernemen blijkt weer eens. Gemeenteraden doen er verstandig aan de vinger aan de pols te houden bij het realiseren van parkeerprojecten.