of 59045 LinkedIn

Organisaties willen gastvrij gemeentelijk parkeerbeleid

Gemeenten moeten werk maken van gastvrij parkeerbeleid, vinden  Detailhandel Nederland, Koninklijke Horeca Nederland en de ANWB.
4 reacties

Het is de hoogste tijd dat gemeenten en parkeerbedrijven werk maken van goed bereikbare en gastvrije parkeervoorzieningen met een klantvriendelijk parkeertarief. Stijgende parkeertarieven maken binnensteden minder aantrekkelijk voor consumenten en ondernemers, stellen Detailhandel Nederland, Koninklijke Horeca Nederland en de ANWB dinsdag.

Grotere leegstand
Door wegblijvende bezoekers, teruglopende bestedingen en grotere leegstand van winkelvastgoed staat de leefbaarheid van binnensteden onder druk, zeggen deze organisaties. Gezamenlijk trekken ze nu aan de bel.

 

660 miljoen euro
Ze wijzen erop dat de 660 miljoen euro parkeeropbrengsten die gemeenten dit jaar verwachten, grotendeels uit de zak komt van de kortparkeerder, ofwel de meeste bezoekers van de binnenstad. ,,Maar de bezetting van de parkeervoorzieningen neemt steeds verder af. Het gebruik van binnenstedelijke parkeerplaatsen is over de periode 2008-2013 met 16 procent gedaald.''
 

Gebaar van gastvrijheid
Het wordt tijd dat parkeerexploitanten en gemeenten een ,,gebaar van gastvrijheid maken'' om de economische ambities van een binnenstad waar te maken, aldus de organisaties. Een goed parkeerbeleid is hard nodig om een levendige binnenstad te behouden, anders blijven bezoekers weg, aldus de organisaties. (ANP)

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door M. Das op
Detailhandel NL en Horeca NL zouden zich beter richten (samen met gemeenten) op betere voorzieningen en verblijfsruimte voor voetgangers en fietsers in winkelgebieden. Dát maakt een winkelgebied pas echt aantrekkelijk.
Door Jeroen Roelands (Adviseur Parkeren en Locatieontwikkeling) op
Krantenkoppen' zorgen niet voor vitale winkelcentra en gratis parkeren bestaat niet. Om de zoveel tijd gaat zo'n lobbybericht de mediarond en dat leidt af van het echt aanpakken van de opgave waar ze aandacht voor vragen. Zie zin en onzin in mijn uitgebreidere reactie:

http://www.goudappel.nl/actueel/2014/11/19/gastv …
Door hans (adviseur) op
Vergeet het maar allemaal. Ja natuurlijk zouden wij willen dat een klantvriendelijk parkeerbeleid zou leiden tot een grotere aantrekkelijkheid van de binnensteden. Maar die relatie wil geen enkele gemeenteraad leggen. De parkeervoorzieningen in de steden vormen een onmisbare inkomstenbron om de gemeentelijke begrotingen sluitend te krijgen. Genoemde organisaties hebben wel degelijk gelijk, maar zullen het nooit krijgen, met als gevolg steeds verder teruglopende bezoekersaantallen in binnensteden.
Door Pierre op
Wellicht zouden gemeenten moeten bekijken in hoeverre parkeeropbrengsten kunnen worden ingezet voor investeringen en promotie voor een aantrekkelijke binnenstad, naast dekking van lasten van de gemeentelijke parkeervoorzieningen sec. Dan gaat het melkkoe-gevoel er mogelijk wat af.

Want winkeliers en horeca betalen over het algemeen verrekte weinig mee aan zaken die verder dan vijf meter van hun eigen voordeur liggen.