Advertentie
financiën / Nieuws

Miljoenen EU-subsidie voor infrastructuur

Nederland krijgt bijna 150 miljoen subsidie van het EU-infrastructuurfonds Connecting Europe Facility – Transport. Dit maakte het ministerie van Infrastructuur en Milieu dinsdag bekend. Het fonds verdeeld in totaal 13,1 miljard euro om transportcorridors tussen de verschillende lidstaten te versterken.

15 juli 2015

Nederland krijgt bijna 150 miljoen subsidie van het EU-infrastructuurfonds Connecting Europe Facility – Transport. Dit maakte het ministerie van Infrastructuur en Milieu dinsdag bekend. Het fonds verdeelt in totaal 13,1 miljard euro om transportcorridors tussen de verschillende lidstaten te versterken. 

Maasvlakte
Voor de verlenging van het spoor van en naar de Maasvlakte stelt de EU 60 miljoen euro beschikbaar. Daarnaast gaat er 48 miljoen naar het Kanaal Gent-Terneuzen, 11 miljoen is voor de nieuwe Zeesluis IJmuiden, 8 miljoen euro voor de grensoverschrijdende spoorverbinding Groningen-Bremen en 21 miljoen euro voor verduurzaming van de binnenvaart via een doorbraak van LNG als brandstof voor binnenvaartschepen.
 

Knelpunten wegnemen
Met deze goedkeuring is de toewijzing van deze zogenoemde TEN-t-gelden (Trans-Europese transportnetwerk) definitief. Met dit geld wil de Europese Unie de transportcorridors tussen de verschillende lidstaten versterken, en knelpunten en technische problemen wegnemen. Ook wordt geïnvesteerd in een groene en slimme transportsector.
 

Buurlanden
Er werden bij de Europese Commissie 700 subsidieaanvragen ingediend. Het totaal aangevraagde subsidiebedrag was driemaal zo groot als het beschikbare budget. 276 projecten krijgen een subsidie, waaronder meerdere Nederlandse projecten en grensoverschrijdende projecten die Nederland samen met andere landen uitvoert. Ook profiteert Nederland van projecten die buurlanden met behulp van de toegewezen TEN-t-gelden kunnen ontwikkelen.

Reacties: 5

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Alex
Ach, de verdeling van de budgetten over de landen stond al ongeveer vast. Lobby had dus geen zin. We weten toch dat de EU er alleen is om Nederlands/Zweeds/Brits geld over te pompen naar Frankrijk (landbouwsubsidies), Spanje, Portugal, Griekenland, Ierland (regionale steunfondsen en landbouwsubsidies) en tegenwoordig ook Oost-Europa (heel veel infragelden en regionale steunfondsgelden).
Niels / Ambtenaar
Ach ja....en het geld dat in de randstad wordt verdient verdwijnt ook naar de perifere Nederlandse provincies?
Hannes Haganum / kritisch lezer
Als jongens noemden we dat vroeger op zijn Frans of op zijn Grieks genaaid worden ! Nederland moet een naheffing betalen van € 642 miljoen en mag vervolgens nog miljarden bijschuiven voor de leningen aan Griekenland en krijgt dan als ruil een sigaartje uit eigen doos ! Het houdt weer vele Brusselse ambtenaren aan het werk.
Boris
Staat hier alsof het een succes is. Maar 150 miljoen van 13, 1 miljard is circa 1,15%...goh...

Was er wel een lobby en wat heeft die lobby (of moet ik zeggen hobby) gekost?
Paula
Polen heeft van de EU ca. 100 miljard gekregen voor infrastructurele werken.

Drie keer raden wie daar aan meebetalen!
Advertentie