Advertentie
financiën / Nieuws

Grote accountants keren kleine gemeenten rug toe

De ene na de andere kleine gemeente luidt de noodklok dat ze geen accountant meer kunnen strikken. PwC, Deloitte, EY geven ze in toenemende mate te kennen niet langer de controle van de gemeentelijke jaarrekening te willen doen.

23 november 2016

De ene na de andere kleine gemeente luidt de noodklok dat ze geen accountant meer kunnen strikken. PwC, Deloitte, EY geven ze in toenemende mate te kennen niet langer de controle van de gemeentelijke jaarrekening te willen doen.

Opzeggen contract

Eemsmond is één van de gemeenten die al maanden op zoek is naar een accountant die de jaarrekening van 2016 wil controleren. PwC verlengde het contract niet. Hetzelfde lot treft Bedum, De Marne en Winsum, zij het met een andere marktpartij: Deloitte. Die accountant zegde naar verluidt het contract met die drie Groningse gemeenten per direct op. De gemeenten stellen Deloitte aansprakelijk voor de extra kosten die ze nu noodgedwongen moeten maken om een ander kantoor hun boeken te laten controleren.

Terugtrekken Big 4

Het probleem speelt niet alleen in Groningen. Tijdens een overleg van minister Plasterk van Binnenlandse Zaken met de Tweede Kamer meldden Kamerleden vorige week dat de grote accountantskantoren als Deloitte zich aan het terugtrekken zijn van de gemeentelijke markt. Dat terugtrekken van de gemeentelijke markt gebeurt volgens het CDA-Tweede Kamerlid Mustafa Amhaouch voor in het midden en noorden van het land.

Onderzoek BMC

Uit recent onderzoek van BMC in opdracht van Binnenlandse Zaken blijkt dat in 2015 nog 70 procent van de gemeenten de jaarrekening liet controleren door een van de ‘BIG-4’ accountants, te weten Deloitte, EY of PwC – KPMG is volgens de onderzoekers al enkele jaren niet meer actief als controlerend accountant in de gemeentemarkt. Bij de gemeenten met meer dan 50.000 inwoners lag dat percentage zelfs op 82 procent of hoger.

Wettelijk verplicht

Volgens minister Plasterk kan het niet zo zijn dat gemeenten geen accountant kunnen vinden. ‘De minister van Financiën en Binnenlandse Zaken gaan hier naar kijken, samen met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en beroepsorganisatie NBA,’, aldus Plasterk. ‘Dit kan niet zo voortbestaan.’ Het is volgens hem ook bijzonder raar, omdat er werk ligt dat door bureaus niet wordt opgepakt. ‘Dit probleem moet worden aangepakt. Het is natuurlijk een private markt, dus gemeenten zijn zelf verantwoordelijk voor de inhuur van een accountant. Als een gemeente een glazenwasser inhuurt, bemoei ik me er niet mee. Daar ga ik niet over. Maar op een goedkeurende accountantsverklaring rust een wettelijke verplichting, dus ik kan niet de andere kant op kijken.’

Woningcorporaties en kinderopvang

Niet alleen gemeenten kunnen moeilijk een accountant vinden. Ook woningcorporaties, onderwijsinstellingen, welzijns- en kinderopvangorganisaties blijken er in toenemende mate moeite mee te hebben.

Reacties: 14

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Henk Donkers / medewerker
Volgens mij is een belangrijke reden dat de wetgeving veel te ingewikkeld geworden is. Alle regels zijn zo complex dat controle daarop niet meer voor een redelijke prijs kan.

Het oordeel bij de jaarrekeningen van zorginstellingen worden bij bosjes onthouden omdat het de accountant niet lukt een juist beeld te vormen. Ook de jaarrekeningen van veel gemeente zijn niet goedgekeurd vanwege het "over de schutting gooien" van de 3D zorgtaken. Alleen tegen hoge maatschappelijke kosten en veel meerwerk kan een accountant zijn werk nog doen.

Nederland gaat zo aan de regelgeving ten onder. Alles is gebaseerd op wantrouwen en niet op verbetering en ruimte om beter te werken. Daar weken alle partijen aan mee. De rijksoverheid, de AFM, de accountants, de BBV-Commissie en de toezichthouders.

gezond
Volgens mij is de eenvoudigste oplossing: dat de rijksauditdienst de jaarrekeningen van de gemeenten gaan controleren. "Kosteloos", dekking een greep uit de algemene uitkering kan volstaan, bedrag per inwoner.

De Rijksauditdienst zit dicht op de minister en kan daarmee wellicht de pijn die de huidige accountants kennen beter verwoorden. Zonder de commerciële achtergrond.
Erik
Het is mijn expertise niet, maar lees dit interessante stuk:



https://www.ftm.nl/artikelen/voormalig-kpmg-topv …



Levert oligopolie accountants financieel waarschijnlijk te weinig op. En het is idd (nu) weinig inzichtelijk, zeker voor het eindeloze detailgezemel van accountants (meer declarabele uren, natuurlijk).



Dit krijg je als Rijk dingen over de schutting doet, zonder te willen loslaten en ruimte te scheppen. Zoals Henk Donkers m.i. terecht zegt.
Roger Huntjens
Ook in het zuiden van het land zien wij een terugtrekkende beweging van de accountants bij gemeenten of een lastenverzwaring in euro's bij de controle. Door de complex wordende regelgeving is dit werk alleen nog voor specialisten toegankelijk en een junior accountant moet nu eenmaal op veel gebieden werkzaam zijn (zorg, onderwijs, overheid, commerciële bedrijven) en kan hier geen specialist worden.



Destijds was het Verificatie Bureau (VB, nadien VB groep en daarna opgegaan in Deloitte) wel een specialist. De tijden veranderen en wellicht is het verstandig om weer een rijksdienst van accountants in te schakelen die zich alleen met dit werk bezig houden. Dat is goed voor de expertise van zowel het rijk als de gemeenten en zal zeker geen concurrentie zijn van de huidige kantoren die meer de commerciële jaarrekeningen audit kunnen verrichten.
B. Janssen / Ambtenaar
Ben erg benieuwd wat de accountants zelf als reden opgeven waarom ze de controle niet meer willen doen.

Het is wel duidelijk dat de vraag om gemeenten te voorzien van een accountantsverklaring in toenemende mate complex is geworden. De volslagen uit de hand gelopen regelzucht vanuit Den Haag is daar mede debet aan. Niet alleen de 3D's maar zeker ook BTW-(compensatie)-problematiek, de steeds wijzigende BBV, Vennootschapsbelasting en wat er allemaal niet meer verzonnen is. Het totaal is niet meer te overzien, maar je naam als kantoor moet je wel verbinden aan je verklaring. Tegen een "redelijke" prijs is dat nauwelijks nog mogelijk. De huidige verklaringen zijn ook zeker geen garantie dat het allemaal OK is. Dat kan je de accountant niet eens verwijten, dat is een opgelegd streven naar schijnzekerheid.
Wim Vreeswijk / Belastingadviseur
Dan krijgt Leo Verhoef uit Wijk bij Duurstede jaren later toch gelijk. Ooit was hij werkzaam als register-accountant bij een groot accountantskantoor en moest hij daar weg omdat hij bij zijn werkgever klaagde dat veel jaarrekeningen van accountant niet correct en bleven. Hij was dus een klokkenluider. Heden ten dage klaagt hij nog steeds als eenpitter over het dubieuze geschuif met balansposten van gemeentelijke boekhouders op zijn site.Zo zijn maar liefst 390 gemeenten door hem in kaart gebracht. Interessant!
Stichting Gedonder Groep / voorzitter
Dit is niet echt vreemd. Accountants zijn juridisch verantwoordelijk voor de stukken die ze goedkeuren, althans als blijkt dat de stukken toch niet kloppen zijn zij de gebeten hond. Als er Verhoefiaans met geld geschoven wordt dan is het een logisch gevolg dat de accountant zegt dat je de zaak maar ergens anders onder moet brengen.
Toine Goossens / Bestuurder wet- en regelgeving, ervaringsdeskundige gedrag en moraal
Accountants gaan zeer open om met de verschillen in opvattingen over de integriteit en kwaliteit van hun beroep. Het kritische rapport van de Monitoring Commissie Accountancy is opnieuw een stap in de juiste richting. Leest u mee:



https://www.accountant.nl/nieuws/2016/11/monitor …



Het is weer typisch ´gemeentegedrag´ om via dit rapport de aandacht af te leiden van de volstrekt achterhaalde en niet functionerende IB, Interne Beheersingssystemen in gemeentelijke organisaties.

Iedere keer als de onverantwoordelijk zwakke IB systemen bij gemeenten aan de orde komen, wordt er met tien vingers tegelijk naar anderen gewezen.



Accountants hebben de gemeenten al jaren geleden gewezen op de chaos die zij aan het creëren waren. Daar is niet professioneel mee omgegaan. En het getuigd van een totaal gebrek aan integriteit om het probleem opnieuw over de schutting te gooien.



Als de Interne Beheersing niet op orde is, dan zijn er voor de controle massa´s accountants nodig om überhaupt een idee te krijgen of het al dan niet afgeven van verklaring, welke dan ook, op feiten te baseren is.



Zulk soort klanten daar wil je graag van af. Die belemmeren dat je je werk bij andere klanten goed kunt doen.



Worden gemeenten nu wakker van mijn reactie?. Ik weet zeker van niet. Alle besluiten die grote invloed hebben op de Interne Beheersing zijn politiek gemotiveerde besluiten. In die besluiten is invloed van Interne Beheersing een grote last, met goede IB argumenten wordt zo´n besluit niet genomen namelijk, en dat is voor politici een doodzonde.
Esther / ambtenaar
En dan te bedenken dat het VB dat het voor de overheid, gemeenten altijd deed op is gegaan in Deloitte...

Marktwerking.. Dit kan toch niet het gevolg zijn.... Of is dit het lichtend voorbeeld hiervan?

HenS / ex wethouder verkeer
Ik ben het volledig met dhr. Roger Huntjens eens!

Laat een accountant terugkomen zoals destijds het Verificatie Bureau (VNG). !
JaapvV / adviseur
Ik ben zoo benieuwd waar dit over gaat.. in NL zijn er ruim 31 K accountants ingeschreven bij de KvK. Diverse grote kantoren halen regelmatig het nieuws met niet-optimale activiteiten. En dan de minister en de VNG erbij halen?

Kies gewoon een nieuwe :)
Arnold / gemeentemabtenaar
@Toine Gossens. het klopt dat er in de beheersorganisatie een hoop moet veranderen. daar is echter door onwil van de gemeentelijke politiek geen ruimte voor. Ambtenaren zijn op grote schaal uitgezwaaid en niet vervangen. Meer werk moet door minder ambtenaren worden gedaan waardoor de kwaliteit onder druk staat. Laat staan dat er tijd is voor verbeteringen......
Paul / projectleider
Wal keert vanzelf een keer het schip.

Willem Meijerman / Gemeenteraadslid Huizen
Er zijn voldoende alternatieven. Kleinere, op de publieke sector gespecialiseerde accountantskantoren.
Advertentie