Advertentie
financiën / Nieuws

Drenthe belooft 4,5 ton voor nieuw TT-festival

Een vliegwieleffect wil gedeputeerde Ard van der Tuk creëren door 4,5 ton te reserveren voor het TT-festival. Het festival moet uitgroeien tot een motorweek met een gigantische economische spin-off. Provinciale Staten bedongen wel na het eerste jaar een evaluatiemoment.

17 januari 2014

Een nieuwe opzet van het TT-festival in Assen krijgt van de provincie Drenthe 4,5 ton subsidie voor de komende drie jaar. Provinciale Staten gingen niet zonder slag of stoot akkoord. Een evaluatie volgt na het eerste jaar.

Ambitiedocument

De Drentse gedeputeerde Ard van der Tuuk (PvdA) wil met 4,5 ton subsidie aan de stichting TT Motorweek een vliegwieleffect creëren waardoor rond de TT in Assen een hele motorweek ontstaat met veel economische spin-off. In april 2013 hebben de stakeholders van het TT-festival, naast de provincie onder meer de gemeente Assen en de lokale afdeling van Horeca Nederland, een ambitiedocument ondertekend over de toekomst van het festival. Dat heeft geleid tot een begroting van 1,2 miljoen voor 2014. De uiteindelijke ambitie is nog veel groter: 3 miljoen.

Vliegwieleffect van provinciesubsidie
Dat moet met name uit private financiering komen. Nu leggen zowel de gemeente Assen als de provincie Drenthe 1,5 ton bij. Het festival kan volgens Van der Tuuk namelijk nog niet op eigen benen staan en heeft het vliegwieleffect van de provinciesubsidie nodig. ‘Voorheen financierden de gemeente Assen en de horeca het festival. We willen nu met side-events een vliegwiel op gang brengen en dat moet met geld van de overheid. Het zijn gratis evenementen die later zichzelf moeten bekostigen. Wij jagen aan.’ Zelf draagt TT Circuit Drenthe maar 50 duizend euro bij aan het festival. Van der Tuuk wijst erop dat de TT ook buiten haar taak actief is, maar hoopt wel dat dit bedrag nog wat hoger kan worden. ‘Ik zal hierover een signaal afgeven.’

Gigantische economische spin-off
Het festival aanjagen is een rol van de provincie, want de economische spin-off is gigantisch voor het gebied, verzekert Van der Tuuk. ‘Wij mikken hier op toerisme en recreatie en het blijven bestaan van het TT-festival en de TT an sich is daarvoor van groot belang. Er wordt veel geld uitgegeven.’ Aanjagen is ook nodig, omdat de TT te maken heeft met gestaag dalende bezoekersaantallen. ‘Gelukkig hebben we de TT sowieso nog tot 2021, maar er is altijd concurrentie vanuit het Midden-Oosten. De kracht van de TT is dat het de oudste race is van de wereld, sinds 1925, en dat het hoge bezoekersaantallen heeft. Die moeten we op peil houden.’


Evaluatie na eerste jaar

PvdA-Statenlid Bert Hemsteede had in de commissievergadering waarin de brief van het college werd besproken wel het een en ander aan te merken op de begroting. Volgens hem stond die vol met aannames, met name over de horecaconsumptie (350 duizend euro). Hij noemde de financiële onderbouwing zelfs “boterzacht”. Een meerderheid van de Staten ging akkoord met drie jaar subsidie, maar wilde dan wel een evaluatie na het eerste jaar. Van der Tuuk: ‘We hebben gezocht naar wat die evaluatie dan in moest houden. Er was geen twijfel over het evenement of het aantal bezoekers, maar wel over welk evenement nu eigenlijk wordt opgetuigd. Ik kan de subsidie drie jaar opnemen in de begroting, maar heb een verantwoordelijkheid. We moeten de indicatie van het aantal bezoekers, de opbrengst van de horeca en de dynamiek evalueren.’


Samenleving verdient bedrag weer terug

Die economische dynamiek moet ongeveer 1500 fte aan banen opleveren. ‘Alles bij elkaar, dus aan alle races, wordt ongeveer 100 miljoen besteed. Dan kom je op dat aantal fte uit plus nog enkele honderden tijdelijke banen.’ Het aantal bezoekers moet uiteindelijk verviervoudigen naar 450 duizend. ‘We moeten werken aan een duidelijke financiële ruimte, maar we moeten het festival wel een kans geven. Uiteindelijk wordt het geïnvesteerde bedrag weer terugverdiend in de samenleving zelf door het vliegwieleffect en de economische dynamiek.’ Er is bij de gedeputeerde geen angst voor een sof. ‘ We gaan er vol enthousiasme tegenaan. De mensen hier zijn altijd heel enthousiast voor de TT. We gaan er het beste van maken.’

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

K. de Beer / organisatie adviseur
Ik krijg de geur in de neus van gebakken lucht. En ik heb geen idee waarom de overheid dit zou moeten ophoesten. Als ik op de TT ben, zie ik als motorsportliefhebber mooie races in een klassieke setting. Het gebeuren er om heen is een bier en patatgala. Mijn idee is dat Horeca Nederland dit maar moet aanjagen in plaats van de provincie en/of gemeente. En de dreigementen dat de TT anders verkast naar Abboe Dabbie laat mij koud. Laat ze daar maar lekker voetballen bij 45 graden Celsius. Het enige voordeel van races in Arabië is dat je geen opwarmronde nodig hebt.
Advertentie