Advertentie
financiën / Nieuws

Den Haag en Lelystad winnen Citymarketing Trofee

De gemeenten Den Haag en Lelystad zijn de winnaars van de Nationale Citymarketing Trofee 2011.

30 mei 2011
De gemeenten Den Haag en Lelystad zijn de winnaars van de Nationale Citymarketing Trofee 2011. Den Haag won in de categorie gemeenten met meer dan 100.000 inwoners, Lelystad is de eerste onder de gemeenten met minder dan 100.000 inwoners.

Nauwelijks concurrentie
Voor de steden met meer dan 100.000 inwoners was er eigenlijk nauwelijks concurrentie. De andere genomineerden, Breda, Dordrecht, Eindhoven en Haarlem, volgden de hofstad op grote afstand. Ook vorig jaar eindigde Den Haag op de eerste plaats.

Consistent
De jury was van oordeel dat Den Haag een ‘ scherpe positionering en focus heeft op citymarketing, met name omdat die wordt ondersteund door een professionele citymarketingorganisatie. ‘De gemeente is consistent in de voortzetting van het beleid, maar maakt tegelijkertijd aantoonbaar progressie. Het afgelopen jaar werden bijvoorbeeld  de resultaten zichtbaar van het filmbeleid dat de gemeente met succes voert,’ aldus de jury. Juryvoorzitter Frits Huffnagel was zelf jarenlang wethouder citymarkering in Den Haag. Hij stemde dan ook niet mee.

Meetbaar effectief
Bij de gemeenten met minder dan 100.000 inwoners won Lelystad. Andere genomineerden waren Culemborg, Leeuwarden, Noordwijk en Assen. De laatste sleepte vorig jaar de trofee in de wacht. De jury koos voor Lelystad omdat deze gemeente van ver is gekomen en met een moeilijke uitgangspositie van start is gegaan. ‘Het beleid is meetbaar effectief en er is veel aandacht voor stakeholders. Het bedrijfsleven praat echt mee. Er is een gerichte focus op de eigen bewoners, die zijn de ambassadeurs van de gemeente,’ stelde de jury.

Veel papier
In het algemeen vond de jury dat de inzendingen beter waren dan die van vorig jaar. Het aantal aanmeldingen was ook groter. Wel tekende de jury aan dat citymarketing nog te vaak veel overheid en weinig bedrijfsleven is. Daarbij ligt de nadruk nog te vaak op toeristische promotie en ontbreekt een bredere citymarketing aanpak. Ook is er over algemeen sprake van ‘veel papier, maar weinig visie,’ aldus de jury.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie