of 59250 LinkedIn

Achtergrond

  • Het past helemaal in deze tijd, het concept Ambtenaar2share van Publiek.nl. Werken hoeft niet meer op vaste plekken of tijden en gemeenten transformeren langzaam maar zeker naar netwerkorganisaties. Niet voor niets waarschuwt Zeger van der Wal, de nieuwe bijzonder hoogleraar op de Ien Dales Leerstoel, dat de moderne ambtenaar de komende jaren een heleboel verschillende personen tegelijk moet gaan worden.

    Consultantje spelen

    Waarom een nieuwe aannemen als je er ook eentje kunt delen? Een paar uur per week een ambtenaar lenen van een andere gemeente heeft veel voordelen. Het is goedkoop en levert de ‘deel-ambtenaar’ nieuwe ervaring en een uitgebreider netwerk op. Plus een leuk extra zakcentje.

  • Gewoon omdat je ambtenaar bent. Noem het maar gewoon. Ambtenaren zijn niet gewoon. Ze zijn een bijzonder soort, en wel hierom: ambtenaren staan bekend om hun goede betaalgedrag. En dat maakt het voor veel bedrijven blijkbaar reuze interessant om ze als klant te hebben. Dus krijgen ze extra kortingen.

    Ambtenaar zijn loont

    Overheden mogen medewerkers niet langer gunstige hypotheken meer aanbieden. Maar op de particuliere markt kunnen ambtenaren op dat vlak hun slag slaan. Als afnemer van leningen en verzekeringen krijgen ze her en der kortingen. Zelfs bij het boeken van vakanties kunnen ze voordeel trekken van hun status.

  • Wat kan een Nederlandse gemeente leren van bestuurders over de grens? En wat steken die weer op van ons? Genoeg, blijkt.

    Leren van het buitenland

    Wat kan een Nederlandse gemeente leren van bestuurders over de grens? En wat steken die weer op van ons? Genoeg, blijkt. Anneke Knol en Frans Mencke, beiden gemeentesecretaris met internationale oriëntatie: ‘We zouden in Nederland best minder mogen mopperen.’

  • Naar eigen zeggen zijn de negen gemeenten van de jeugdzorgregio West- Brabant-West als eerste in Nederland helemaal overgegaan op resultaatfinanciering in de jeugdhulp. Na een jaar schaduwdraaien met budgetfinanciering ging her roer per 2016 echt om. Daarmee kwam ook een einde aan de ontelbare dbc’s (diagnose-behandelcombinaties) omdat de jeugdhulp, in samenspraak met de aanbieders, in 36 arrangementen is ondergebracht.

    Zoover voor de jeugdhulp

    De regio West-Brabant-West stapte over op resultaatfinanciering in de jeugdhulp. En de vervolgstap is al in de maak: kwaliteitsmeting door cliënten. ‘We zijn met elkaar een soort black box in gegaan; op zowel inhoud als op financiën.’

  • De discussie over financiële verhoudingen wordt vaak heel technisch gevoerd. Dat is jammer, want er gaan fundamentele maatschappelijke vragen achter schuil. Ook blijft daardoor onduidelijk hoe belangrijk die verhoudingen zijn voor het goed functioneren van de overheid.

    Financiële verhoudingen lopen vast

    Reageer

    De bestuurlijke omgeving van gemeenten is de laatste jaren sterk veranderd. De manier waarop gemeenten worden bekostigd loopt daarbij achter. Het is tijd om keuzes te maken. 

  • De economische opgave centraal stellen en dan kijken welke bestuurlijke vorm daar het beste bij past. Daar komt kort gezegd het advies Maak verschil. Krachtig inspelen op regionaal-economische opgaven van de Studiegroep Openbaar Bestuur op neer. Medio maart zag dat rapport, verschenen onder voorzitterschap van Richard van Zwol, secretaris-generaal van het ministerie van Binnenlandse Zaken, het levenslicht. Onlangs zijn zes proeftuinen geselecteerd, waarin verschillende regio’s verspreid door het land gaan oefenen met het centraal stellen en werken vanuit de regionale opgave.

    Kracht regio beter benut

    Maak als regio het verschil, adviseerde de Studiegroep Openbaar Bestuur dit voorjaar. Gelderland pioniert al een paar jaar met deze werkwijze. Zes regio’s in de provincie hebben elk hun eigen economische agenda. ‘Bij de Veluwe en de Achterhoek heb je de kern zo te pakken, in andere gebieden is eerst meer dialoog nodig.’

  • In de Bollenstreek schrikt men zich een hoedje als uit conceptcijfers zich langzaam maar zeker begint af te tekenen dat het voor 2015 begrote geld voor zorg voor liefst een kwart op de plank blijft liggen. De uitgaven voor de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) blijken 5,5 miljoen euro lager dan begroot. De intergemeentelijke sociale dienst van de gemeenten Hillegom, Lisse, Noordwijk, Noordwijkerhout en Teylingen – ISD Bollenstreek – besluit daarop een onderzoek te doen naar de onderbenutting van de Wmo-uitgaven.

    Vreemd: wel zorgindicatie, geen gebruik

    Gemeenten houden flink geld over op de budgetten voor de Wmo. De eerste onderzoeken wijzen uit wat één van de hoofdoorzaken is: veel cliënten verzilveren hun ontvangen indicaties niet of niet volledig. Of ze declareren bij de verkeerde partij.

  • Wat de budgetten voor de nieuwe Wmo-taken betreft, heeft ruim de helft van de gemeenten aan het eind van de rit zelfs een overschot van 15 procent of meer ten opzichte van de begroting. Die overschotten lopen dan al gauw in de miljoenen.

    Overschotten te over

    Bijna negen op de tien gemeenten hebben in 2015 geld overgehouden op het Wmo-budget. Twee op de drie gemeenten komen uit met de beschikbare middelen voor Jeugdzorg. Door een redelijk roze bril wordt naar dit jaar gekeken.

  • En dus werden 52 lokale zorgaanbieders uitgenodigd om samen met de gemeente na te denken hoe de zorg en ondersteuning kon worden vormgegeven. En dan op een manier waarbij echt sprake is van maatwerk, van vraaggericht werken en van innovatie. De inhoud stond daarbij centraal, niet de prijs.

    Lef loont bij inkoop zorg

    Zaltbommel nam de inkoop Wmo en jeugdzorg flink op de schop. De gemeente heeft nu met 52 lokale aanbieders vijfjarige contracten gesloten. Er is landelijke interesse voor de bijzondere aanpak.

  • Aanbieders in Hardenberg en Ommen worden sinds sinds september niet afgerekend op basis van het aantal geleverde uren zorg maal de tariefprijs, maar op basis van resultaat. ‘We wilden transitie en transformatie in een keer doen’, verduidelijkt Douwe Prinsse (Wmo-wethouder in Hardenberg, CDA). De eerste acht maanden na ‘3D-day’ werd de zorg en ondersteuning nog op gebruikelijke p x qwijze ingekocht en geleverd.

    Dáág uurtje factuurtje

    Hardenberg en Ommen voerden over de hele linie van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015) resultaatbekostiging in. En het werkt. Het bespaart de gemeenten geld en van klanten, die de zorg meer naar hun eigen voorkeur kunnen indelen, is nog geen klacht binnen.

  • Uit gegevens die de Europese Commissie aan Binnenlands Bestuur heeft verstrekt blijkt dat Nederlandse publieke organen (met uitzondering van onderzoeksorganisaties en onderwijsinstellingen) in totaal 14,2 miljoen euro aan financiële bijdragen hebben ontvangen uit Horizon2020. Dit in 2014 gestarte Europese subsidieprogramma voor innovatie en onderzoek loopt nog door tot en met 2020.

    Slim geld voor grote steden

    Nederlandse publieke organen scoren goed in ­Horizon2020, het grootste Europese subsidieprogramma voor innovatie en onderzoek. Maar het geld gaat tot nu toe aan kleine gemeenten voorbij. ‘Participeren in Europese subsidieprojecten vergt knowhow.’

  • Ondernemers zien de omzet teruglopen als de straat voor hun deur open ligt. Ze kunnen om nadeelcompensatie vragen bij de gemeente, maar succes is niet gegarandeerd:

    ‘Schade zegt u? Eens even kijken…’

    Ondernemers zien de omzet teruglopen als de straat voor hun deur open ligt. Ze kunnen om nadeelcompensatie vragen bij de gemeente, maar succes is niet gegarandeerd: elke gemeente hanteert zo zijn eigen regels. Zo er al regels zijn. Nog niet één op de tien gemeenten heeft een verordening.

  • Gemeenten hebben er veel taken bijgekregen. Hoogste tijd om het gemeentelijk belastinggebied te verruimen, stelt de Landelijke Vereniging voor Lokale Belastingen (LVLB).

    Verruim lokaal belastinggebied

    Gemeenten hebben er veel taken bijgekregen. Hoogste tijd om het gemeentelijk belastinggebied te verruimen, stelt de Landelijke Vereniging voor Lokale Belastingen (LVLB).

  • Een complexe stadsvernieuwing aanbesteden voor de laagste prijs? Robert Tannemaat, projectleider openbare ruimte in Nijmegen, begint er niet meer aan. De gemeente kan in het bestek nooit alle werkzaamheden en obstakels voorzien. Of het werk goed uitvoerbaar is, wordt vaak pas duidelijk als het contract eenmaal is gesloten.

    Aanbesteden op plezier

    Nijmegen was helemaal klaar met aanbestedingen die uitmonden in een hoop discussie met de aannemer, meerkosten voor de stad en onvrede over kwaliteit. De projectleider openbare ruimte bedacht iets beters: gelijkwaardig samenwerken.

  • Nederland telt om en nabij 10 duizend schoolgebouwen. Om en nabij? Ja, want het exacte aantal is niet bekend. Net zo min zijn er dekkende gegevens over de beschikbare vierkante meters, het bouwjaar van de scholen, de onderhoudsstatus, de leegstand of het aantal gemeenten dat de onderwijshuisvesting heeft doorgedecentraliseerd naar de schoolbesturen.

    Een nieuwe schoolstrijd

    De decentralisatrie van de onderwijshuisvesting moet maatwerk en efficiency opleveren. Maar dalende aantallen leerlingen en verouderde schoolgebouwen gooien roet in het eten, leert onderzoek van de Algemene Rekenkamer. Hoe komen school­besturen en gemeenten uit de vechtstand?

  • De voornaamste reden waarom het pensioenstelsel onder spanning staat is de stijgende ­levensverwachting.

    Een beter pensioen

    4 reacties

    Alom klinkt de boodschap dat ‘ons pensioenstelsel in een crisis verkeert’ en dat het zo spoedig mogelijk moet worden hervormd, waarbij de verwachtingen neerwaarts moeten worden bijgesteld. Concreet komt dat neer op niet-indexeren, eventuele kortingen en minder opbouw van rechten voor actieve deelnemers. Hoewel de onhoudbaarheid van het systeem de status van een niet-discutabel dogma lijkt te bereiken, trekt emeritus hoogleraar economie Bernard M.S. van Praag dat in twijfel.

  • © Henriëtte Guest

    De opknap van de Haagse Markt

    De renovatie de Haagse Markt, een van de grootste openluchtmarkten van Europa, is dé perfecte leerschool voor een bestuurder. Dat zegt de Haagse wethouder Boudewijn Revis (VVD).

  • De Jan Evertsenstraat in de Amsterdamse wijk De Baarsjes, ooit de eerste overdekte winkelstraat van Nederland, had lang een negatief imago van leegstand, overlast en overvallen. De roofmoord op juwelier Fred Hund in 2011 was de druppel. Bewoners, ondernemers en vastgoed­eigenaren richtten Winkelstraatvereniging Jan Eef op en startten het initiatief Geef om de Jan Eef.

    Nieuw leven voor Jan Eef

    Een buurtcoöperatie zorgt voor reuring in de verloederde Jan Evertsenstraat, Amsterdam-West. De leden bepalen wie een winkelpand mag huren. De plannen gaan verder. ‘Over een paar jaar hebben we misschien wel vijftien losse panden in bezit.’

Vacatures

Van onze partners

Whitepapers

Alle whitepapers

Dossiers