of 58940 LinkedIn

Wat MijnOverheid voor gemeenten kan betekenen

Thibault Kroonen 4 reacties

Begin 2014 verhuisde ik naar mijn huidige woonplaats. Vlak daarvoor had ik de Berichtenbox van MijnOverheid geactiveerd, waardoor ik digitaal berichten kon ontvangen van de overheid. 

De Belastingdienst stuurde me vanaf dat moment digitaal berichten over mijn toeslagen en van de RDW kreeg ik herinneringen dat mijn auto aan de beurt was voor de APK. Maar tot mijn positieve verrassing maakte ook mijn nieuwe gemeente al gebruik van de Berichtenbox en kwamen mijn gemeentelijke belastingaanslagen ook digitaal binnen. Vanuit mijn eigen Berichtenbox bekeken is er sindsdien niets veranderd, maar schijn bedriegt!
 

Momentum
Op dit moment gebeurt er veel rondom de Berichtenbox. Logius besteedt veel aandacht aan de doorontwikkeling en de campagne van de Belastingdienst zorgt voor een extra impuls. Uitgesmeerd over 2016 en 2017 zal de Belastingdienst volledig overgaan naar digitale communicatie via de Berichtenbox, zonder dat de brievenpost nog gebruikt wordt. Het aantal burgers met een geactiveerde Berichtenbox zal hierdoor explosief toenemen. Het begin van deze toename kunnen we al zien in het actuele aantal actieve Berichtenbox-gebruikers van bijna 3 miljoen burgers, een stijging van een miljoen ten opzichte van juli 2015. Dit is dus hét moment om als gemeente gebruik te maken van dit momentum!
 

Potentieel

Vanuit de overheid bezien is de Berichtenbox het enige juridisch correcte alternatief voor de briefpost, met een wettelijk vastgelegde gegarandeerde aflevering. Daarnaast is de Berichtenbox dé manier om als gemeente invulling te geven aan de digitalisering en verbetering van de dienstverlening volgens het programma Digitaal 2017 en de Digitale Agenda 2020. Vooral omdat dit samenkomt met het feit dat ik het als burger bijzonder aantrekkelijk vind om één centrale digitale inbox te hebben, waarop al mijn communicatie vanuit de overheid binnenkomt. Iedereen herkent wel hoe vervelend het kan zijn om tientallen accounts en wachtwoorden bij te moeten houden. Het laatste waar ik op zit te wachten, is dat ik er bij een toekomstige verhuizing een nieuw account voor een gemeentelijke PIP-website (Persoonlijke Internet Pagina) bij krijg. Er is echter nog een hele weg te gaan om het potentieel van de Berichtenbox volledig te benutten.
 

Verder denken dan alleen de aansluiting

De aansluiting op MijnOverheid Berichtenbox is pas de beginstap om deze win-win voor overheid en burger te bereiken. We zijn er pas met z’n allen als er uiteindelijk geen enkele briefpost vanuit de overheid meer op mijn deurmat valt. Momenteel is bij de 93 van de 390 gemeenten die een MijnOverheid Berichtenbox-aansluiting hebben vaak pas één proces gedigitaliseerd. Daarom is het belangrijk om als gemeente verder te denken dan dat eerste proces. Inventariseer alle uitgaande communicatiestromen naar de burger, deel deze op in behapbare stukken en maak een plan om stap voor stap al deze stromen te digitaliseren van briefpost naar Berichtenbox. Applicatiekoppelingen kunnen hierin niet alles afdekken, omdat lang niet alle processen waarbij communicatiestromen richting de burger plaatsvinden werken met een gekoppelde domeinapplicatie. Elke gedigitaliseerde communicatiestroom is een stap voorwaarts in duurzaamheid en kostenbesparing, maar vooral in betere dienstverlening richting de burger. Want het is prachtig dat de aanslag voor de hondenbelasting in mijn Berichtenbox staat, maar de volgende stap is dat updates over de uitgebreide wegwerkzaamheden in mijn wijk ook van mijn brievenbus naar de Berichtenbox gaan.

 

Thibault Kroonen

Architect Informatievoorziening bij PinkRoccade Local Government

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Thibault Kroonen op
Over de aanpak van de Belastingdienst op dit vlak weet ik te weinig om daar op in te kunnen gaan. Dat hierover belangrijke zaken worden aangehaald is natuurlijk wel overduidelijk. Het is echter niet zo dat elke overheidsorganisatie die gebruik gaat maken van communicatie via MijnOverheid Berichtenbox hierin dezelfde strategie dient te kiezen als de Belastingdienst.

Ten eerste heeft de burger zelf voor elke overheidsorganisatie naast de Belastingdienst de mogelijkheid om in de Berichtenbox te configureren de communicatie niet digitaal te willen ontvangen, maar dus gewoon via de briefpost. Als gemeente zou je er dus voor kunnen kiezen om dit bewust te communiceren richting je digitaal minder vaardige inwoners. Dit is uiteraard de mooiste oplossing, waarbij door een ieder zelfstandig de keuze gemaakt kan worden om wel of niet berichten van de gemeente in de Berichtenbox te willen ontvangen. Daarnaast zou een gemeente ook zelf het proces zo kunnen inrichten dat bijvoorbeeld een bepaalde leeftijdsgroep altijd (ook) via de brievenpost benaderd wordt, los van de individuele configuraties op het niveau van de Berichtenbox.

Ik zou elke gemeente dan ook willen oproepen om dit niet als argument te zien om niet de stap richting communicatie via de Berichtenbox te zetten. Maak echter wel bewust keuzes over hoe je wil omgaan met die digitaal minder vaardige inwoners. De mogelijkheden hiervoor zijn er in ieder geval!
Door Eric (Mantelzorger) op
Als mantelzorger van mijn moeder (90+) ga ik binnenkort maar eens langs de Bieb om te vragen of zij nog een betrouwbare vrijwilliger weten die voor ons allebei de aangifte wil doen. Bij de belastingdienst stuitte ik op een betonnenmuur, niet gek dat de kloof tussen overheid en burger nog steeds groter wordt.
Door Ria Huisman (directeur) op
Ja het is allemaal geweldig maar voor ons als adviseur en hulpverlener is er niets geregeld.
Het callcenter van de Belastingdienst adviseert de burger om maar naar iemand te gaan met een computer.
Hoe gek kun je het maken.
Er is nu wel met de bibliotheken een overeenkomst gesloten dat de burger daar terecht kan.
Digibeten en ouderen vallen zo tussen wal en schip en verzuipen ook de mantelzorger.
De directie van de Belastingdienst deelde bij I bestuur mee dat ouderen vooral alles in een ordner willen.
Netjes toch die ouderen.
Door Dwarsligger (Administratief medewerker) op
Een gedigitaliseerde communicatie tussen burger en overheid is weer een stap in kostenbesparing. Echter als mantelzorger van (schoon) ouders 85+ ervaar ik toch dat een groot deel van deze generatie deze 'aansluiting' mist en daardoor weer een stuk zelfstandigheid gaan inleveren. Naast deze groep ouderen bestaat nog een groep digibeten waarvoor deze ontwikkeling niet is weggelegd. Naast het inleveren van zelfstandigheid, wordt ook noodgedwongen een stuk privacy ingeleverd.
Mijn conclusie: digitalisering is een zegen voor hen die het kunnen dragen, daarnaast zal altijd een of meer analoge communicatiekanalen opengehouden moeten worden.