of 59236 LinkedIn

Innovatie bij overheid kan niet zonder license to fail

Robbert Meijers Reageer

Het kostte de traditionele telefoon circa 75 jaar om gemeengoed te worden. Facebook had daar zo’n twee tot drie jaar voor nodig, WhatsApp enkele maanden en Pokémon Go slechts een paar weken. Technologische ontwikkelingen verlopen bijna ongemerkt steeds sneller. Dit schept uiteraard enorme kansen voor bedrijven, maar ook voor overheden. 

VR en AR
Zo kijkt de gemeente Utrecht op dit moment onder meer naar de mogelijkheden van virtual reality (VR) en augmented reality (AR). Deze technologieën lijken op het eerste oog misschien wat verder af te staan van de dagelijkse overheidspraktijk dan een nieuwe technologie als blockchain. Toch zijn er op het gebied van VR en AR verschillende interessante toepassingen die goed aansluiten bij wat eindgebruikers verwachten – zo leert de praktijk van pilots bij de gemeente Utrecht.

Sociale domein

Zo zijn er binnen het sociale domein – dat voor gemeenten steeds belangrijker is geworden – verschillende mogelijkheden om VR en AR in te zetten. Denk aan virtueel contact met ouderen die weinig mobiel zijn. Hun wereld is vaak heel klein en kan met deze technologieën weer groter gemaakt worden. Ook lenen VR en AR zich heel goed voor opleidingen en trainingen waarmee een gemeente het opleidingsniveau kan verhogen en de werkloosheid bestrijden. De afdeling Onderzoek van de gemeente Utrecht gebruikt VR/AR om te kijken of ze bruikbaar zijn bij het invullen van langere vragenlijsten. Het blijkt dat deelnemers van deze onderzoeken het prettiger vinden om vragenlijsten in een deels virtuele omgeving in te vullen.

Groeimarkten

De ontwikkelingen rond VR en AR gaan op dit moment vooral heel snel, omdat de kosten van de apparatuur enorm zijn gedaald. Een goede VR-bril is onder de 100 euro verkrijgbaar. Daarnaast is de techniek vele malen beter dan enkele jaren geleden toen consumenten nog weleens klaagden over slechte beeldkwaliteit of duizeligheid. Het is niet voor niets dat VR en AR in 2017 voor de technologiebranche twee belangrijke groeimarkten zijn.

Meedoen of afwachten?

Waarom moet de overheid eigenlijk met deze disruptieve technologieën aan de slag? Is het niet beter om te focussen op bewezen technologieën en die in te zetten voor bedrijfsprocessen? Het antwoord is: nee. Alleen al doordat burgers van de overheid verwachten dat zij van die overheid hetzelfde type dienstverlening krijgen als van bedrijven. En voor bedrijven geldt dit ook. De overheid kan en mag niet stilstaan en afwachten wat er om haar heen gebeurt. Integendeel: het is juist belangrijk om mee te innoveren en te onderzoeken welke mogelijkheden technologie biedt om de dienstverlening aan burgers en bedrijven te verbeteren en processen efficiënter te maken.

 

License to fail

Innovatie is niet te vergelijken met een langlopend project met duidelijke doelen en termijnen. Innoveren is vooral doen, uitproberen en kijken wat werkt en wat niet werkt. Uiteraard met oog voor de juiste besteding van belastinggeld, maar ook vanuit de insteek dat mislukken ook een optie is. Van fouten is te leren en dat geldt vooral bij innovatie, waar de routes meestal nog open liggen. Daarom is een license to fail beslist nodig bij innovatieprojecten.

Robbert Meijers is strategisch adviseur informatie- en procesmanagement bedrijfsvoering bij de gemeente Utrecht. 

 

 

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.