of 59236 LinkedIn

'Aanbestedingsbeleid overheid niet meer van deze tijd'

Jarno Claassen 2 reacties

Grote overheidsuitgaves aan ICT zijn een veelbesproken onderwerp. Implementatietrajecten die uitlopen, teveel of juist te weinig aangeschafte licenties, of een ellenlange contractduur. Daar komt dan ook nog bij, dat de zogenaamde ‘koepelcontracten’, waarmee grote organisaties vroeger flinke kortingen kregen, door de meeste softwareleveranciers niet meer worden aangeboden, waardoor organisaties fors meer zijn gaan betalen voor hun softwarelicenties. 

Een vraag waar echter niet of nauwelijks bij stil wordt gestaan is of de aanbestedingstrajecten wel opleveren wat ze móeten opleveren: daadwerkelijke besparing.

 

Aanbestedingstrajecten in de publieke sector zien er al jaren hetzelfde uit. Een overheidsinstantie is op zoek naar een oplossing, vraagt drie leveranciers en die partijen brengen een offerte uit. Op basis van die offerte wordt de opdracht aan één leverancier gegund. Ook bij de selectie van een softwarepakket gaat dit zo. Drie vendor-partners brengen een offerte uit, op basis waarvan de aanbestedende partij een keuze maakt. Waar de schoen echter wringt, is dat die offertes nauwelijks van elkaar kunnen verschillen, omdat de vendor-partners zich moeten houden aan de prijslijst van de vendor.

 

Los van het feit dat dit het doel van het aanbestedingsbeleid in mijn ogen nogal mist, is deze vorm van aanbesteding te beperkt om de publieke uitgaven te verantwoorden. Drie verschillende implementatiepartijen, die allemaal hetzelfde pakket aanbieden, op basis van dezelfde prijslijst. Om tot een bredere vergelijking te komen, zou de publieke sector vaker naar multi-vendor, hybride of andersoortige oplossingen moeten kijken. Een softwarepakket hoeft niet per se ‘on premise’ te worden aangeschaft, maar kan ook in de cloud en zelfs tweedehands worden afgenomen. Door meerdere alternatieven te vergelijken, kunnen veel grotere besparingen gerealiseerd worden.

 

Aanbestedingsprocedures moeten ertoe bijdragen dat de overheid niet te veel belastinggeld betaalt voor een oplossing. Het is daarom niet meer van deze tijd, dat er in een software-aanbesteding genoegen wordt genomen met de huidige constructie. Zo leiden de aanbestedingen nooit tot de gewenste besparingen en worden er bij iedere tender tonnen of soms zelfs miljoenen over de balk gegooid.

 

Het wordt tijd om wakker te worden en te realiseren dat ook in een aanbesteding, meerdere wegen naar Rome leiden.

 

Jarno Claassen, General Manager bij ReLicense Benelux

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door vastgoedmeisje op
echt belachelijk weer een manager die denkt dat t draait om bezuinigen.
geld is niks, het is een middel dus bezuinigen is ook een middel. met een aanbesteding wordt iets gekocht omdat het nodig is bij de uitvoering van een bepaalde taak. niet anders dan in het bedrijfsleven. Als het proces in de weg gaat staan aan de uitvoering van de taak is het proces verkeerd.
Door Koos Groenewoud (Oprichter / EIgenaar) op
Zolang de overheid in de aanbestedingscriteria uitgaat
Van het gegeven dat de prijs voor 50 % bepalend is voor het gunnen van een opdracht is het onmogelijk om een perfecte match te krijgen. Pennywise, pound foolish