of 59045 LinkedIn

Zwolle stopt met kentekenregistratie project SpitsBikers

Wethouder Filip van As van Zwolle heeft de plannen voor registratie van kentekens voor het project SpitsBikers stopgezet. Dat laat hij maandag tijdens de raadsvergadering weten.

Wethouder Filip van As van Zwolle heeft de plannen voor registratie van kentekens voor het project SpitsBikers stopgezet. Dat laat hij maandag tijdens de raadsvergadering weten. Met de kentekenregistratie werden automobilisten in kaart gebracht. Zij worden vervolgens benaderd met de vraag of zij niet beter de fiets kunnen pakken naar hun werk.

Maand lang kentekens registreren

De registratie is onderdeel van het ‘Beter Benutten’-project van de Provincie Overijssel en de gemeenten Zwolle en Kampen. Op negen plekken in Zwolle en Kampen werden een maand lang kentekens geregistreerd. VVD en D66 stelden vragen over de inbreuk op privacy en keuzevrijheid. Ook in de Tweede Kamer worden volgens De Stentor vragen over het voorval gesteld.  

Plan niet goed uitgewerkt 

Wethouder Van As is het met de critici eens dat de plannen voor project SpitsBikers in deze vorm geen doorgang kunnen vinden. Hij stelt dat deze op de hoofdpunten zijn benoemd en nog niet verder zijn uitgewerkt. Door gebrek aan toetsing gaan de plannen  ‘soms verder dan misschien wenselijk is’, vertelt Van As in de raadsvergadering. De wethouder gaat in overleg met projectpartners om meer informatie te krijgen.


Discussie over kentekenregistratie
Kentekenregistratie door de overheid heeft al diverse keren tot discussies en rechtszaken geleid. De kentekenregistratie bij milieuzones in Utrecht en Rotterdam  wordt door Stichting Privacy First bestreden.  Ook opgeslagen kentekens bij kentekenparkeren krijgen de nodige kritiek te verduren. 

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Marieke Elgersma op
Gisteren slibde de binnenstad van Zwolle helemaal dicht. Volgens mij vooral met bezoekers, zoals ik. Bewegwijzering naar parkeerlokaties en alternatieven met informatie over beschikbare plaatsen, kosten en loopafstanden ontbrk helaas. Zwolle kan hiervoor gewoon gebruik maken van innovaties die al bestaan. Hoeven ze niet zelf iets riskants te verzinnnen om de parkeerdruk beter te managen.