Advertentie
digitaal / Nieuws

Weinig fouten in nieuw Handelsregister

De kwaliteit van het Nieuwe Handelsregister (NHR) is vrij hoog, maar sommige branches laten steken vallen. Dat blijkt uit een onderzoek van TNS/NIPO.

06 juni 2013

De kwaliteit van het Nieuwe Handelsregister (NHR) is vrij hoog, maar sommige branches laten steken vallen. Dat blijkt uit een onderzoek van TNS/NIPO.

Eén op de negen
Uit de steekproef onder 1088 bedrijven blijkt dat van de handelsnamen 97 procent correct is, de activiteit 96 procent, het bezoekadres 98 procent en het postadres 97 procent. De afzonderlijke gegevens voldoen daarmee aardig aan de voor de NHR gestelde normen. Maar op het niveau van de afzonderlijke inschrijvingen is het beeld iets minder mooi. Ongeveer 89 procent van de inschrijvingen is helemaal correct; bij de bouw is dat maar liefst 99 procent en bij stichtingen en verenigingen slechts 78 procent. Van één op de negen inschrijvingen is er dus tenminste één gegeven niet juist of onaannemelijk.

Kwaliteit betwijfeld
Gebruik van het Handelsregister (beheerd door de Kamer van Koophandel) is per 1 juli 2014 verplicht, zo is het streven tenminste. Een digitale aansluiting op het Handelsregister, een van de basisregistraties, helpt met de lastenverlichting, zowel voor ondernemers als voor overheden, omdat de inschrijfgegevens nog maar één keer op een centraal punt hoeven te worden aangeleverd en beschikbaar zijn. Maar bij een aantal van de beoogde afnemers waren twijfels gerezen over de kwaliteit van de gegevens in het NHR en een objectief onderzoek was nog niet verricht. Vandaar dat ICTU een steekproef liet uitvoeren om te kijken in hoeverre de in het Handelsregister opgenomen gegevens overeenkomen met de werkelijke situatie.

Handvatten
De onderzoekers stellen dat het straks aan de gebruiker zelf is om de impact van de foutmarge in te schatten en dat dit onderzoek daarbij kan helpen. Per branche verschilt bijvoorbeeld de kwaliteit nogal. Uitschieter: bij banken/verzekeraars bleken bij 3 van de 99 onderzochte bedrijven zelfs álle vier onderzochte gegevens onjuist. Tezijnertijd moet verdere kwaliteitsverbetering worden gerealiseerd door het verplichte 'terugmelden' van geconstateerde fouten of twijfels.

Overheden zelf
Inschrijving in het NHR wordt voor het eerst ook verplicht voor overheden zelf. De onderzoekers zien wat overheden betreft een 'bijna volledige dekkingsgraad' van de 300 stads(deel)kantoren uit de staatsalmanak. Maar stellige conclusies over de kwaliteit van overheidsinschrijvingen in het NHR durven ze niet te trekken.

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Ingmar
Helaas, dat er weinig kritisch naar het onderzoek is gekeken. Van de 2,5 miljoen bedrijfsinschrijvingen zijn 1,5 miljoen inschrijvingen niet in het onderzoek meegenomen omdat ze al niet voldeden aan onderzoekscriteria (geen telefoonnummer bekend, mobiel nummer, vereniging/stichting waar geen telefoonnummer was meegeleverd, enz). Van de resterende miljoen inschrijvingen zijn er 1000 geselecteerd voor het onderzoek. Uit dat onderzoek komt een betrouwbaarheid van 97% tot 80% (afhankelijk van de bevraging). Zelfs als je die hele kleine steekproef op die 2,5 miljoen zou projecteren, kom je op 75.000 tot 500.000 kwalitatief slechte inschrijvingen. Dat lijkt mij niet betrouwbaar.
gerrie
Sinds ik bij de KvK sta ingeschreven ligt mijn brievenbus vol met spookfacturen en reclamerommel.Spam is ook zo leuk Er worden heel veel bedrijven opgelicht omdat erg veel informatie bij de kvk voor het oprapen ligt. KvK heeft absoluut geen meerwaarde, maar is een lastenverzwaring.
Schaars / Relatiegeschenken - http://www.multigift.nl
Dat is beter, jammer dat het handelsregister inderdaad spookfacturen e.d. rondstuurt.
Advertentie