Advertentie
digitaal / Nieuws

Vragen aan de anoniem bellende gemeente Ede

Waarom belt de gemeente zelf met een afgeschermd nummer? In Ede wil de VVD weten waarom gemeenteambtenaren anoniem bellen. Dat straalt niet bepaald openheid uit.

11 augustus 2014

Waarom belt de gemeente zelf met een afgeschermd nummer? In Ede wil de VVD weten waarom gemeenteambtenaren anoniem bellen. Dat straalt niet bepaald openheid uit, aldus een raadslid.


Onwetende medewerkers
VVD-raadslid Alexander Vos de Wael werd na een vraag een aantal keren teruggebeld door iemand van de gemeente, maar kwam daar pas later achter. Het telefoontje was anoniem - dus zonder nummerherkenning - en dus wat niet duidelijk wie hij terug kon bellen. "Sommige medewerkers begrijpen niet dat er niet is teruggebeld aangezien zij zich niet realiseren dat de gemeente de nummers heeft afgeschermd. Dat geeft een vervelend gevoel en is zeker niet bevorderlijk voor een open communicatie", stelt hij in een memo aan het college.

Transparantie
Hij maakt zich zorgen over personen die om allerlei redenen de telefoon niet beantwoorden als er anoniem wordt gebeld. Hij vraagt dan ook aan het college wat de redenen zijn voor het anonieme bellen. Hij denkt dat sommige personen daarmee 'de stuipen op het lijf wordt gejaagd' en wil weten of het college wellicht ook uit overwegingen van transparantie en openheid ervoor wil zorgen dat dat niet langer gebeurt. De gemeente Ede kan er desgevraagd op korte termijn nog geen antwoord op geven.

Algemeen nummer
Maar Ede is niet de enige gemeente die de nummeridentificatie uit heeft staan. Ook als bijvoorbeeld een Utrechtse ambtenaar iemand belt, staat er 'anoniem' op het scherm. "Dat is al vele jaren zo. We willen dat iedereen het algemene nummer van de gemeente belt", zegt een woordvoerster van de gemeente. "Anders heb je beperkingen in je telefonische bereikbaarheid." Op die manier lopen gesprekken altijd via het klantcontactcentrum. Dat dat algemene nummer niet op het schermpje van de beller verschijnt, zou een technische kwestie kunnen zijn, denkt ze. Maar iedereen kent inmiddels het algemene nummer 030-2860000 wel, veronderstelt ze. "Dat staat op de site en ook altijd onder wijkberichten."

Reacties: 21

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Diana Koster
Niets nieuws onder de zon, de gemeente Rotterdam belt al jaren anoniem. En dus...krijgen ze mij per definitie niet aan de lijn, want om mij moverende redenen kan ik geen anonieme telefoontjes beantwoorden. Het is kinderlijk eenvoudig om het algemene nummer te laten zien, dus wat mij betreft is het gewoon onwil van de gemeente.
Dick
Elke gemeente heeft toch een 014 nummer? Ede dus niet.

Is bekend dat er mensen zijn die zodra het een privenummer is, niet opnemen? Niet opnemen is terecht, want je wil toch weten waar het telefoonnummer vandaan komt. Terugbellen kan de burger direct naar de juiste ambtenaar ipv steeds doorverbonden worden. Doorverbinden bij afwezigheid van de ambtenaar naar een KCC kan toch ook? Of misschien wel een 06 nummer die de ambetnaar bij zich heeft? Mogelijkheden voor klantvriendelijker werken zijn er!
Hans Timmerman / CTO EMC Nederland
Ik ben het helemaal met voorgaand commentaar van Diana eens. Anonieme telefoontjes worden door mij niet beantwoord. Net zoals brieven zonder afzender ongeopend de vuilnisbak in gaan. Als je je niet bekend wil maken, heb ik liever geen contact met die personen of organisaties.
secretaris / secretaris
Ook in Leeuwarden gebeurt dit al jaren. Een enkele zelf bellende ambtenaar van bijv. Bouw- en Woningtoezicht of Monumentenzorg wil nog wel eens via zijn 06 nummer herkenbaar zijn, maar het KCC-nummer van de gemeente niet en Sociale Zaken al helemaal niet. Ook op een antwoordapparaat (als men al inspreekt) wordt door SZ niet genoemd welk nummer men terug kan bellen) En vervolgens komt er een dreigbrief van de soos "dat men niet terug heeft gebeld". Op naar een "maatregel" van de soos... O.a. zo bezuinigt Leeuwarden op de bijstandsuitkeringen..
Mr. J.P. Klevant Groen / Juridisch adviseur decentrale overheid
Helaas beperkt dit zich niet tot telefonisch contact. Zojuist kreeg ik (waarschijnlijk) op een brief een elektronische ontvangstbevestiging van de gemeente Leiden. Helaas was de omschrijving van het onderwerp onduidelijk. Maar ja, je kunt geen vragen stellen aan no-reply@leiden.nl.
Kitty
Anonieme telefoontjes worden ook hier in huis standaard niet beantwoord. Meestal zit er een callcentrum achter. Dus hoe irritant ook, hij blijft rinkelen ...
Paul / projectleider
Waar zowel in het artikel als de reacties aan voorbij wordt gegaan is dat het anoniem bellen ook een vorm van beveiliging is voor de betrokken ambtenaren.



Overigens is het wel handig om dan je werkproces er op aan te passen, nummer van de gemeentye is antuurlijk niet geheim
knitla / beleidsmw. fin
In een tijd waarin openheid,. klanttevredenheid en klantvriendelijkheid hooog in ons vaandel (moeten) staan is dit een verkeerd signaal.

Helaas is dit nog niet doorgedrongen tot hen die dergelijke keuzes maken. Vele gemeenten -helaas ook mijn gemeente- handelen identiek.

Voor mijn gevoel ligt dit in dezelfde lijn als bereikbaarheid via een betaalnummer (0900-nummer): onacceptabel en uiterst klantonvriendelijk!
Eric
Waarom nemen mensen niet op als er anoniem gebeld wordt?

Het kan ook het ziekenhuis zijn, of de politie of een school van je kinderen. (Willekeurige voorbeelden van instanties die mij wel eens anoniem hebben gebeld.)

Dat zijn toch bellers die je wel zou willen spreken. Als je geen reclame wilt, hang je toch gewoon weer op?



Desnoods zeg je niet meteen je naam, maar gewoon: "hallo" als je zo achterdochtig bent. Dan kan de andere kant zich eerst voorstellen.
cisca1953
Rotterdam bel ook anoniem. Een voicemail inspreken doen ze meestal ook niet, dus weet je niet wei er gebeld heeft. Door mijn werk loop ik de kans door bepaalde mensen lastig gevallen te worden. Ik wil dus altijd weten wie er belt of op zijn minst een nummer zien waar vandaan gebeld wordt. Ik vind het een kwestie van beschaving dat overheidsinstanties zich bekend maken.
Frits
Ter relativering: vroeger toen we nog draaischijftoestellen hadden (en de eerste druktoetsmodellen) bestond er helemaal geen nummerherkenning. En daar werd ook geen enkele probleem van gemaakt: je nam gewoon op als je gebeld werd. Is dat zo moeilijk of gevaarlijk tegenwoordig? Als een telefoongesprek je om wat voor reden ook niet bevalt, kun je toch gewoon het gesprek beëindigen? Maar dat zal wel ouderwets zijn........

A. Vingerhoets
Wat zijn we weer bekrompen en achterdochtig. Lekker kort door de bocht dit. En als ambtenaren voortaan hun rechtstreekse nummer bekend maken, zit het KCC er voor niets, en kost het de burger tenslotte nog meer geld, omdat de ambtenaar niet aan zijn huidige werk toekomt. Wat wordt er dan geklaagd vanuit de raad?

Vroeger zonder nummerherkenning konden we ook gewoon opnemen, en er zijn genoeg instellingen die mede vanwege hetzelfde principe hun telefoonnummer afschermen en daar wordt niets over gezegd.
Meppie
Wat een zeurpieten. Als je opneemt weet je meteen wie er belt, doorgaans wordt er keurig voorgesteld.

Er zijn genoeg mensen die de gemeente niet willen spreken omdat ze de boel bedonderen. Als die zien dat de gemeente belt nemen ze zeker niet op.

Voor bovenstaande bangerikken geldt kennelijk het tegenovergestelde.
Meppie
Uiteraard bedoel ik onderstaande i.p.v. bovenstaande.
Marja / plv. griffier
Je als gemeente je bekend maken met een algemeen nummer moet kunnen. Maar ook dat heeft nadelen. Als niet opgenomen wordt, kan de klant wel zien dat de gemeente heeft gebeld, maar niet wie er van de gemeente heeft gebeld. Dat geeft dus een ontevreden gevoel. Je belt als klant terug naar de gemeente en hoort vervolgens van het KCC dat niet bekend is wie gebeld heeft. Dan toch maar dat doorkiesnummer bekend maken? Hoe erg is dat? In ieder geval wel plezieriger voor de klant!
hans wieser / senior project/programmamanager
de gemeente Apeldoorn belt ook anoniem en dus laat ik de telefoon gewoon uitbellen. Al die onzinargumenten van KSC. Ze zitten er niet als werkverschaffing!!! Als ik ze nodig heb, weet ik ze wel te vinden. Helemaal met Diana eens: anonieme bellers krijgen bij mij geen gehoor!!!
Weerd / oov
Een KCC is er om een beller te voorzien van antwoorden op vragen, zij kunnen de meeste vragen beantwoorden zonder de beller door te verwijzen. Als zij de vraag niet kunnen beantwoorden verwijzen zij door naar de medewerker. De klant wordt snel geholpen en de medewerker wordt minder afgeleid van het werk. Werkzaamheden voor de burger zoals het verstrekken van vergunningen, schrijven van beleid, etc.

Ik vind dat gemeenten in ieder geval een centraal nummer kunnen tonen. Maar als het anoniem is en er is geen bericht achtergelaten dan is het voor mij persoonlijk geen probleem. Waarschijnlijk wordt ik op een later moment opnieuw gebeld, krijg ik een mailtje of was het niet belangrijk. Dus wat mij betreft moeten we het onderwerp niet groter maken dan het is
Geert
Vroeger zag je inderdaad niet wie je belde, de techniek was zover nog niet. Maar tegenwoordig wel. Mijn iPhone zoekt het nummer van de beller op in mijn lijst Contactpersonen en laat dan zien wie er belt. Heel handig. Maar dat werkt niet als iemand mij anoniem belt. Ik merk dat ik dat storend vind. Zo'n anonieme beller vraagt mijn aandacht, wil dat ik met hem in gesprek ga maar weigert zich vooraf bekend te maken. Het doet mij denken aan de situatie dat een gemaskerde man voor mijn deur staat. Dan doe ik liever niet open.
August Biels / gewezen ambtenaar
Ja, Ede heeft een 014 nummer....



Gelijk het beste bewijs dat dat systeem voor geen meter werkt, omdat Veenendaal hetzelfde 014 nummer heeft. Omdat Veenendaal en Ede hetzelfde KPN-netnummer hebben. (Zie ook Groesbeek en Nijmegen, en zo nog meer gemeenten).



Maar het niet achterlaten van een contactnummer als men mij niet bereikt heeft is gewoon onbeleefd, en onfatsoenlijk. Al wordt er maar een algemeen nummer achtergelaten, of een centraal afdelingsnummer van de afdeling waar het om gaat. Dat kan makkelijk, zeker met de moderne centrales of de softwarecentrales voor VoIP gebruik.
August Biels / gewezen ambtenaar
"Maar iedereen kent inmiddels het algemene nummer 030-2860000 wel" is een onzinnige opmerking in dit kader. Dat heeft namelijk pas zijn als ik weet dat de gemeente heeft gebeld, en ik kan juist door het ontbrekende nummer niet eens zien dat de gemeeente zojuist gebeld heeft.
Susanne
Ik geef toe dat ook ik het prettig vind om te zien wie er belt. Maar waarom zou je niet opnemen als er anoniem gebeld wordt? Als het gesprek je niet bevalt kan je het weer netjes beeindigen.

Weer een discussie om niets, mensen doe niet zo ingewikkeld.
Advertentie