of 59045 LinkedIn

Vragen aan de anoniem bellende gemeente Ede

Waarom belt de gemeente zelf met een afgeschermd nummer? In Ede wil de VVD weten waarom gemeenteambtenaren anoniem bellen. Dat straalt niet bepaald openheid uit.

Waarom belt de gemeente zelf met een afgeschermd nummer? In Ede wil de VVD weten waarom gemeenteambtenaren anoniem bellen. Dat straalt niet bepaald openheid uit, aldus een raadslid.


Onwetende medewerkers
VVD-raadslid Alexander Vos de Wael werd na een vraag een aantal keren teruggebeld door iemand van de gemeente, maar kwam daar pas later achter. Het telefoontje was anoniem - dus zonder nummerherkenning - en dus wat niet duidelijk wie hij terug kon bellen. "Sommige medewerkers begrijpen niet dat er niet is teruggebeld aangezien zij zich niet realiseren dat de gemeente de nummers heeft afgeschermd. Dat geeft een vervelend gevoel en is zeker niet bevorderlijk voor een open communicatie", stelt hij in een memo aan het college.

Transparantie
Hij maakt zich zorgen over personen die om allerlei redenen de telefoon niet beantwoorden als er anoniem wordt gebeld. Hij vraagt dan ook aan het college wat de redenen zijn voor het anonieme bellen. Hij denkt dat sommige personen daarmee 'de stuipen op het lijf wordt gejaagd' en wil weten of het college wellicht ook uit overwegingen van transparantie en openheid ervoor wil zorgen dat dat niet langer gebeurt. De gemeente Ede kan er desgevraagd op korte termijn nog geen antwoord op geven.

Algemeen nummer
Maar Ede is niet de enige gemeente die de nummeridentificatie uit heeft staan. Ook als bijvoorbeeld een Utrechtse ambtenaar iemand belt, staat er 'anoniem' op het scherm. "Dat is al vele jaren zo. We willen dat iedereen het algemene nummer van de gemeente belt", zegt een woordvoerster van de gemeente. "Anders heb je beperkingen in je telefonische bereikbaarheid." Op die manier lopen gesprekken altijd via het klantcontactcentrum. Dat dat algemene nummer niet op het schermpje van de beller verschijnt, zou een technische kwestie kunnen zijn, denkt ze. Maar iedereen kent inmiddels het algemene nummer 030-2860000 wel, veronderstelt ze. "Dat staat op de site en ook altijd onder wijkberichten."

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Geert op
Vroeger zag je inderdaad niet wie je belde, de techniek was zover nog niet. Maar tegenwoordig wel. Mijn iPhone zoekt het nummer van de beller op in mijn lijst Contactpersonen en laat dan zien wie er belt. Heel handig. Maar dat werkt niet als iemand mij anoniem belt. Ik merk dat ik dat storend vind. Zo'n anonieme beller vraagt mijn aandacht, wil dat ik met hem in gesprek ga maar weigert zich vooraf bekend te maken. Het doet mij denken aan de situatie dat een gemaskerde man voor mijn deur staat. Dan doe ik liever niet open.
Door Susanne op
Ik geef toe dat ook ik het prettig vind om te zien wie er belt. Maar waarom zou je niet opnemen als er anoniem gebeld wordt? Als het gesprek je niet bevalt kan je het weer netjes beeindigen.
Weer een discussie om niets, mensen doe niet zo ingewikkeld.
Door August Biels (gewezen ICT ambtenaar) op
"Maar iedereen kent inmiddels het algemene nummer 030-2860000 wel" is een onzinnige opmerking in dit kader. Dat heeft namelijk pas zijn als ik weet dat de gemeente heeft gebeld, en ik kan juist door het ontbrekende nummer niet eens zien dat de gemeeente zojuist gebeld heeft.
Door August Biels (gewezen ICT ambtenaar) op
Ja, Ede heeft een 014 nummer....

Gelijk het beste bewijs dat dat systeem voor geen meter werkt, omdat Veenendaal hetzelfde 014 nummer heeft. Omdat Veenendaal en Ede hetzelfde KPN-netnummer hebben. (Zie ook Groesbeek en Nijmegen, en zo nog meer gemeenten).

Maar het niet achterlaten van een contactnummer als men mij niet bereikt heeft is gewoon onbeleefd, en onfatsoenlijk. Al wordt er maar een algemeen nummer achtergelaten, of een centraal afdelingsnummer van de afdeling waar het om gaat. Dat kan makkelijk, zeker met de moderne centrales of de softwarecentrales voor VoIP gebruik.
Door Weerd (oov) op
Een KCC is er om een beller te voorzien van antwoorden op vragen, zij kunnen de meeste vragen beantwoorden zonder de beller door te verwijzen. Als zij de vraag niet kunnen beantwoorden verwijzen zij door naar de medewerker. De klant wordt snel geholpen en de medewerker wordt minder afgeleid van het werk. Werkzaamheden voor de burger zoals het verstrekken van vergunningen, schrijven van beleid, etc.

Ik vind dat gemeenten in ieder geval een centraal nummer kunnen tonen. Maar als het anoniem is en er is geen bericht achtergelaten dan is het voor mij persoonlijk geen probleem. Waarschijnlijk wordt ik op een later moment opnieuw gebeld, krijg ik een mailtje of was het niet belangrijk. Dus wat mij betreft moeten we het onderwerp niet groter maken dan het is
Door Piet (directeur st. De regisserende Gemeente) op
Wat in veel reacties wordt gemist is de reden waarom de gemeente bestaat: Namelijk voor haar inwoners. Inwoners door wie ze wordt betaald en aan wie de gemeente ten dienste staat. Elk normaal bedrijf dat anoniem belt weet intussen dat de gebelde de telefoon zelden opneemt. Laat staan dat ze terug kan bellen. Zij begrijpen immers als de beste dat een niet bereikbare klant leidt tot inkomstenverlies. Welke prikkel zou de gemeente moeten hebben om gewoon bereikbaar te zijn? Eén argument in de reacties springt er in vrolijkheid uit. Het KCC is er om de ambtenaar niet van zijn werk te houden. Maar waar is de ambtenaar dan voor? De burger faciliteren, en daarbij hoort ook te woord staan lijkt me, is juist zijn of haar werk. Toch?
Door Rob (burger uit Apeldoorn) op
de gemeente Apeldoorn belt ook anoniem en dus laat ik de telefoon gewoon uitbellen. Al die onzinargumenten van KSC. Ze zitten er niet als werkverschaffing!!! Als ik ze nodig heb, weet ik ze wel te vinden. Helemaal met Diana eens: anonieme bellers krijgen bij mij geen gehoor!!!
Door Marja (plv. griffier) op
Je als gemeente je bekend maken met een algemeen nummer moet kunnen. Maar ook dat heeft nadelen. Als niet opgenomen wordt, kan de klant wel zien dat de gemeente heeft gebeld, maar niet wie er van de gemeente heeft gebeld. Dat geeft dus een ontevreden gevoel. Je belt als klant terug naar de gemeente en hoort vervolgens van het KCC dat niet bekend is wie gebeld heeft. Dan toch maar dat doorkiesnummer bekend maken? Hoe erg is dat? In ieder geval wel plezieriger voor de klant!
Door Meppie op
Uiteraard bedoel ik onderstaande i.p.v. bovenstaande.
Door Meppie op
Wat een zeurpieten. Als je opneemt weet je meteen wie er belt, doorgaans wordt er keurig voorgesteld.
Er zijn genoeg mensen die de gemeente niet willen spreken omdat ze de boel bedonderen. Als die zien dat de gemeente belt nemen ze zeker niet op.
Voor bovenstaande bangerikken geldt kennelijk het tegenovergestelde.