'Voorkom gedoe': controleer uw GBA-inschrijving
'Loop uw toeslagen niet mis!' De overheid gaat tot half december campagne voeren om mensen over te halen hun GBA-registratie op correctheid te controleren.
'Loop uw toeslagen niet mis!' De overheid gaat tot half december campagne voeren om mensen over te halen hun GBA-registratie op correctheid te controleren. De campagne wordt mede op verzoek van Tweede Kamer en gemeenten gevoerd.
97,8 procent
Toeslagen, stempassen, erfenissen; bij veel officiële kwesties gaat de overheid uit van de bij de gemeente geregistreerde (woon)situatie, zoals die in de Gemeentelijke Basisadministratie is vastgelegd. Om het huidige percentage correcte registraties (97,8 procent) verder omhoog te krijgen, zullen burgers de komende twee maanden worden overgehaald te controleren of hun GBA-vermelding wel klopt en of ze dus goed en op het juiste adres zijn ingeschreven.
Voordelen voor burgers
Correcte GBA-registraties zijn voor de overheid vooral van belang om te voorkomen dat burgers nationale en gemeentelijke heffingen ontlopen. Ook voor de (nog ter discussie staande) overgang naar de 'nieuwe GBA' (BPR) is een hogere kwaliteit van de registratie belangrijk. De campagne legt echter de nadruk op de voordelen die burgers kunnen hebben van een juiste vermelding in de GBA. De ruim 600 overheidsorganisaties die uit de GBA putten zullen bij een correcte vermelding geen verkeerde beslissingen nemen, is de idee. ('Voorkom dat uw erfenis in de staatskas belandt.') Burgers wordt via online advertenties, de website voorkomgedoe.nl en via gemeentelijk publiciteitsmateriaal gevraagd hun inschrijving via mijn.overheid.nl (DigiD-inlog vereist) te controleren.
De ambtenaar vroeg naar mijn huurcontract. Het was regel dat je dat moest tonen voordat je werd ingeschreven. Maar ik had geen huurcontract. Ik had een mondelinge overeenkomst. Die ik kon aantonen met gemaakte bancaire betalingen. Maar nee, er moest een rechtsgeldige overeenkomst zijn. Ik heb de ambtenaar er op gewezen dat naar Nederlands recht ook een mondelinge overeenkomst rechtsgeldig is, en dat noch ik noch de huisbaas een schriftelijke overeenkomst nodig vonden. De inschrijving werd geweigerd, en ik werd ondanks herhaalde correspondentie hierover met de gemeente niet ingeschreven. En dus bij mijn oude gemeente niet uitgeschreven. Pas zeven jaar later, na een verhuizing nadat ik getrouwd was kreeg ik een woning mèt een schriftelijke huurovereenkomst. Toen ik me daarmee wilde gaan inschrijven bleek het inmiddels niet meer nodig te zijn.
Mijn ervaring met gemeente is dat 'voorkomgedoe' iets is dat toch vooral de overdreven regelneven zich moeten aantrekken.