Advertentie
digitaal / Nieuws

'Voorkom gedoe': controleer uw GBA-inschrijving

'Loop uw toeslagen niet mis!' De overheid gaat tot half december campagne voeren om mensen over te halen hun GBA-registratie op correctheid te controleren.

14 oktober 2013

'Loop uw toeslagen niet mis!' De overheid gaat tot half december campagne voeren om mensen over te halen hun GBA-registratie op correctheid te controleren. De campagne wordt mede op verzoek van Tweede Kamer en gemeenten gevoerd.


97,8 procent
Toeslagen, stempassen, erfenissen; bij veel officiële kwesties gaat de overheid uit van de bij de gemeente geregistreerde (woon)situatie, zoals die in de Gemeentelijke Basisadministratie is vastgelegd. Om het huidige percentage correcte registraties (97,8 procent) verder omhoog te krijgen, zullen burgers de komende twee maanden worden overgehaald te controleren of hun GBA-vermelding wel klopt en of ze dus goed en op het juiste adres zijn ingeschreven.

Voordelen voor burgers
Correcte GBA-registraties zijn voor de overheid vooral van belang om te voorkomen dat burgers nationale en gemeentelijke heffingen ontlopen. Ook voor de (nog ter discussie staande) overgang naar de 'nieuwe GBA' (BPR) is een hogere kwaliteit van de registratie belangrijk. De campagne legt echter de nadruk op de voordelen die burgers kunnen hebben van een juiste vermelding in de GBA. De ruim 600 overheidsorganisaties die uit de GBA putten zullen bij een correcte vermelding geen verkeerde beslissingen nemen, is de idee. ('Voorkom dat uw erfenis in de staatskas belandt.') Burgers wordt via online advertenties, de website voorkomgedoe.nl en via gemeentelijk publiciteitsmateriaal gevraagd hun inschrijving via mijn.overheid.nl (DigiD-inlog vereist) te controleren.

Reacties: 9

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Bernard Weiss / oud-ambtenaar
Ik herinner me nog goed mijn (poging tot) inschrijving als burger van de gemeente Arnhem. Ik had een woning gevonden, en was accoord met de huisbaas. Mijn spullen waren in mijn vorige woonplaats gepakt en verhuisd, ik woonde er net. In mijn oude woonplaats werd me verteld dat de inschrijving in Arnhem zou resulteren in automatische uitschrijving daar. In de eerste week wilde ik me dan ook inschrijven.



De ambtenaar vroeg naar mijn huurcontract. Het was regel dat je dat moest tonen voordat je werd ingeschreven. Maar ik had geen huurcontract. Ik had een mondelinge overeenkomst. Die ik kon aantonen met gemaakte bancaire betalingen. Maar nee, er moest een rechtsgeldige overeenkomst zijn. Ik heb de ambtenaar er op gewezen dat naar Nederlands recht ook een mondelinge overeenkomst rechtsgeldig is, en dat noch ik noch de huisbaas een schriftelijke overeenkomst nodig vonden. De inschrijving werd geweigerd, en ik werd ondanks herhaalde correspondentie hierover met de gemeente niet ingeschreven. En dus bij mijn oude gemeente niet uitgeschreven. Pas zeven jaar later, na een verhuizing nadat ik getrouwd was kreeg ik een woning mèt een schriftelijke huurovereenkomst. Toen ik me daarmee wilde gaan inschrijven bleek het inmiddels niet meer nodig te zijn.



Mijn ervaring met gemeente is dat 'voorkomgedoe' iets is dat toch vooral de overdreven regelneven zich moeten aantrekken.
J. Wijnings / ICT Adviseur
Weet iemand of je ook fouten uit het verleden moet melden? Ik zie nu dat ik volgens mijn GBA historie in mei 2000 een dik half jaar te laat op mijn toenmalige nieuwe adres ben ingeschreven (had okt 1999 moeten zijn).
Paul / projectleider
Ja ja eerst mensen informeren en daarna gaan handhaven. He tis dan mooi meegneomen dat simpele fouten ook worden verholpen zoals van de reageerders hierionder, maar dat is vast niet het enige doel...



Annabel / teamcoordinator Burgerzaken en Klantcontact
Het doel van deze actie ondersteun ik van harte, ik denk alleen dat dit veel geneuzel zal opleveren over historische verhuisdata van mensen die destijds laks zijn geweest met het doorgeven van hun verhuizing. (Wettelijke verplichting voor burger binnen 5 dagen na verhuizing) Uiteraard geldt het correctierecht voor iedereen maar dit zal de gemeenten veel werk op punten en komma's opleveren en feitelijk weinig bijdragen aan het doel.
De werkelijke doelgroep, mensen die bewust of onbewust niet staan ingeschreven op het adres waar zij wonen is lastig te bewegen om in actie te komen. Hopelijk laten zij zich door deze campagne verleiden maar ik heb meer vertrouwen in de mogelijkgeden die de nieuwe wet BRP biedt zoals een bestuurlijke boete voor mensen die in gebreke blijven. Desalniettemin hulde voor het initiatief.
Joep Schulten / coordinator Publiekszaken
Uitstekende zaak!
K. de Beer / organisatie adviseur
De grote kracht in 100% dekkendheid van het GBA zit in het voorkomen van onduidelijkheid en daarmee bureaucratie, procedures en wantrouwen. De overheid moet zelf dan ook veel meer rechten en plichten GBA- en BAG-conform maken. Dat levert de samenleving c.q. de belastingbetaler miljarden op.
gbaaaaah / specialist
Na jaren van zwoegen en zweten op de kwaliteit van de GBA gegevens vind ik het nu wel eens tijd worden om te zeggen : genoeg is genoeg. Wat wil je nu nog meer bereiken nadat iedere gemeente meerdere keren is onderworpen aan superstrenge muggezifterig nauwkeurige audits. De kwaliteit van onze GBA gegevens is goed. PUNT.

Tip: stop de vervuiling door de koppeling met de BAG!
Tom ten Hoedt
Loop uw toeslagen niet mis. Wat een flauw "logo". Geef gewoon toe dat je tegenstrijdige wetgeving op dit terrein niet sluitend krijgt. Denk hierbij aan inschrijvingen (wel/niet) op recreatieterreinen. Briefadressen? Weg ermee! Ooit in het leven geroepen voor schippers. Nu vaak gebruikt om te calculeren. Terug naar de kern van het probleem.

Of moeten er eerst weer ernstige gebeurtenissen plaatsvinden, voordat er aan (echte) oorzaakbestrijding gedaan wordt? Gewoon dus mensen inschrijven op de plek waar ze zitten/verblijven. De Wet GBA bestaat bijna 20 jaar. In die tijd is het niet gelukt om de gemeenten wat meer bruikbare, wettelijke handvatten te geven. Zou het dan toch allemaal geregeld (gaan) worden in de BRP? Of is de rijksoverheid erop uit om de GBA/BRP te centraliseren? Stapje voor stapje worden nu al heel wat taken bij gemeenten weggehaald. Die 97,8 % is zo gek nog niet. De GBA/BRP is bij gemeenten in prima handen. En dat hoeft niet op een tegeltje te komen staan......
A. Stam / Gepensioneerd
Het verzoek om je gegevens in de GBA wordt volgens mij gebruikt om je te verleiden in te stemmen met het voortaan via E Mail ontvangen van correspondentie van de diverse overheidsinstellingen, met in de uitgebreide gebruiksvoorwaarden te lezen melding dat je mogelijk geen papieren post krijgt van diverse instellingen, waaronder misschien ook de belastingdienst.

Lees dus eerst goed de voorwaarden.
Advertentie