Advertentie
digitaal / Nieuws

Utrechts fraude-onderzoek levert miljoenen op

Een hernieuwd onderzoek naar verschillende vormen van fraude in een aantal Utrechtse wijken heeft wederom drie miljoen euro opgeleverd.

09 april 2014

Een hernieuwd onderzoek naar verschillende vormen van fraude in een aantal Utrechtse wijken heeft wederom drie miljoen euro opgeleverd.

Breed kijken
Dat bedrag is opgebouwd uit terugvorderingen, boetes, beëindigingen en correcties van uitkeringen en toeslagen. Toekomstige besparingen worden op nog eens 1,5 miljoen euro geschat. Het wijkgerichte onderzoek 'Latus spectare' (breed kijken) is op verzoek van de gemeente Utrecht tussen mei 2012 en augustus 2013 uitgevoerd door het Regionaal Centrum Fraudebestrijding Midden Nederland, in de wijken Ondiep, Overvecht, Kanaleneiland en aan de Amsterdamsestraatweg. In het projectteam werkten onder andere de gemeente Utrecht, de politie, de Belastingdienst, Inspectie SZW en het UWV samen. In de betreffende wijken behaalde dat samenwerkingsverband al eerder resultaat. Het onderzoek is verlopen volgens een door de Landelijke Stuurgroep Interventieteams (LSI) vastgestelde aanpak.

Administratieve risicoanalyse
De selectie van de te onderzoeken adressen en personen is volgens de gemeente 'gebeurd op basis van een risicoanalyse van administratieve bestanden.' Het naast elkaar houden van de steeds makkelijker met elkaar te vergelijken administraties heeft deze keer geleid tot het beëindigen van 31 bijstandsuitkeringen. Bij 26 personen is of wordt in totaal 400.000 euro aan bijstandsuitkeringen teruggevorderd. Het UWV haalt bij 28 fraudeurs in totaal 100.000 euro op. De Belastingdienst vordert in totaal 1,5 miljoen euro terug aan huur-, zorg- en andere toeslagen. De gemeente heeft overigens in enkele gevallen ook mensen aan een juiste uitkering of zelfs aan werk kunnen helpen. In totaal zijn 258 adressen/personen bezocht. In 106 gevallen bleek een GBA-inschrijving niet te kloppen.

Bedrijven
Ook de bedrijven in deze wijken kregen weer aandacht. Uit 44 boekenonderzoeken (op een totaal van 244 ondernemingen) concludeerde de Belastingdienst dat er nog voor 450.000 euro aan correcties en 25.000 euro aan boetes moest worden betaald. De Inspectie SZW legde voor 200.000 euro aan boetes op.

Ook Almere
Steeds meer gemeenten komen naar buiten met cijfers over de bestrijding van woon-, toeslag- en uitkeringsfraude, zoals onlangs ook Rotterdam deed. Het makkelijker kunnen combineren van gegevensbestanden van samenwerkende overheidspartijen helpt de juiste risicoadressen en -personen te kiezen. Ook Almere kwam deze week met cijfers. Daar heeft de gemeente samen met de Sociale Recherche Flevoland in vier jaar tijd voor vier miljoen euro aan onterechte uitkeringen opgespoord. Daarbi is samengewerkt met de politie, het Openbaar Ministerie, de Belastingdienst, de Sociale Verzekeringsbank, het UWV, nutsbedrijven en woningcorporaties.

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Sjoerd Visser
Goede zaak alleen had men die samenwerking aan het begin van de trajecten moeten doen!!! Maar dat schijnt dan niet te kunnen…is veelal gebleken. Pas achteraf als men zelf schade lijdt dan kan de samenwerking ineens wél!!! Dus dit leermoment kan nog positieve resultaten opleveren…als de wil tot samenwerken er maar is! Dat voorkomt namelijk allerlei gerelateerde problemen…die nu wél optreden door het ontbreken van samenwerking in het beginstadium. En nu we het toch over geld hebben: er staat wel hoeveel men binnengehaald heeft...maar: hoeveel geld is er verloren gegaan?
Advertentie