Advertentie
digitaal / Nieuws

Twitterles voor Amsterdamse ambtenaren

De gemeente Amsterdam wil het gebruik van sociale media door ambtenaren stimuleren. Communicatie via Twitter, Hyves, LinkedIn, en Facebook kan een waardevolle aanvulling zijn op de klassieke communicatie via pers en website.

19 augustus 2010

Crisissituaties
‘Vooral bij crisissituaties is het goed als de gemeente ook deelneemt aan sociale media. Je kunt zien wat er leeft, kunt geruchten oppikken en mogelijk ontkrachten. En je kunt verwijzen naar de officiële communicatie-uitingen die je gestroomlijnd naar buiten brengt via onder meer de lokale pers,’ zegt perswoordvoerder Ton Boon van het Amsterdamse stadsdeel Centrum, die onlangs een cursus social media gaf aan Amsterdamse ambtenaren.


Protestmiddel

Tijdens het zomerreces bood Amsterdam aan ambtenaren en politici de mogelijkheid om kennis te maken met het fenomeen social media. ‘Twitter en Facebook zijn in opkomst, maar tegelijk voor veel ambtenaren nog een onbekend terrein. Een groep ambtenaren van stadsdelen en van diensten zoals GGD en brandweer wilden zien wat zij met social media kunnen doen,’ zegt Boon. Voor het stadsdeel Centrum werd de impact van social media duidelijk toen afgelopen jaar via onder meer Twitter het protest tegen het verbod op staand drinken op het terras razendsnel steeds grotere vormen aannam.


Communicatie

Onlangs bleek bij een ongeluk met een metrotoestel op een zaterdagmiddag dat er heel snel ‘geruchten, foto’s en filmpjes’ verschenen via Facebook en Twitter’, zegt Boon. Hij zat thuis op de bank en verwonderde zich vooral over geruchten en vragen over ‘tientallen gewonden’, terwijl daar helemaal geen sprake van was. Het is volgens Boon in zo’n geval goed als een voorlichter van de gemeente, of in dit geval wellicht van het Gemeentelijk Vervoerbedrijf, direct verwijst naar officiële mededelingen.

Flitscrisis
Boon voelt zich gesteund door een rapport van onderzoeksbureau COT dat in opdracht van het Nationaal CrisisCentrum onderzocht heeft of Twitter een geschikt crisiscommunicatiemiddel is. Uit het rapport in juni gepubliceerde rapport daarover blijkt dat Twitter inderdaad een goede aanvulling is en dat het in verschillende crisissituaties kan worden ingezet, van flitscrisis tot sluimerende crisis.


Richtlijnen

Volgens Boon zijn op dit moment vooral ‘stakeholders’ op social media actief, hoogopgeleiden met een professioneel belang zoals journalisten en mensen van actiegroepen. Het onderscheid tussen professioneel en privé kan daarbij voor ambtenaren problemen opleveren, maar Boon benadrukt het door minister Verhagen verwoorde recht op vrijheid van meningsuiting dat ook voor de ambtenaar geldt.

Verantwoord
De gemeente Amtsterdam waarschuwt in een richtlijn Sociale Media wel voor ‘verantwoord’ gedrag. Zo moet het duidelijk zijn of je als ambtenaar of als privé-persoon praat, en moet je ‘zelfs de schijn van belangenverstrengeling’ voorkomen. Ook zouden officiële uitingen van de gemeente zoveel mogelijk volgens de huisstijl van de gemeente moeten worden vormgegeven, ook op sociale media.

Netwerk
Boon hoopt dat sociale media onderdeel gaan uitmaken van communicatieplannen. ‘Nu zijn het vooral nog pioniers zoals ikzelf of mijn collega, maar je kunt niet een netwerk opbouwen op het moment dat er een crisis is, dan moet alles al gereed staan, zoals een officieel twitteraccount van de gemeente waarnaar je verwijst.’

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Bertje
Ieder kind van 12 kan twitteren. Het zegt dus veel over het niveau bij de gemeente. Verder lijkt het me stug dat er meer mensen dan de persvoorlichter zich hiermee bezig hoeven te houden. Ga ns werken!
Martijn
@Bertje, sociale media strategisch of beleidsmatig inzetten is heel iets anders dan een tweet plaatsen.
Ik mag aanemen dat de medewerkers niet hebben geleerd hoe ze moeten twitteren, maar hoe ze waardevolle informatie van twitter kunnen halen.

Wat de risico's en potentials zijn van sociale media is van belang!
Mark
Belachelijk! Pure geldverspilling want je kunt niet goed communiceren met Twitter, ze zouden eens een echte expert moeten raadplegen ipv alleen maar 'leuke' dingen te doen waar ze niets mee gaan bereiken. Zie bijvoorbeeld wat een echte social media expert als Ray van den Bel hierover schrijft :

http://www.onlinenetwerken.info/cursus-twitter.html
Advertentie