of 59221 LinkedIn

TNO: nieuwe technologieën kunnen burger online helpen

Onder meer gebarenherkenning, spraakherkenning, virtuele coaching en ´applied gaming´ kunnen burgers van hulp voorzien in de gedigitaliseerde overheid en de drempel van gebruik verlagen. Ook bij hulp voor laaggeletterden en licht verstandelijk beperkten zijn er volop kansen bij het zakendoen met de overheid, concludeert TNO in een rapport over ondersteunende technologie.

Onder meer gebarenherkenning, spraakherkenning, virtuele coaching en ´applied gaming´ kunnen burgers van hulp voorzien in de gedigitaliseerde overheid en de drempel van gebruik verlagen. Ook bij hulp voor laaggeletterden en licht verstandelijk beperkten zijn er volop kansen bij het zakendoen met de overheid, concludeert TNO in een rapport over ondersteunende technologie.

Controle verliezen gevaarlijk

In het rapport Inclusief iedereen: ondersteunende technologie voor mensen met een cognitieve beperking bij digitaal zakendoen met de overheid, wordt duidelijk dat de mogelijkheden voor nieuwe technologieën met name on de categorie ‘helpen’ vallen. Het daadwerkelijk overnemen van taken is nog niet veel mogelijk. TNO ziet in het overnemen van taken van burgers potentie, maar wijst op de gevaren van het verliezen van de controle. Eventuele ‘taken’ zijn lezen en schrijven, rekenen, communicatieve vaardigheden zoals inloggen met DigiD, een formulier invullen, informatie opzoeken en chatten met een medewerker. ‘Het valt op dat nieuwe technologieën vooral onder de categorie ‘helpen’ vallen. Het daadwerkelijk overnemen van taken staat nog in de kinderschoenen’, schrijven de rapporteurs.


Omgaan met computers plezierig maken

De expertgroep ziet in applied gaming een mogelijkheid om burgers meer plezier te laten ervaren in de omgang met computers en hiermee de drempel van gebruik te verlagen. Een applied game is bedoeld om mensen spelenderwijs ervaring op te laten doen en zo iets te leren. Virtuele coaches kunnen hier volgens de expertgroep een rol bij spelen. Het kan daarbij gaan om een sprekend personage dat met spraaktechnologie en graphics aan de gebruiker gepresenteerd wordt. Dit helpt bij interactie met de gebruiker. ‘Ze kunnen geschikt zijn voor specifieke doelgroepen, zoals kinderen, of voor mensen die weinig affiniteit hebben met automatisering of zelfs angst hebben voor computers.’

Gebruikerservaring en toegankelijkheid

De expertgroep ziet ook kansen voor gepersonaliseerde technologische toepassingen die speciaal ontwikkeld zijn voor een bepaalde doelgroep of een specifieke cognitieve beperking. Voorbeelden daarvan zijn bijvoorbeeld de GO-OV app. Hiermee worden mensen geholpen om zelfstandig en veilig met OV te reizen op basis van vooraf voorbereide bestemmingen. Een virtual reality omgeving met een looproute is ook een voorbeeld. Ouderen kunnen daarmee hun cognitieve en motorieke vaardigheden trainen om zo het risico op vallen te verkleinen. In het rapport geven de experts verder vooral aan dat de nadruk moet liggen op het  beter opbouwen van websites vanaf de basis. Met name de gebruikerservaring en toegankelijkheid zal daarbij omhoog moeten.  

Lees het volledige rapport van TNO hier.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Martin (HRM-adviseur) op
Het wordt tijd dat de mensen die dit soort voorstellen formuleren, eens naarmensen buiten hun eigen kringetje luisteren nadat ze hen gevraagd hebben naar ervaringen met digitale dienstverlening. Wie voelt zich serieus genomen als hij via een game moet leren hoe hij de gecompliceerde denkpatronen van programmeurs te volgen, laat staan de ideeën van hun ambtelijke opdrachtgevers die op zoek zijn naar big data.
Door Henk Donkers op
Kortom, de overheid investeert maximaal in haar weigering om burgers te woord te staan. Nu doen we dit nog wel voor de mensen die het niet kunnen of niet snappen maar we willen ook die mensen niet meer ontmoeten en via geraffineerde technologie kunnen we ons binnenkort ook voor die mensen verschuilen achter een veilige dikke website. We willen absoluut geen burgers meer ontmoeten. Iedereen zal en moet denken, redeneren en handelen zoals de programmeur van de website dat voorschrijft anders kunt u geen paspoort aanvragen of een vraag stellen aan de gemeente.