Advertentie
digitaal / Nieuws

Proef met rekening voor ‘laadpaalklevers’

Provincies Noord-Brabant en Limburg houden met NUON een proef om zogeheten ‘laadpaalklevers’ tegen te werken. Veel laadpalen voor elektrische auto’s zijn onnodig lang bezet. Door geld in rekening te brengen voor langer dan nodig laden hopen de gemeenten dit tegen te gaan. De proef gaat van start in meerdere gemeenten.

27 januari 2017

Provincies Noord-Brabant en Limburg houden met NUON een proef om zogeheten ‘laadpaalklevers’ tegen te werken. Veel laadpalen voor elektrische auto’s zijn onnodig lang bezet. Door geld in rekening te brengen voor langer dan nodig laden hopen de gemeenten dit tegen te gaan. De proef gaat van start in meerdere gemeenten.

Onnodig lang bezet
Ongeveer 10 procent van de laadpaalsessies duurt volgens NUON langer dan 24 uur, waardoor de palen onnodig lang bezet zijn. Dit kan bij andere elektrische rijders tot frustratie leiden. De energieleveranciers gaat met de provincies proberen om dit te voorkomen door geld rekening te brengen voor ieder uur dat auto’s te lang laden. Er komt een minimale afnameverplichting van 1kWh. Als een accu voor 4kWh wordt opgeladen, mag hij maximaal 4 uur bezet zijn. Per uur dat de gebruiker langer aan het laadpunt blijft staan wordt aanvullend 1 kWh in rekening gebracht.


NUON gaat met Heijmans in opdracht van de provincie Noord-Brabant 2.480 publieke laadpunten realiseren in verschillende gemeenten in Noord-Brabant en Limburg. Er is een contract getekend voor tien jaar.

Reacties: 6

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Peter / Projectmanager
Voor de meeste problemen zijn simpele oplossingen.

In dit geval bijv.:

1. als de accu vol is dient binnen een zekere tijdsspanne te worden ontkoppeld. Anders wordt de geleverde stroom *zónder restitutie* weer teruggeleverd aan het net.

2. of : als de accu vol is dient binnen een zekere tijdsspanne te worden ontkoppeld. Anders wordt door de laadpaal dubbel parkeertarief gerekend.



En zo zijn er nog wel een paar te verzinnen.
Han Solo
Geen idee wat 1 KWH kost maar het moet gewoon NIET lonen om aan de paal te blijven staan als je opgeladen bent. Reken ook in woonwijken minimaal 1 euro per uur dat je de paal onnodig bezet houdt met een respijt voor de eerste 30 minuten. Wij zijn als bewoners flink in de bezwaarprocedure tegen de Gemeente Utrecht die een paal wil plaatsen in onze drukke straat op basis van een aanvraag van een bewoner uit onze straat met Passat GTE (2,5u laadtijd max) die: 1) nog geen een keer is gesignaleerd op de drie omliggende bestaande laadpalen binnen 300-350 meter lopen van zijn woning 2) ook zelf aangeeft dat hij pas gaat laden als hij de paal in zijn straat heeft -nota bene voor zijn deur komt hij - 3) dus al bijna een jaar niet 'elektrisch rijdt' 4) eerlijk aangeeft dat hij hem voor zijn deur aan de paal zal parkeren zolang hij 'ziet' dat niemand anders van zijn plek gebruik wilt maken om te laden 5) en de gemeente over de bestaande palen in de wijk alleen komt met bezettingscijfers en niet met de laadtijdcijfers want observatie leert dat bewoners hun EV of plug in er gewoon rond een uur of 18:00 parkeren en pas de volgende ochtend weer loskoppelen. Tja, dan kom je wel aan bezettingscijfers van 40-50%
Joep Lauret / Development Professional
Mijn stelling: Accu auto's zijn leuk, vooral als transitie naar wat beters.

Maar #Bestuurlijkeverlichting is inzien dat accu-elektrisch tot #laadpaalgedoe leidt met zeer dure infrastructuur, want ons elektriciteitsnet is daar domweg niet op berekend om daar zoveel 'brandstofequivalent' (energie) doorheen te pompen.

De oplossing zit hem toch echt in waterstof-elektrische auto's. Een infrastructuur met waterstofstankstations is tevens veel goedkoper!

Ik kan deze ontwikkeling amper afwachten, maar sla accu-elektrisch gedoe zeker over!
eric / ambtenaar
Dus toch 's nachts je bed weer uit, en daarna de buren ff wekken? Ik blijf de stekker rijders met belangstelling volgen. De soap gaat voort.......
Criticus - NL
Ik vind het verbazingwekkend dat elektrische auto op een openbare parkeerplaats mogen 'tanken'. Zet dergelijke openbare laadpalen buiten woonwijken in plaats van op de dichtstbij gelegen parkeerplaatsen.

Of regel het op eigen terrein.

Ze worden momenteel inderdaad gezien en gebruikt als privé-parkeerplek, wat ten koste gaat van de uitwisselbaarheid.
Eric (rijdt ruim 3 jaar full-electric)
Laten we dan ook gelijk eens onderscheid maken tussen full-electric en hybride. Al die hybride-auto's die onnodig al die laadpunten voor de 'echte elektrische' auto's bezet houden. Overigens voor de 'echte elektrische' is buiten het centrum laden natuurlijk geen enkel probleem want dat zijn ze bij Fastned en Tesla superchargers allang gewend.
Advertentie