Proef met rekening voor ‘laadpaalklevers’
Provincies Noord-Brabant en Limburg houden met NUON een proef om zogeheten ‘laadpaalklevers’ tegen te werken. Veel laadpalen voor elektrische auto’s zijn onnodig lang bezet. Door geld in rekening te brengen voor langer dan nodig laden hopen de gemeenten dit tegen te gaan. De proef gaat van start in meerdere gemeenten.
Provincies Noord-Brabant en Limburg houden met NUON een proef om zogeheten ‘laadpaalklevers’ tegen te werken. Veel laadpalen voor elektrische auto’s zijn onnodig lang bezet. Door geld in rekening te brengen voor langer dan nodig laden hopen de gemeenten dit tegen te gaan. De proef gaat van start in meerdere gemeenten.
Onnodig lang bezet
Ongeveer 10 procent van de laadpaalsessies duurt volgens NUON langer dan 24 uur, waardoor de palen onnodig lang bezet zijn. Dit kan bij andere elektrische rijders tot frustratie leiden. De energieleveranciers gaat met de provincies proberen om dit te voorkomen door geld rekening te brengen voor ieder uur dat auto’s te lang laden. Er komt een minimale afnameverplichting van 1kWh. Als een accu voor 4kWh wordt opgeladen, mag hij maximaal 4 uur bezet zijn. Per uur dat de gebruiker langer aan het laadpunt blijft staan wordt aanvullend 1 kWh in rekening gebracht.
NUON gaat met Heijmans in opdracht van de provincie Noord-Brabant 2.480 publieke laadpunten realiseren in verschillende gemeenten in Noord-Brabant en Limburg. Er is een contract getekend voor tien jaar.
In dit geval bijv.:
1. als de accu vol is dient binnen een zekere tijdsspanne te worden ontkoppeld. Anders wordt de geleverde stroom *zónder restitutie* weer teruggeleverd aan het net.
2. of : als de accu vol is dient binnen een zekere tijdsspanne te worden ontkoppeld. Anders wordt door de laadpaal dubbel parkeertarief gerekend.
En zo zijn er nog wel een paar te verzinnen.