of 59250 LinkedIn

'Overheid vraagt te veel naar bekende informatie'

De overheid laat burgers te vaak formulieren invullen met informatie die ze al vaker hebben geleverd. Steeds weer moet dezelfde papierwinkel worden aangeleverd, zo schrijft de Nationale ombudsman in het jaarverslag van 2016. De drempel die de vraag naar informatie opwerkt maakt de overheid voor burgers onnodig ingewikkeld.

De overheid laat burgers te vaak formulieren invullen om informatie te krijgen die ze al eerder hebben aangeleverd. Steeds weer moet dezelfde papierwinkel worden ingevuld, zo schrijft de Nationale ombudsman in het jaarverslag van 2016. De drempel die de vraag naar informatie opwerkt maakt de overheid voor burgers onnodig ingewikkeld.

Organisaties willen compleet zijn

De Nationale ombudsman ziet dat instanties zoveel mogelijk informatie verzamelen om compleet te zijn. Dat levert diverse problemen op. Omdat overheden informatie vaak niet mogen delen vanwege privacybescherming, moeten ze het meerdere keren vragen. Ambtenaren realiseren zich lang niet altijd op welk moment en waarmee de privacy van burgers wordt geschonden, zo schrijft de Nationale ombudsman.


Identiteitsfraude

Ondertussen digitaliseert de maatschappij steeds verder en gaat de overheid mee in die ontwikkeling. Er zijn daardoor veel klachten over identiteitsfraude, verkeerde gegevens en gegevens die niet goed gekoppeld zijn. Veel mensen zijn niet digitaal vaardig en dreigen niet mee te kunnen in de maatschappij. Deze ontwikkeling vraagt van de ombudsman de alertheid dat burgers niet systematisch worden uitgesloten.


Keuze voor papier moet kunnen

De Nationale ombudsman raadt daarom aan om alternatieve communicatiekanalen te leveren. Er moet keuzevrijheid blijven in de communicatie met de overheid. ´En de overheid moet mensen die wel digitaal willen communiceren, maar hulp nodig hebben, die hulp aanbieden of organiseren. De Nationale ombudsman vindt overigens niet dat de overheid in alle gevallen een papieren alternatief moet bieden. Een magazine van de SVB met leuke maar niet onmisbare informatie mag gerust alleen digitaal aangeboden worden.´
 

Te veel fouten met informatie
De fouten met informatie-uitwisseling leveren ook veel problemen op met burgers ´Uit tientallen interventies blijkt dat mensen in de problemen komen doordat een onbekend persoon in de BRP of in de systemen van Toeslagen op hun adres geregistreerd staat. Omdat de Belastingdienst deze informatie gebruikt, zorgt een onterechte koppeling aan iemand die niet op dat adres woont ervoor dat bijvoorbeeld toelagen worden stopgezet.´ Achterliggende ICT-problemen van de Belastingdienst zijn volgens de Nationale ombudsman ‘inmiddels opgelost’

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door P.J. Westerhof LL.D. MIM op
Briljant! Het Besluit IVR en het gehele stelsel van basisregistraties blijkt kundig ondergraven.

Kamervragen?