Advertentie
digitaal / Nieuws

'Overheid heeft te weinig oog voor digibeet'

De overheid gaat er te makkelijk vanuit dat alle burgers digitaal vaardig zijn. Ook laat de overheid burgers te veel bungelen als er fouten in digitale systemen worden gemaakt. Dat schrijft de Nationale Ombudsman in een kritische rapport over de digitale dienstverlening van de overheid.

07 december 2017

De overheid gaat er te makkelijk vanuit dat alle burgers digitaal vaardig zijn. Ook laat de overheid burgers te veel bungelen als er fouten in digitale systemen worden gemaakt. Dat schrijft de Nationale Ombudsman in een kritische rapport over de digitale dienstverlening van de overheid.

MijnOverheid
In het stuk adviseert Ombudsman Reinier van Zutphen dat de overheid ruimte moet houden voor persoonlijk contact via bijvoorbeeld de telefoon. Ook moeten burgers die digitaal zaken willen doen, maar hier moeite mee hebben, geholpen worden. Verder pleit hij voor een coulante houding als burgers fouten en vergissingen maken met digitale systemen zoals bijvoorbeeld MijnOverheid. 'Bestraf deze fouten niet en wees zeker niet onredelijk.'

Omgekeerde wereld

In september bracht de Ombudsman een kritisch rapport uit over de toegankelijkheid van de digitale postbus MijnOverheid.nl. 'Digitale post verzenden naar de Berichtenbox en het verder maar aan de burger laten om zijn digitale brievenbus continu in de gaten te houden, vind ik de omgekeerde wereld', stelde Van Zutphen toen.

Tegelijkertijd vindt de Ombudsman dat de overheid te weinig snelheid maakt met de digitalisering van de dienstverlening voor groepen die daar juist om vragen zoals bewindvoerders of sociale raadslieden. (ANP)

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

August Biels / Oud ICT ambtenaar
Helemaal mee eens, en in die onvergeeflijk arrogante houding is al minstens tien jaar niets veranderd.



En dan zwijg ik nog over half-affe processen, waarbij de eerste processtap gedigitaliseerd is, maar iedere vervolgstap gewoon met pen en papier moet.



Of processen waarbij ieder contact vergezeld gaat van een litanie aan reeds eerder gestelde vragen.



Een leuke die ik afgelopen week meemaakte: cliënt wordt gebeld door sociale dienst met het verzoek een uitdraai van z'n inkomensspecificatie. Die ontvangt de cliënt via de sociale dienst, dus hij geeft aan dat de sociale dienst dat toch makkelijker zelf kan uitdraaien. Nee, want nieuw systeem. Ambtenaar van de uitkerende dienst kan geen inkomensspecificaties meer uitdraaien. Moet cliënt voortaan doen.



Dezelfde dienst: case-manager van cliënt kan niet meer bij NAW-gegevens van cliënt, die moet de cliënt zelf van keer tot keer aanleveren. Wegens privacy.



Ik heb maar een extra borrel gepakt, toen ik dit hoorde.

jack
Link naar / titel rapport?
Advertentie