of 59045 LinkedIn

Opnieuw minder Nederlanders slachtoffers cybercrime

De slachtofferpercentages van alle cybercrimevormen samen bedroegen in 2012 en 2013 nog 12,1 en 12,6 procent. In 2014 is het percentage 11,2 procent.

Ongeveer één op de negen Nederlanders (11,2 procent) is in 2014 slachtoffer geworden van cybercrime. Dat blijkt uit de veiligheidsmonitor van het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS). Het aantal gevallen is daarmee opnieuw gedaald.

Minder cybercrime

Het CBS houdt jaarlijks bij hoeveel Nederlanders slachtoffer zijn van zaken als hacken, identiteitsfraude, koop- en verkoopfraude en cyberpesten. De slachtofferpercentages van alle cybercrimevormen samen bedroegen in 2012 en 2013 nog 12,1 en 12,6 procent. In 2014 is het percentage 11,2 procent. De verschillen in het aantal slachtoffers van cybercrime in de regio’s zijn niet groot, zo schrijft het CBS in het rapport. De percentages vallen nagenoeg allemaal tussen de 10,7 en 11,8 procent van de inwoners. Amsterdam is de regio die het sterkst afwijkt van het landelijke gemiddelde met 13,4 procent.

Hacken
De meest genoemde vorm van cybercrime waar Nederlanders mee te maken hebben gehad is hacken, ook wel: ‘met kwade bedoelingen inbreken of inloggen op iemands computer, e-mailaccount, website of profielsite’.  In 2014 is 5,2 procent van de Nederlanders hier slachtoffer van geworden. In 2012 was dit  6 procent en in 2013 6,2 procent. De meeste hackaanvallen werden uitgevoerd op  e-mailadressen of profielwebsites. Slechts 2 procent deed aangifte bij de politie van hacken. In totaal maakte 19 procent wel een melding van het incident. 14 procent deed dat bij andere instanties dan politie.

Identiteitsfraude
Het CBS onderzocht ook identiteitsfraude, waarmee het gebruik zonder toestemming van persoonsgegevens voor financieel gewin wordt bedoeld. Daaronder vallen skimming en phishing, waarmee  bijvoorbeeld bankpassen of betalingsinformatie gekopieerd worden.  In 2014 is 0,8 procent van de Nederlanders hier slachtoffer van geworden. Een jaar geleden was dat percentage nog 1,3 procent. Het CBS meldt dat de daling wordt veroorzaakt doordat er minder pogingen tot skimming zijn geweest.

Koop- en verkoopfraude
Bij koop- en verkoopfraude is 3,5 procent van de Nederlanders slachtoffer geworden. Het gaat hierbij om het niet leveren van via internet bestelde goederen of diensten, of het niet betalen voor via internet bestelde goederen of diensten. Er is sprake van een lichte stijging op dit gebied. In de voorgaande jaren bedroeg dit percentage namelijk nog 3,3 procent (2013) en 2,9 procent (2012). 

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Marcel (Denker/Performer) op
Veel bedrijven zijn niet meer via email te bereiken omdat dit een risico is. Maar gaat het via Twitter. Zolang bedrijven hun computersystemen niet gesloten houden blijft men inbreken in computers. Bovendien moeten bedrijven zich zo streng beveilingen onderandere met camera's. Als men weet men dat men in de gaten gehouden wordt houd men zich aan de gedragsregels. Veel mensen hebben geen respect meer voor andermans spullen en daarom is het belangrijk dat men in de gaten gehouden wordt. Als voorbeeld kleedkamers zijn ruimtes waar veel gestolen worden. Daarom zou het belangrijk zijn, de ruimte goed zichtbaar te houden door glas bijvoorbeeld zodat vanuit de sportruimte in ruimte gekeken wordt.