Advertentie
digitaal / Nieuws

Nieuwe GBA raakt veel gemeentelijke administraties

De komst van de Basisregistratie Personen (BRP), waarvan de gemoderniseerde centrale GBA deel gaat uitmaken, heeft veel gevolgen voor de interne administraties van gemeenten.

23 juli 2012

De komst van de Basisregistratie Personen (BRP), waarvan de gemoderniseerde centrale GBA deel gaat uitmaken, heeft veel gevolgen voor de interne administraties van gemeenten. "Die moeten nu enige urgentie gaan voelen."

Centraal
De huidige door gemeenten zelf beheerde GBA verdwijnt over een paar jaar en in plaats daarvan komt er een centraal beheerde GBA (BRP), waarop alle gemeenten moeten aansluiten. Dat heeft significante gevolgen voor het 'binnengemeentelijke gebruik' van de GBA, bijvoorbeeld door de gemeentelijke belastingdienst, de sociale dienst en allerlei kleinere administraties die informatie over burgers herbergen. Dat valt op te maken uit het rapport Binnengemeentelijke leveringen, dat KING op zijn 'Operatie BRP'-website heeft gezet.

Verschillend
Gemeenten gebruiken op dit moment op veel verschillende manieren de GBA-informatie, die altijd bij de gemeente zelf is beheer is. De centralisatie van die persoonsgegevens, die voor veel gemeentelijke taken moeten worden gecombineerd met andere gegevens, heeft gevolgen voor het gemeentelijke ICT-landschap, stelt het rapport. "De manier waarop koppelingen zijn gelegd is bijvoorbeeld erg afhankelijk van de leveranciers van die systemen", zegt IT-architect Arnoud Quanjer van KING. "Voordat je als gemeente de BRP kunt invoeren moet je je heel goed afvragen welke applicaties en processen gebruik maken van de huidige GBA en hoe. Dat is een aanzienlijke klus."

Leveranciers
Quanjer denkt dat het bij grote systemen, zoals die voor de WOZ en gemeentebelastingen, wel duidelijk is hoe ze op de GBA zijn aangesloten. Maar er zijn diverse kleinere systemen, zoals die voor bijvoorbeeld de leerlingenadministratie en afvalstoffenheffingen, waar dat vaak niet duidelijk is. "Er is geen gemeente die dat van al haar applicaties precies weet." Grote leveranciers als Centric of Pinkroccade gaan het wel oplossen voor hun applicaties. "Maar aan Excel-sheets die in veel gemeenten ook worden gebruikt, gaan die natuurlijk niets doen." Gemeenten moeten dus vooral niet volledig op hun leveranciers vertrouwen, stelt Quanjer.

Dubbel
Een aantal gemeentelijke systemen slaat persoonsgegevens redundant op, wat inhoudt dat ze die gegevens bijhouden naast de GBA, wat natuurlijk strijdig is met het voor basisregistraties geldende principe 'eenmalige opslag, meervoudig gebruik'. In eerste instantie voorzien de BRP-scenario's uit het rapport niet in de aanpak daarvan. Quanjer: "Dat zou een te grote impact hebben op het huidige applicatielandschap binnen gemeenten." De Gemeentelijke Model Architectuur (GEMMA), die onder meer uitgaat van een gegevensdistibutiesysteem en een gegevensmagazijn, is wel een belangrijke leidraad voor de aanpassingen. Inwinning, beheer en levering van persoonsgegevens zijn op die manier goed te standaardiseren en toekomstbestendig te maken, aldus KING in het rapport.

Modules
De problematiek van centrale en lokale opslag van gegevens komt ook terug in de toekomstige 'burgerzakenmodules', vanwaaruit de nieuwe GBA gebuld en bevraagd zal gaan worden. "Die praten direct met de BRP en werken met de authentieke persoonsgegevens daarin, maar gebruiken ook zogeheten aangehaakte gegevens die voor sommige selecties van belang zijn, zoals in welk stemdistrict iemand woont. Daar gebruik je dan dat gegevensmagazijn voor."

KING heeft het rapport hier online gezet. Een 'factsheet' is ook beschikbaar.

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Flip Zolderman
Oh heerlijk, heb je als gemeente net uitgebreid geinvesteerd in het gba, komt dit ineens weer uit de lucht vallen... Waarom werkt in overheidsland iedereen werkelijk altijd en overal langs elkaar heen? Dat is werkelijk om gek van te worden. Sta niet gek te kijken als gemeentes hier wat lauw op gaan reageren, want enig overleg, of de vraag eens neerleggen bij de gemeenten wat handig zou kunnen zijn, dat zou wel slim zijn geweest. Maar helaas, we hebben hier met overheidsland te maken, een arrogant staatje waarin iedereen zijn eigen winkeltje opstart. Zucht.
Kobus
@flip: klok en klepel.



De BRP is al jaren geleden aangekondigd. Het programma Modernisering GBA is ook al jaren bezig. Operatie BRP communiceert ook al even. Gemeenten hebben alle kans om betrokken te zijn bij deze trajecten, juist ook vanwege de grote consequenties op de informatievoorziening. Er is juist in samenspraak met gemeenten voor gekozen om een centraal kernsysteem te maken -zodat het wiel niet 415 keer opnieuw hoeft worden uitgevonden- met optionele gemeentelijke modules die functionaliteit toevoegen die niet alle gemeenten willen/nodig hebben. Dus standaardisatie en kwaliteitsverbetering met maximale flexibiliteit.
Judith / ICT-er
Hoezo privacy? Nooit van function creep gehoord? Alle grote gegevensverzamelingen trekken criminaliteit aan. En de overheid heeft een beroerd track record als het om beveiligen gaat. Alles wat in de toekomst een politicus 'handig' vindt om te weten zal in deze registratie terecht komen. Ben je gehandicapt? In de database! Staan je kinderen onder toezicht? In de database! Loop je mee in een demonstratie? In de database! Facebook account? In de database!
Jan
@Heleen, in veel gevallen heb je gelijk, maar dit keer kun je blij zijn dat het in één grote database gaat omdat nu heel veel fouten ook opgeschoond worden. Het verschil voor jou als burger is overigens minimaal met het oog op de toegankelijkheid, nu al is het mogelijk vanuit deze info (en zoveel andere info) in te zien vanuit één plek.
Advertentie