Nieuw crisismanagementsysteem gestaakt
Het Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid (NIFV) krijgt voorlopig geen nieuw crisismanagementsysteem voor alle veiligheidsregio's.
Het Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid (NIFV) krijgt voorlopig geen nieuw crisismanagementsysteem voor alle veiligheidsregio's. Het aan Capgemini uitbestede LCMS 2.0 kwam niet goed van de grond.
Landelijk
Hoofdaannemer Capgemini zou een bestaand crisismanagementsysteem van GIS-specialisten Geodan en Esri (Eagle) verder ontwikkelen tot het nieuwe Landelijk crisismanagementsysteem Lcms 2.0. Het systeem heeft echter de testfase niet overleefd. Een noodoplossing komt nu van de leverancier van het systeem dat bij 20 van de 25 veiligheidsregio's al in gebruik is (Lcms 1).
Netcentrisch
Het NIFV (een ZBO) helpt politie, brandweer en geneeskundige hulpdiensten met kennisontwikkeling, maar ook met de voorbereiding op en bestrijding van rampen en crisissituaties. Het nieuwe crisismanagementsysteem moet alle hulpverleners op landelijk niveau ondersteunen bij een crisis, waarbij 'netcentrisch werken' het uitgangspunt is. Die uit defensiekringen afkomstige werkwijze maakt gezamenlijke inhoudelijke beslissingen mogelijk, zonder dat hiërarchische overwegingen daarbij een al te grote rol spelen. Het onderliggende communicatiesysteem zelf moet ook crisisbestendig zijn; meldkamers zijn bij rampen nog te vaak flessenhalzen in die communicatie.
Landelijk
"Op hetzelfde moment overal over dezelfde informatie beschikken is erg belangrijk", stelt Henri Lenferink, burgemeester van Leiden en portefeuillehouder Informatievoorziening in het Veiligheidsberaad (de voorzitters van de veiligheidsregio's). Hij legt uit dat het aanbestede landelijke systeem niet alleen moest zorgen voor regio-overstijgende communicatie (en netcentrisch werken), maar ook de goede kwaliteiten van de systemen uit een handvol afwijkende regionale systemen in zich moest krijgen.
Seconden
De opgeleverde software voldeed echter op meerdere punten niet. Lenferink noemt een voorbeeld: "Als je ergens iets invoert moet het binnen een bepaald aantal seconden elders te zien zijn. Het systeem haalde soms dat absolute minimum niet. Dat kan dus niet in een crisissysteem."
Standaardisatie
Momenteel is via een 'onderhandse spoedaanbesteding' juridisch geregeld dat kan worden voortgeborduurd op het bestaande systeem Lcms 1.4 dat al bij een twintigtal veiligheidregio's afzonderlijk in gebruik is. "Dat ondersteunt al goed het netcentrisch werken." De afwijkende veiligheidsregio's worden met zachte hand gemaand die software in plaats van (of naast) hun huidige systeem te kiezen, om zodoende toch regio-overstijgende communicatie mogelijk te maken. "En dan is er in feite dus een landelijk systeem, zij het voor sommigen op onderdelen dus iets minder goed. Moerdijk heeft aangetoond dat het belangrijk is vooral die communicatieproblemen op te lossen." Een nieuwe aanbesteding voorziet Lenferink dus niet.
Kosten
Over kosten hoeft de buitenwereld zich niet veel zorgen te maken, stelt hij. "Er is nog niet veel betaald." Hij sluit een juridisch conflict met Capgemini niet uit. "Maar het is zinvol om eerst samen eens op een rij te zetten welke lessen we hieruit kunnen trekken."
Dan weten we het wel, dat gaat uiteindelijk bakken met geld kosten die je liever in een eerder stadium in een goed werkend bestaand systeem had kunnen steken :-(