'Meer mogelijk met koppeling zorggegevens'
Ook zonder meteen tegen privacy-kwesties aan te lopen, kunnen veel gegevens over het gebruik van de zorg gekoppeld worden, stellen KING en CIZ.
Ook zonder meteen tegen privacy-kwesties aan te lopen, kunnen veel gegevens over het gebruik van de zorg gekoppeld worden, stellen KING en CIZ.
Extra voorzieningen nodig
De komende decentralisaties nopen tot eerder en dichterbij interveniëren, maar daarvoor zijn wel extra voorzieningen nodig. Het combineren van verschillende soorten zorggegevens kan daarbij helpen, stelde directeur Tof Thissen van KING op het iBestuur-congres. De Stapelingsmonitor van KING is een voorbeeld, maar ook de Beleidsmonitor Zorg en Ondersteuning van CIZ, CAK, Vektis, Zorgverzekeraars Nederland en KING/VNG.
Kwetsbare profielen
De Stapelingsmonitor die KING in december presenteerde laat zien hoeveel er in een gemeente gebruik wordt gemaakt van in totaal 25 regelingen (zoals WMO, WIA, WAO, AWBZ, persoonlijke verzorging, bijzondere bijstand, wajong, IOAW, IOAZ, WSW). Verder toont de monitor hoe deze regelingen binnen huishoudens samenkomen (stapelen), ook binnen vier clusters van regelingen. “Zo kun je zoeken naar verklarende factoren, maar ook de kwetsbare profielen gaan herkennen”, stelt Thissen. De gegevens zijn het resultaat van koppeling op basis van het BSN, maar niet herleidbaar naar specifieke huishoudens. De monitor is per gemeente te vinden op de site waarstaatjegemeente.nl.
Tranquillizer-gebruik in kaart
Op die site zal ook de Beleidsmonitor Zorg en Ondersteuning te vinden zijn, waarin gegevens van CIZ, CAK en Vektis op een vergelijkbare manier zijn gecombineerd. 'CIZ gaaat alleen al over een miljoen zorgindicaties', stelt bestuursvoorzitter Daan Hoefsmit van CIZ. 'Wij kunnen de gemeenten helpen een soepeler decentralisatie door te maken. We krijgen zo meer zicht op wat er in een postcodegebied gebeurt.' Het daadwerkelijke gebruik van indicaties wordt duidelijk, maar ook kan bijvoorbeeld (met Vektis-gegevens) het tranquillizer-gebruik in kaart worden gebracht.
Signalering op adresniveau
Hoefsmit ziet veel meer mogelijkheden, waaronder signalering tot op adresniveau, maar dan moet er eerst aan de privacyregelingen worden gesleuteld. “Maar technisch kan het al wel”.
In het kader van Governance&Compliance zijn we gelukkig al een heel eind opgeschoten om ook 'accountability' in te richten. Dan zullen boetes en celstraffen tot op 'adresniveau', dus de veratnwoordelijk persoon kunnen worden uitgedeeld.
Misschien dat de heer Hoefsmid tegen die tijd eerst nadenkt voordat hij met Management Speak komt.
Of alvast een veiliger baantje heeft gezocht.