of 58940 LinkedIn

Kosten 'langzame' elektrische laadpalen geheim

Dat elektrisch rijden een grote toekomst voor zich heeft is duidelijk, maar over de wijze waarop elektrische auto’s in de toekomst opladen is veel discussie. Amsterdam investeert in vierduizend 'langzame'laadpalen, terwijl 'snelladen' ook in ontwikkeling is. Het CDA wil opheldering over de kosten van de geplande laadpalen.

Dat elektrisch rijden een grote toekomst voor zich heeft is duidelijk, maar over de wijze waarop elektrische auto’s in de toekomst hun accu opladen is veel discussie. Amsterdam investeert in vierduizend 'langzame' laadpalen, terwijl 'snelladen' ook in ontwikkeling is. Het CDA wil opheldering over de kosten van de geplande laadpalen.

Ontwikkelingen voor elektrisch rijden 

Fractievoorzitter van de Amsterdamse CDA Marijke Shahsavari vroeg woensdag aan het college openheid over de kosten voor de vierduizend laadpalen die Amsterdam in 2018 gaat plaatsen. Dat deed ze mede naar aanleiding van een artikel in NRC waarin hoogleraar Automotive Technology Maarten Steinbuch stelt dat ‘langzame’ laadpalen over vijf jaar niet meer voldoen. De reden is de toenemende actieradius van elektrische auto’s , die naar verwachting binnen afzienbare tijd met een volle accu meer dan driehonderd kilometer kunnen afleggen. Ondertussen werkt het bedrijf FastNed aan een landelijke dekking voor snellaadstations, waardoor elektrische auto’s zich kunnen opladen met de snelheid van een benzine-tankbeurt. Steinbuch kwam later met een nieuw artikel op zijn eigen website waarin hij aanhaalde dat alle soorten oplaadmogelijkheden voorlopig nodig zijn.

Kosten laadpalen blijven geheim

Shahsavari stelde dat het belangrijk is om zorgvuldig met belastinggeld om te gaan. Daarom is meer duidelijkheid over de houdhaarheid van 'langzame' elektrische laadpalen nodig. Het viel de fractievoorzitter daarnaast op dat er door het college nog geen antwoorden zijn gegeven over de kosten voor deze laadpalen. Het college gaf bij monde van wethouder Choho aan dat deze informatie niet gegeven wordt wegens concurrentiegevoeligheid van de informatie. ‘We willen dit wel met de raad delen om in beslotenheid te bespreken.’ Volgens Choho is er in de toekomst ruimte voor zowel langzame laadpalen als snellaadstations. ‘De strategie voor snellaadstations brengen wij deze zomer naar de raad.’ Burgemeester Eberhard van der Laan bevestigde dat er niet geantwoord kan worden over de kosten voor elektrische laadpalen in de stad. ‘Bij gelegenheid komen wij daar nog op terug.’

 

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Ivo op
Merkwaardige manier van het in bescherming nemen van een leverancier. Mag je ook niet praten over de kosten van een sporthal? Over de kosten van openbaar vervoer? De aanbesteding van computers? De raad kan dan geen goede, openbare controle uitoefenen.

Relevante Parlementaire Dossiers