Advertentie
digitaal / Nieuws

Kandidaat-kamerleden massaal op sociale media

Kandidaat-kamerleden maken volop gebruik van sociale media. Van de partijen die nu in de Tweede Kamer zitten is slechts een enkeling op geen enkel sociaal netwerk actief. Dat blijkt uit een inventarisatie die communicatieadviesbureau Politiek Online maakte voor haar website volgdeverkiezingen.nl. Daarop staan de sociale media activiteiten van alle ruim 500 kandidaten vermeld. 130 kandidaten doen niets op internet, 72 daarvan zijn kandidaat voor de SGP, Trots op Nederland of de Partij voor de Vrijheid.

28 april 2010
Tweets gehalveerd
De website volgdeverkiezingen.nl is deze week gelanceerd. De site werd rondom de gemeenteraadsverkiezingen een groot succes. 'Het biedt een prachtig inzicht in de activiteiten op sociale media van de kandidaat-politici. Sociale media zijn een mooi podium voor politici om contact te houden met kiezers. Politici moeten dit echter niet alleen als campagne-instrument zien. Juist als er geen verkiezingen zijn is interactie tussen kiezer en politicus belangrijk,' zegt Jonneke Stans, managing partner van Politiek Online. Het aantal tweets per dag door gemeenteraadsleden is inmiddels gehalveerd ten opzichte van de dagen voor de gemeenteraadsverkiezingen.

LinkedIn populairst
Van de verschillende sociale media wordt LinkedIn door de meeste kandidaten gebruikt (247), op de voet gevolgd door Twitter (210). Hyves blijkt nog net iets populairder dan Facebook en 99 mensen houden een eigen weblog bij. “Iedereen zet sociale media in op zijn eigen manier, net als kiezers ook ieder hun eigen sociale netwerk bijhouden. Als je gebruik maakt van sociale media, kies dan een netwerk dat bij je past. Daarmee blijf je als politicus geloofwaardig,” vindt Stans.

 

SGP, Trots en PVV weinig actief
Kandidaten voor de SGP, Trots op Nederland en de Partij voor de Vrijheid zijn het minst actief op sociale media. Slechts een enkele kandidaat voor de partijen D66 (3 inactieve kandidaten), ChristenUnie (3), Partij voor de Dieren (3), VVD (5), GroenLinks (5) en PvdA (5) is niet actief op internet. Bij de SP en het CDA ligt dat aantal iets hoger, respectievelijk 8 en 10.

 

Mix
Voor sommige partijen zal het ook lucratiever zijn dan voor anderen om op sociale media actief te zijn. 'Sommige doelgroepen zijn makkelijker te bereiken via sociale media, anderen juist weer niet. Partijen zullen zelf die juiste mix moeten vinden' zegt Jonneke Stans.

 

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Carola
Het heeft iets vermoeiends. Dat gedoe met al die kleine apparaatjes. Kijk eens hoe interessant mijn leven is. Aan iedereen laten weten hoe belangrijk je wel niet bent.

Hetzelfde geldt natuurlijk voor reageren op dit soort berichten. Een wat ouderwetse vorm inmiddels van meningdiarree.
Hannes Haganum / kritisch lezer
Je hoort bij veel politici door al het getwitter de statements al lang de boodschap niet meer.
Rik van Druten / woordvoerder
@Carola Social media iets vermoeiends? Kwestie van wennen. Meningdiarree? Leer er maar mee leven. Ze zijn er en ze hebben invloed. Heel verstandig dus dat Kamerkandidaten ook die communicatiekanalen inzetten.
Mark leenaerts / consultant Berenschot
Terecht dat politici inzetten op nieuwe, social media. In potentie zijn het krachtige communicatiemiddelen met een groot bereik.

In potentie. Tijdens de gemeenteraadsverkiezingen was het beeld niet anders - ook daar zette iedere partij in op social media. Uit mijn eigen onderzoek bleek toen al dat de kanalen weinig effectief gebruikt werden, en dat burgers helemaal geen behoefte voelden om die kanalen ook nog te volgen.

In die zin heeft het iets dubbels. De waarde van social media (an sich) wordt overschat - want van de potentie wordt niet lang alles waargemaakt. Toch zijn het ook kanalen die, bij creatief en goed gebruik, veel ruchtbaarheid voor je standpunten kunnen genereren. Kwestie van goed timen, opvallen en daardoor op het internet 'verspreid' worden (tot de meer traditionele media je bericht ook oppakken).
Advertentie