Advertentie
digitaal / Nieuws

Haagse ambtenaren moeten aan de social media

De Gemeente Den Haag wil meer gaan doen met social media, mede om de burgerparticipatie te bevorderen. Ambtenaren moeten aan de bak in sociale netwerken.

22 maart 2012

De Gemeente Den Haag wil meer gaan doen met social media, mede om de burgerparticipatie te bevorderen. Ambtenaren moeten aan de bak in sociale netwerken.

Doekracht
Social media en e-participatie zijn dé manieren om de 'onbenutte denk- en doekracht' in de stad te benutten, stelt wethouder Ingrid van Engelshoven van Onderwijs en Dienstverlening in een voortgangsrapportage aan de raad. De gemeente is al een voorloper op het gebied van het gebruik van Twitter, Facebook en LinkedIn, maar daarmee is veel meer mogelijk, denkt de wethouder - met name om de interactie en de participatie te verbeteren

Cultuurverandering
Een van de stappen die dit jaar volgen is dat van ambtenaren wordt verlangd dat zij zich aansluiten bij bestaande social media-netwerken in Den Haag. De benodigde 'organisatiebrede cultuurverandering' is in richtlijnen vastgelegd. "De gemeente nodigt de bewoners niet meer uit, maar gaat op deze wijze virtueel op bezoek bij bewoners en ondernemers", illustreert Van Engelshoven. Zij wil vanaf komende zomer ook Facebook inzetten als alternatief kanaal voor www.denhaag.nl, om enkele tienduizenden jongere 'fans' te binden.

Instrumenten
In het verlengde daarvan komt er ook meer aandacht voor e-participatie en bijbehorende instrumenten die het mogelijk maken verantwoordelijkheden in de stad te delen met bewoners. gereedschappen als een forum, een 'budgetschuif', of een interactieve kaart zijn voorbeelden. Van Engelshoven wil dit jaar tientallen e-participatietrajecten opzetten om te kijken wat wel en niet werkt.

Moodboard
Woordvoerder Louis Hueber van de gemeente geeft als voorbeeld het 'moodboard' waarop bewoners digitaal kunnen brainstormen over de inrichting van een speeltuin in park Arendsdorp. "Dat is beter dan zoiets op de tekentafel te bedenken."

Regie
Hueber bestrijdt dat het streven van de wethouder iets vrijblijvends heeft. "Dit geldt voor iedere medewerker. Mensen worden erop aangesproken er werk van te maken." De regie over de social media-aanpak is belegd bij de content management-organisatie (die ook verantwoordelijk is voor de website). "Maar het is geen geïsoleerde aanpak. Alle diensten zijn erbij betrokken en de wethouder is eindverantwoordelijk."

Reacties: 11

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Remco
De meeste reacties op dit artikel bevestigen naar mijn mening helemaal het heersende beeld over ambtenaren. Ik zie het probleem niet. Ambtenaren mogen toch ook bellen met burgers, of een brief schrijven, of mailen, of in discussie tijdens een bijeenkomst. Met andere woorden: ze mogen toch in gesprek met burgers? Luisteren? Praten? Dan kan dat toch ook op social media? Naar mijn mening is dat precies hetzelfde, alleen dan online.

Inititiatief van den haag is prima. Misschien wat ambtelijk / politiek qua aanpak maar hé: Keulen en Parijs zijn ook niet op één dag gebouwd.
Remi
Wat een zure reacties allemaal zeg. Er wordt weer meteen in problemen en risico's gedacht in plaats van oplossingen en mogelijkheden.



Net zoals van iedere ambtenaar verwacht mag worden dat hij/zij weet met telefoon/email weet om te gaan mag je onderhand ook wel van je personeel verwachten dat ze weten hoe met social media om te gaan. Zo niet, dan wordt het tijd dat te leren.



Of dit de juiste manier is om dat te bereiken, dat weet ik ook niet.
Ernst / ambtenaar
De bestuurder die de ambtenaar voorschrijft hoe zijn werk te doen. Bestuur, omschrijf het doel, dan zoeken wij de juiste middelen. Dat mag je van professionals verwachten.
Sjoerd Visser
Zal weer weer een verkapte vorm zijn om aan de nieuwste mediahebbedingetjes te komen zoals I-pods, I-pads enzzzZZZzzz...! En van de bevolking in NL neemt men dan weer meer geld weg onder de valse noemer: bezuinigen. De overheid denkt in eerste instantie aan hun eigen toekomst en ambities en pas in laatste instantie aan de toekomst van de steeds verder middels drogredenen uitgeknepen mensen. Je ziet dat niet alleen op politiek vlak toenemen maar zelfs in vele andere instanties en bedrijven. Men investeert eerst in zichzelf, dan eventueel als er nog wat over is in het bedrijf, en dan is er niets meer over om het personeel regelmatig extra te belonen, waardoor de arbeidsmoraal zakt als een ouwe onderbroek zonder elastiek. Men ziet de mens alleen nog voor verkiezingen en verdere bezuinigingen...de bestuurscultuur verziekt steeds meer en men blijft daar vervolgens ook nog mee doorgaan...mopperen dat de problemen maar niet opgelost worden. Geen wonder met een tegengesteld beleid. Eerst die bestuurscultuur veranderen en weer als 1e investeren in de mens. Zodat die WEER kan bouwen aan de toekomst. Zoals vroeger. Maar de hebberigheid en de zucht naar het nieuwste van het nieuwste maakt zoveel onnodige extra kosten dat het begrotingstekort op die manier nooit verminderd maar zelfs vermeerderd. De overheid wil overal aan meedoen maar krijgt niets goed voor elkaar...behalve het beetnemen en afnemen mensen en sociaal goeie sier maken naar buiten met andermans afgestolen geld !!!
E. Klokkenluider / ambtenaar
Vraag me af of er ook iemand heeft nagedacht over de consequenties. Wat is dan in vredesnaam de status van Facebook en Twitterberichten? Wie is er verantwoordelijk voor? Met alle respect, ambtenaren horen niet thuis in de politieke arena, met dit soort media trek je ze daar midden in! Al lijkt het me wel geweldig als de betreffende wethouder van Den Haag ter verantwoording wordt geroepen in de gemeenteraad voor de Tweets van ambtenaren. Kortom een onzalig plan!
O. ten Hove
Leuk verhaal. Een medewerker van Personeelszaken (Palstra) afficheert zichzelf op LinkedIn als beleidsmedewerker terwijl hij slechts beleidsadviseur is. Een wereld van verschil. Ook laat hij zijn lotsverbondeheid bij de gemeente Den Haag pas ingaan in 2007 terwijl daarvoor ook al voor deze werkgever werkte. Wat ik wil zeggen dat je niet af kunt gaan op de informatie op social media omdat deze bezijden de waarheid en werkelijkheid kan zijn. Veel mensen leuken hun cv op waardoor zo'n LinkedIn aan waarde verliest.



En wat is de meerwaarde om op social media actief te zijn als de ambtenaren al in hun werk omkomen? En ze worden er blijkbaar op afgerekend als ze er niet aan meedoen.



Maar gezien de politieke kleur van de wethouder maak ik mij vrolijk. D'66 een ihoudsloze partij met rare plannen en ideeën. Links liberaal maar in wezen rechts conservatief. Hervorming van de arbeidsmarkt door verkorting van de ww-duur en verlaging van de ww waardoor mensen sneller een baan accepteren die er niet zijn en als ze er zijn nooit aan een 45plusser wordt gegeven waardoor deze mensen snel in de bijstand terechtkomen. En flesibele arbeidskrachten terwijl een werknemer een vaste baan wil... Kortom, een luchtballon het plan van Van Engelshoven
Willem / dim
De gemeente heeft een basisfunctie het onderhoud veilig houden van de omgeving van zijn bewoners. Behoort daar nu ook de virtuele wereld van de bewoner bij? Hoe gaan we al die twitter/facebook berichten allemaal vastleggen voor onze toekomstige bewoners. En wat nu als dit een precedent werking heeft, worden deze getwitterde twitters dan statisch vastgelegd. En hoe kan een zaakgericht proces hier verder mee omgaan. Worden er uberhaupt al internet pagina's vastgelegd?

Een ambtenaar of liever iedereen gaat mee met zijn of haar manier van communiceren, en het is goed dat gemeenten hier op inspringen. Maar laten we eerst zorgen dat de achterkant van het verhaal goed geregeld is alvorens er voluit wordt gefacetwitterd en wat al niet meer.
rolinda / communicatieadviseur
helaas doen de knoppen om dit artikel te 'delen' het niet.
Digitale Ambtenaar / bezuiginger
Helemaal mee eens. Lekker op sociale media met zijn allen. Schaf dan ook gelijk maar de privacy af. Overheid kan lekker cahsen door verkopen vannaw gegevens aan de marketiers.
Ad Gerrits
De overheid wordt vaak verweten te weinig gebruik te maken van 'denk en doekracht' in de maatschappij. Dat een wethouder daar iets aan probeert te doen lijkt me een goede zaak. Je kunt natuurlijk best je vraagtekens zetten bij de manier waarop dat gebeurt, maar het valt me op dat er tot nu toe geen enkele positieve reactie is. Den Haag is in overheidsland nu al een voorloper waar het de inzet van sociale media betreft. Dus bij deze het eerste compliment voor gemeente Den Haag en de wil om in de toekomst burgers meer te betrekken.
A. Vingerhoets
Het is een erg nobel plan, maar heeft men er ook aan gedacht dat niet iedereen even communicatief is? Met een beetje pech komt dit heel hard terug op de organisatie..
Advertentie