Haagse ambtenaren moeten aan de social media
De Gemeente Den Haag wil meer gaan doen met social media, mede om de burgerparticipatie te bevorderen. Ambtenaren moeten aan de bak in sociale netwerken.
De Gemeente Den Haag wil meer gaan doen met social media, mede om de burgerparticipatie te bevorderen. Ambtenaren moeten aan de bak in sociale netwerken.
Doekracht
Social media en e-participatie zijn dé manieren om de 'onbenutte denk- en doekracht' in de stad te benutten, stelt wethouder Ingrid van Engelshoven van Onderwijs en Dienstverlening in een voortgangsrapportage aan de raad. De gemeente is al een voorloper op het gebied van het gebruik van Twitter, Facebook en LinkedIn, maar daarmee is veel meer mogelijk, denkt de wethouder - met name om de interactie en de participatie te verbeteren
Cultuurverandering
Een van de stappen die dit jaar volgen is dat van ambtenaren wordt verlangd dat zij zich aansluiten bij bestaande social media-netwerken in Den Haag. De benodigde 'organisatiebrede cultuurverandering' is in richtlijnen vastgelegd. "De gemeente nodigt de bewoners niet meer uit, maar gaat op deze wijze virtueel op bezoek bij bewoners en ondernemers", illustreert Van Engelshoven. Zij wil vanaf komende zomer ook Facebook inzetten als alternatief kanaal voor www.denhaag.nl, om enkele tienduizenden jongere 'fans' te binden.
Instrumenten
In het verlengde daarvan komt er ook meer aandacht voor e-participatie en bijbehorende instrumenten die het mogelijk maken verantwoordelijkheden in de stad te delen met bewoners. gereedschappen als een forum, een 'budgetschuif', of een interactieve kaart zijn voorbeelden. Van Engelshoven wil dit jaar tientallen e-participatietrajecten opzetten om te kijken wat wel en niet werkt.
Moodboard
Woordvoerder Louis Hueber van de gemeente geeft als voorbeeld het 'moodboard' waarop bewoners digitaal kunnen brainstormen over de inrichting van een speeltuin in park Arendsdorp. "Dat is beter dan zoiets op de tekentafel te bedenken."
Regie
Hueber bestrijdt dat het streven van de wethouder iets vrijblijvends heeft. "Dit geldt voor iedere medewerker. Mensen worden erop aangesproken er werk van te maken." De regie over de social media-aanpak is belegd bij de content management-organisatie (die ook verantwoordelijk is voor de website). "Maar het is geen geïsoleerde aanpak. Alle diensten zijn erbij betrokken en de wethouder is eindverantwoordelijk."
Inititiatief van den haag is prima. Misschien wat ambtelijk / politiek qua aanpak maar hé: Keulen en Parijs zijn ook niet op één dag gebouwd.